به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، آتش سوزی در یک کشتی می تواند بزرگترین دشمن آن شناور در شرایط مختلف باشد؛ چه این اتفاق در زمان جنگ و بر اثر حمله دشمن رخ دهد و چه در زمان صلح و بر اثر یک بی احتیاطی باشد، کوچکترین آتش سوزی می تواند به سرعت کل یک واحد شناور را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاملا از حالت عملیاتی خارج کند. در روزهایی که رسانه ها و سرویس های اطلاعاتی دشمن تلاش دارند موضوع آتش سوزی در کشورمان را یک بحران با تبعات مختلف اجتماعی- امنیتی جلوه دهند، قرعه به نام ناو تهاجم آبی - خاکی USS Bonhomme Richard از کلاس Wasp افتاده که در پایگاه دریایی در سواحل سان دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا جلوی چشم میلیون ها نفر بیننده در اتش بسوزد.
تصاویر تلویزیونی نشان دهنده آسیب بسیار شدید به این شناور است و احتمالا این ناو به طور کامل از موجودی عملیاتی نیروی دریایی آمریکا خارج شود. قبل از پرداختن به بحث مربوط به آتش سوزی بهتر است با این شناور آشنا شویم.
بیشتر بخوانید:
شناور USS Bonhomme Richard از ناوهای تهاجم آبی خاکی کلاس Wasp است که هر فروند آن در حدود 1.5 میلیارد دلار قیمت دارد. شناور مورد نظر که با کد LHD-6 شناخته می شود ششمین شناور در این کلاس محسوب شده و در کل آمریکا نیز 8 فروند از این ناوها را در اختیار دارد. این شناور بیشتر از 40 هزار تن وزن داشته و طول آن 257 متر و عرض آن 31 متر است. خدمه استاندارد این ناو در حدود 1200 نفر است و می تواند تا حدود 1678 نفر تفنگدار دریایی را نیز با خود حمل کند. این ناو در 15 آگوست سال 1998 میلادی وارد خدمت شده است.
شناور USS Bonhomme Richard
این ناو میتواند علاوه بر قوای مسلح و تجهیزات زرهی، انواع بالگرد های ترابری و تهاجمی و نوع عمود پرواز جنگنده نسل پنجم اف 35 را حمل کند. از دیگر هواگردهایی که این ناو معمولا آنها را حمل می کند می توان به بالگردهایی مثل سری 70 AH-1Z، UH-1Y، CH-53E، SH و22 MV اشاره کرد. بسته به نوع ماموریت تعداد هواگردهای قابل حمل در این شناورها تفاوت خواهند داشت. در عین حال با توجه به مدل های مختلف در این ناو امکان حمل و به آب اندازی مدل های مختلفی از هاورکرافت ها و لندینگ کرافت ها نیز وجود دارد. هاورکرافت های سری LCAC با توان حمل 60 تن محموله از جمله این شناورها به حساب می آید. این شناور در ماموریت های تهاجم هوایی توان پذیرش و به پرواز درآوردن جنگنده های AV-8B هریر و F-35B را نیز دارد.
در بحث سامانه های راداری این ناوها به سیستم هایی مثل رادار جستجوی هوایی AN/SPS- 49 و رادار جستجوی سطحی 67 AN/SPS مجهز هستند. در بخش پیشرانه ناوهای کلاس Wasp به دو دستگاه توربین گازی LM 2500 ساخت شرکت جنرال الکتریک مجهز است که سرعت نهایی 41 کیلومتر در ساعت را برای این شناور تامین می کند. برد این ناوها در حرکت با سرعت قریب 33 کیلومتر در ساعت، حدود 17 هزار و 600 کیلومتر است.
در فاز دفاع هوایی یا سیستم های پدافندی، این ناو مجهز به دو مجموعه لانچر موشک های دفاع نزدیک116 RIM، دو مجوعه لانچر RIM 7، دو سامانه دفاع نزدیک فالانکس و توپ های 25 میلی متری مارک 38 می باشد و همچنین چند قبضه مسلسل کالیبر 12.7میلی متری روی این ناو نصب شده است. این شناورها نقش مهمی در حمل و نقل نیروهای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا داشته و در جریان هر عملیات آبی خاکی جزو دارایی های مهم و راهبردی ارتش آمریکا محسوب می شوند. در حال حاضر آمریکا شناورهای کلاس Wasp و America را برای این منظور در اختیار دارد.
چه اتفاقی برای USS Bonhomme Richard رخ داد؟
در حال حاضر و با توجه به این که حادثه هنوز نیز به پایان نرسیده نمی توان به صورت خیلی دقیق علت وقع حادثه را مشخص کرد اما بر اساس اطلاعات اولیه موجود، آتش سوزی در بخش پایینی کشتی آغاز شده و از همان ابتدا صدای چندین انفجار نیز ثبت شده است. با شروع آتش سوزی، واحدهای آتش نشانی خود کشتی در کنار واحد هایی از پایگاه دریایی میزبان و البته آتش نشانی شهری به محل اعزام شدند ولی آتش سوزی همچنان ادامه پیدا کرده است.
بر اساس اطلاعات موجود ناو مورد نظر از سال 2018 در این پایگاه حضور پیدا کرده و در حال طی دوره اورهال و ارتقاء نیمه عمر خود بوده است.
آتش سوزی در پل فرماندهی کشتی
آتش در پل فرماندهی کشتی
در ابتدای کار، شناورهای آتش خاموش کن در اطراف کشتی حاضر شده و سعی کردند آتش را با آب پاشی از بیرون خاموش کنند. در عین حال فرمانده کشتی نیز اعلام کرده بود که کشتی بعد از خاموش شدن آتش و تعمیرات اساسی دوباره به دریا باز خواهد گشت. بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا 18 نفر از خدمه این ناو به دلیل شرکت در عملیات مبارزه با آتش مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده اند. محوطه ای به اندازه یک و نیم کیلومتر از اطراف این کشتی نیز تخلیه شده و صرفا پرسنل گروه های آتش نشانی و نجات اجازه حضور در این منطقه را دارند و از باقی پرسنل خواسته شده محل را ترک کنند.
ساعت های اولیه آتش سوزی و تلاش برای خاموش کردن آتش از بیرون
تلاش ها در ساعات اولیه برای خاموش کردن آتش در ناو شناور USS Bonhomme Richard
اما از چند ساعت پیش، آتش به پل فرماندهی و عرشه اصلی کشتی رسیده و تقریبا به طور کامل آن را از درون ذوب کرده است. شدت خسارت به حدی بالاست که بعید است این شناور بعد از اطفاء حریق نیز از نظر مالی ارزش تعمیر داشته باشد. در شرایط اینچنینی معمولا هزینه تعمیر یک شناور برآورد شده و با عبور رقم مورد نظر از یک حد مشخص، شناور بدون ارزش برای تعمیر شناخته شده و از رده عملیاتی خارج می شود.
بخش پل فرماندهی محلی است که اکثر سامانه های حساس راداری و الکترونیکی در آن قرار داشته و هدایت کشتی و عملیات پروازی در کنار کنترل سامانه های تسلیحاتی از آن بخش انجام می شود. با از بین رفتن این بخش مشخصا شناور آسیب بسیار سنگینی دیده و به احتمال فراوان برای همیشه از خدمت خارج خواهد شد.
در حالی که معمولا در چنین اتفاقاتی در داخل کشور، حجم وسیعی از اخبار رسانه های فارسی زبان که توسط امریکا و متحدانش تزریق مالی می شوند، به بزرگنمایی و انعکاس ثانیه به ثانیه این اتفاق می پردازند، اما در این حادثه که دهها و بلکه صدها میلیون دلار به ارتش امریکا ضربه مالی و حیثیتی وارد کرده، خبری از چنین رفتارهایی نیست. از سوی دیگر، همواره در اتفاقات داخل کشورمان، کمبود امکانات و فقدان مدیریت مرتبا در کلیدواژه های شبکه های اجتماعی و کارشناسان رسانه های خارجی تکرار می شود اما اینکه ارتش امریکا و مراکز آتش نشانی شهری از زمین و دریا نمی توانند با گذشت 12 ساعت آتش یک ناو را خاموش کنند، موجب چنین تحلیل هایی از سوی این رسانه ها و کارشناسان نمی شود تا مشخص شود مهمتر از هر پیام در این اتفاقات، تزریق مجدد خودتحقیری و خودکم بینی به مردم ایران و رسانه های داخلی است.