شاهکاری از مسئولان؛ دعوت به اجتماع برای نمایش دستاورد‌های مقابله با کرونا

در حالی که رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران اجتماعات بالای ۱۰ نفر را ممنوع کرده، نمایشگاه بین المللی تهران در حال برگزاری نمایشگاه‌های پی در پی است.

شاهکاری از مسئولان؛ دعوت به اجتماع برای نمایش دستاورد‌های مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جولان ویروس کرونا در شهر تهران به اوج خود رسیده و به طور متوسط روزانه 70 نفر در اثر ابتلا به این ویروس در پایتخت جان می‌بازند.

نهاد‌های تصمیم گیرنده نظیر دولت و ستاد مقابله با کرونا هم تا آنجا که برایشان مقدور است که به کسب و کار مردم آسیبی نرسد، محدودیت‌های تردد و اجتماعات مردمی را بیشتر کرده‌اند که ممنوعیت برگزاری مجالس عروسی و عزا از آن دسته است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران روز شنبه 21 تیر در نامه‌ای به انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران خواستار تعلیق هر گونه جشنواره و تجمعات بالای 10 نفر در استان تهران شد. این تصمیم بی سابقه‌ترین محدودیت برای مبارزه با کرونا از ابتدای ورود آن به ایران بوده است.

برخی از گروه‌ها و اصنافی که در پی این محدودیت‌ها منافع کمتری نصیبشان می‌شود، سعی می‌کنند با هزار ترفند و شگرد این محدودیت‌ها را به اصطلاح بپیچانند و اقدام به برگزاری تجمعات کنند که از آن جمله شرکت نمایشگاه‌های بین المللی تهران است که از خرداد ماه اقدام به برگزاری نمایشگاه در این محل کرده است.

شگرد پیچاندنشان هم جالب است. آدم را یاد حکایت آن افرادی می‌اندازد که برایشان دستورالعمل آمده بود که برگزاری هر گونه همایش ممنوع است و آن‌ها اقدام به برگزاری همایشی با عنوان راه‌های جلوگیری از برگزاری همایش کرده بودند.

این نمایشگاه در تاریخ 24 تا 26 خرداد ماه میزبان نمایشگاهی با عنوان دستاورد‌های مقابله با کرونا شد. نمایشگاهی که به ظاهر در راستای جلوگیری از شیوع کرونا برگزار شده، اما نتیجه برگزاری آن به دلیل ایجاد بستر تجمع مردم بیشتر عامل شیوع کرونا می‌شود.

اجتماع برای نمایش دستاورد‌های مقابله با کرونا/ معافیت نمایشگاه بین المللی از اجتماع بالای 10 نفر

برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در خیابان سئول با جدیت ادامه دارد و ظاهرا دستور رئیس ستاد کرونای تهران برای جلوگیری از اجتماعات بالای 10 نفر شامل برگزار کنندگان نمایشگاه نمی‌شود.

مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران به جای آن که اصل خودداری از تجمعات بالای 10 نفر را رعایت کنند، لیست بلندی تهیه کرده‌اند و صد‌ها پروتکل بهداشتی نظیر ماسک و دستکش و تونل ضد عفونی کننده در آن گنجانده‌اند تا توجیهی برای اجتماعات بالای 10 نفر داشته باشند.

از دیگر نمایشگاه‌هایی که طی روز‌های آینده در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد، عبارتند از سومین نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه از 24 تا 27 تیر و بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته از 9 تا 12 مرداد.

نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی و سلولزی قرار بود از 1 تا 4 مرداد ماه برگزار شود که به دلیل افزایش محدودیت‌های یک هفته‌ای کرونا به هفته آینده موکول شد، البته پیش از اعمال این محدودیت‌ها، ممنوعیت تجمع‌های بالای 10 نفر وضع شده بود که با گذشت این یک هفته، آن محدودیت‌ها همچنان به قوه خود باقی هستند و هیچ گاه نمی‌تواند مجوزی برای برگزاری این نمایشگاه باشد.

اجتماع برای نمایش دستاورد‌های مقابله با کرونا/ معافیت نمایشگاه بین المللی از اجتماع بالای 10 نفر
در نمایشگاه مواد شوینده و بهداشتی 5 سالن با صد‌ها غرفه به این منظور اختصاص یافته و بسیاری از کارکنان شرکت‌های تولید کننده مواد بهداشتی علی‌رغم میل باطنی خود مجبور به حضور در این نمایشگاه هستند.

یکی از این افراد در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هزاران نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و احتمالا ابتلای ما به کرونا در شرایطی که باید چند روز در محل اقدام به معرفی محصول به مراجعه کنندگان کنیم، خیلی بالا می‌رود.

او افرود: بر این اساس تماس‌های مکرری با وزارت بهداشت و ستاد کرونا داشتیم، اما پاسخ امیدوار کننده‌ای دریافت نکردیم.

در شرایطی که شدیدترین محدودیت‌ها در سطح تهران و شهر‌هایی که آمار مبتلایان آن‌ها بالاست اجرا می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های پی در پی در خیابان سئول حاکی از اهمیت نفع اقتصادی مسئولان آن نسبت به جان مردم دارد. دستگاه‌های ناظر باید صرف نظر از جایگاه نمایشگاه بین‌المللی تهران و نقش سازمان توسعه و تجارت که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اعمال محدودیت‌های کرونایی را با جدیت بیشتری دنبال کنند و هر که را مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش دهند.

تجربه نشان داده هر جا که برخورد‌ها از دانه درشت‌ها شروع شده، همراهی مردم هم برای رعایت قوانین و پایبندی به آن‌ها بیشتر شده است و هر جا که دانه درشت‌ها دارای حاشیه امن بوده اند، رعایت قوانین و مقررات از سوی مردم کمتر شده است.

بی شک در این مورد هم وقتی مردم ببینند سازمان توسعه و تجارت که متعلق به وزارت صمت است، اقدام به برگزاری نمایشگاه بین المللی می‌کند، آن‌ها هم برای برگزاری مجلس عروسی و عزا همه دوستان و اقوامشان را دعوت می‌کنند، اما اگر ببینند نهاد‌های دولتی یا وابسته به آن در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه دستورالعمل‌ها و به خصوص عدم تجمع بالای 10 نفر را رعایت می‌کنند، آن‌ها هم مسأله کرونا را جدی می‌گیرند و نگرانی آن‌ها از ابتلا به این ویروس مانع تجمعات خواهد شد.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان