در گفتگو با «فردا» مطرح شد

چمران: دولت باید مصوبات مجلس را اجرای کند ولو اینکه فرمانده باشد/ اظهارات قالیباف کاملا راهگشا بود/ مجلس نمی‌خواهد چوب لای چرخ دولت بگذارد

گروه سیاست فردا: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم عزم خود را جزم کرده تا به وضعیت اقتصادی کشور سامانی دهد، ارائه بسته اقتصاد مردمی ازسوی رئیس مجلس در دیدار ویدئو کنفرانسی نمایندگان با رهبری شاهدی بر این مدعا است. اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی نیز تاکیدی بود بر وجود این اراده و تلاش مجلس برای همکاری و تعامل با دولت. رئیس مجلس در این برنامه تاکید کرد که بنای مجلس تعامل با قوای دیگر است. این گفته وی در شرایطی که سخنان رئیس جمهور درباره فرمانده اقتصادی شائبه عدم همراهی دولت با مجلس را ایجاد کرده بود، ثابت کرد که حداقل از سوی قوه مقننه به اینگونه اختلافات دامن زده نمی‌شود. همین نکته هم عامل اصلی امیدواری سیاسیون به تحقق و عملیاتی شدن بسته اقتصاد مردمی است.
مهدی چمران، یکی از همین سیاسیون است و در گفتگو با خبرنگار «فردا» گفت: «کلیات آنچه که آقای قالیباف ارائه کردند به عنوان تئوری بسیار قابل قبول است، در جزئیات البته ممکن است که نظرات خاصی داشته باشند که درباره آن نیز نظرات خود را ارائه می‌کنیم و اگر قابل استفاده باشند، استفاده می‌کنند.»
وی درباره امکان اجرایی شدن این طرح نیز گفت: «طبیتعا اجرای چنین طرح‌هایی بدون پیشتوانه اجرایی که دولت است، خیلی به سختی محقق می‌شود؛ بنابراین دولت باید هماهنگی لازم را داشته باشد تا این‌ها اجرایی شود. البته اگر مجلس تصویب کند و بر اجرای آن نیز نظارت کند، این امر محقق می‌شود، اما بین اجرای با ایمان و اعتقاد قلبی و اجرای بر اساس تصویب و دستور خیلی فرق وجود دارد».
عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: «انتظار می‌رود آنچه که مجلس تصویب کرده و پیشنهاد می‌دهد با همراهی و همکاری دولت همراه شود. انشالله که این تفکر در دولتمردان هم باشد تا برای ساماندهی به اوضاع کنونی با هماهنگی هم عمل کنند. این هماهنگی باید از سوی دولت و مجلس باشد و البته قوه قضایه هم نقشی دارد.»
چمران درباره بسته زمانی مورد اشاره قالیباف نیز گفت: «اگر این هماهنگی لازم وجود داشته باشد همان طور که آقای قالیباف گفته‌اند، بهینه سازی وضعت اقتصادی در یک مدت زمان چند ساله عملیاتی می‌شود. البته می‌توان نتایج ثمربخش آن را از همان ابتدای اجرا مشاهده کرد».
وی در پاسخ به اینکه آیا سخنان رئیس جمهور درباره فرماندهی اقتصادی به معنای عدم همراهی دولت با مجلس در این راستا است؟ گفت: «این بستگی به میزان تعامل و لابی‌گری بین دولت و مجلس دارد. صحبت‌های آقای قالیباف در برنامه تلویزیونی در این زمینه بسیار راهگشا بود و گفتند که ما می‌خواهیم عصای دولت باشیم نه اینکه خدای نکرده چوب لای چرخ دولت بگذاریم. عصای دولت باشیم، چون سودش به مردم می‌رسد. قطعا اگر این تعامل نباشد قبل از همه مردم ضرر می‌کنند. البته دولتمردان و مجلس هم ضرر خواهد کرد، اما بیش از آنان مردم متضرر می‌شوند.»
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «قطعا آنچه که مجلس تصویب می‌کند، قانون است و دولت باید آن را اجرا کند ولو اینکه فرمانده اقتصادی باشد. این را نیز در نظر داشته باشید که فرمانده اقتصادی بودن به معنی تصمیم گیری سریع در موارد مورد نیز است. این تصمیمات نیز در آن آن کمیسیون و شورای سه نفری سران قوا گرفته می‌شود و فرمانده اقتصادی تصمیم مربوطه را اجرا می‌کند. در واقع آن شوای سه نفری است که وقتی نیاز به تصمیمات سریع، تند و قاطع وجود دارد، تصمیم گیری‌می‌کند».
وی با اشاه به اینکه «تصمیماتی که الان گرفته می‌شود، عموما نتایچ مثبتی نداشته است» گفت: «انتظار می‌رود که در آن شورا مشورت و مطالعه عمیق‌تری شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. از مجلس هم همین انتظار را داریم. انتظار نیست که نمایندگان مجلس خیلی سریع چیزی را تصویب کنند و بعد ببینیم که در اجرا شدنی نیست یا مشکل آفرین است. باید با مطالعه عمیق تصمیم بگیرند و دولت هم برای اجرای آن کمر همت ببندد».
چمران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه اجرایی و عملیاتی شدن بسته اقتصادی قالیباف چقدر نیازمند تعامل و همکاری نمایندگان در درون مجلس است؟ گفت: «توجه داشته باشید که همکاری به معنی آن نیست که صد درصد هر پیشنهادی را بپذیرند، یا رد کنند نیست. همکاری یعنی همفکری. نه تنها در مجلس بلکه از مرکز پژوهش‌های مجلس، اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی که در کشور داریم نیز انتظار می‌رود که وارد عمل شوند. قطعا تصمیم گیری نهایی در مجلس است، اما همه افراد و سازمان‌های توانمند با نظرات خود را بدهند و مجلس باید این هنر را داشته باشد که نظرات را بگیرد، بررسی کند و نهایتا بهترین نظر قابل اجرا را تصویب کند. این نهایت همکاری است. ممکن است که بسته اقتصادی مذکور در برخی جا‌ها بالا و پایین شود، اما حتما آقای قالیباف هم از این بسته در موارد لازم اصلاح شود، خوشحال خواهد شد».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان