درست مانند لباس هایتان، فیلم هایی که دوست دارید، و آهنگی که بیشتر گوش می دهید، انتخاب عطر نیز می تواند نشان دهد که چگونه مردی هستید ( ببخشید ورود خانم ها ممنوع است! )، چون حس بویایی ما را مستقیم به سمت بخشی از مغز هدایت می کند که با احساسات سر و کار دارد، حتی می توان گفت انتخاب عطر می تواند احساساتمان را عریان کند.
به همین خاطر است که انتخاب عطر بدون دخالت یک عمر زندگی تقریبا غیر ممکن است. سارا مک کارتنی عطر ساز و پدید آورنده 4160 Tuesdays – یک نام تجاری معروف در میان عطر ها است – می گوید: یک مرد عطری را استفاده می کند که با آن راحت است، و این انتخاب معمولا بازتابی است از تجربیات و خصوصیاتش. خیلی کم پیش می آید مردی عطر دریایی انتخاب کند و از شنا کردن بدش بیاید، دلیلش این است که ما به عمق عطرهایی می رویم که برایمان آشنا است و ما را به یاد جایی می اندازند.
اما علاوه بر اینکه عطر می تواند خصوصیت یک مرد را نشان دهد، ممکن است یک مرد از عطری استفاده کند تا خصوصیتی که ندارد را بازتاب دهد. سارا مک کارتنی می گوید: البته من شک دارم که مردی به خاطر جبران کمبودی در شخصیتش از عطر استفاده کند، مثل اینکه یک مرد از قصد بویی خشن استفاده کند تا کمبود مرد بودنش را جبران کند. بعضی نیز از اینکه عطر مورد علاقه خود را انتخاب کنند خجالت می کشند بنابراین عطری که تایید شده را انتخاب می کنند حتی اگر از آن خوششان نیاید.
با این وجود باز هم می توان با استفاده از عطر به خصوصیات یک فرد پی برد، چون عطر در بیشتر مواقع همان چیزی است که خودمان هستیم، و مثل نحوه دست دادن و راه رفتن به روحمان گره خورده.
در ادامه نت های عطرها را یک به یک بررسی می نماییم:
مرکبات
عطرهایی که پایه مرکباتی دارند مانند هپی کلینیک ( happy clinic ) تام فورد نرولی پورتوفینو (Tom Ford’s Neroli Portofino )، آتلیه کلن برگیموت سولیل (Atelier Cologne’s Bergamote Soleil ) و او سوواژ دیور (Eau Sauvage )، مهره های اصلی در عطرهای آقایان هستند، چون تمیز، تیز، با طراوت و پر انرژی اند. تجربه نشان داده بیشتر افراد ورزشی این نوع عطر را انتخاب می کنند. افراد رقابت جو – دوندگان، بازیکنان اسکواش، دوچرخه سواران، مردانی که از تمرین نمی ترسند و خوش اندام هستند.
و یا ممکن است مردی به خاطر خواص این بو به آن علاقه مند می شود. نت های مرکباتی واقعا هوشیار کننده هستند، اما تعادل خوبی هم بین تازگی و آرامش ایجاد می کنند. تحقیقات نیز نشان داده بوی لیمو می تواند به بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی کمک کند.
عود
تکیه گاه اصلی عطر های خاور میانه ای، غنی، گرم، و عود دودی، اینها هسته عطرهایی مانند تام فرد چوب عود (Tom Ford’s Oud Wood )، بطری عود باس (Boss Bottled Oud )، و عطر های روجا به ویژه ماسک عود (extravagant Musk Aoud ) است.
عود واقعی یکی از گرانترین مواد تشکیل دهنده یک عطر است، پس مردانی که از چنین عطری استفاده می کنند بسیار متکی به نفس هستند، لازم نیست این را فریاد بزنند یا چیزی را به خاطرش ثابت کنند. عود نوید پیام آور موفقیت و قدرت درونی است.
رایحه های اسپرت
عطرهای اسپرت مخصوصا مواردی مانند پائول اسمیت اکستریم اسپرت (Paul Smith’s Extreme Sport )، و عطر اینویتیوس پاکو ربن (Invictus Eau de Toilette Natural ) از پرفروش ترین عطرهای مردانه هستند. این عطرها حاوی رایحه های ادویه ها و برتگیزنده هستند، در واقع طوری طراحی شده اند که آدرنالین را بالا ببرند حتی نوع طراحی بطری شان نیز چنین است.
انتخاب عطری با رایحه های اسپرت نشان دهنده زندگی است با این شاخصه ها: فعال، پر شور، و سخت درگیر کار. با اینکه این یک قانون کلی نیست اما از یک عطر اسپرت انتظار می رود نت ابتدایی اش مرکباتی یا زنجبیلی باشد، نت میانی اش چیزی چوبی یا از سبزیجات معطر باشد، و نت پایانی اش را مشک یا عنبر تشکیل دهند.
شیرین و غذایی
عطر هایی که بوی خود را از غذاها می گیرند مانند شکلات، وانیل، دارچین و قهوه در این چند سال اخیر فوق العاده محبوب شده اند. اگر از رایحه های خوراکی مانند تیری موگلر ای من (Thierry Mugler’s heady A*Men ) ژان پل گوتیه له میل (Gaultier’s Le Male )، تام فرد من اکستریم (Ford For Men Extreme ) خوشتان می آید باید از آن مردهایی باشید که خوش گذران هستند و بیشتر از دیگران به دنبال ماجراجویی اند.
چوب
بی دلیل نیست که عطرهایی مانند گوچی پور هوم مردانه (Gucci Pour Homme )، تق هرمس (Terre d’Hermès ) و آخرین عطر دیویدوف به نام هوریزون (Horizon ) در میان مردانی که سنگین، قابل اعتماد و آسان گیر هستند محبوب است. عطرهای چوبی معمولا توسط مردان متاهل پسندیده می شود. کسانی که از بوهای چوبی خوششان می آید معمولا در میان دیگر افراد به ویژه آقایان محبوب هستند.
اما وقتی رایحه چوبی را به دیگر رایحه ها ترجیح می دهید، ممکن است نمایان گر چیز دیگری نیز باشد، عطرهایی مانند لورنزو ویلورسای دنس (Lorenzo Villoresi’s dense ) و در کل عطرهایی که به شدت چوبی هستند ما را به یاد روشی که اجدادمان برای خوشبو کردن خود استفاده می کردند می اندازد.
دریایی
عطرهای تمیز و تازه دریایی بوی مختصری از اقیانوس و نمک را به همراه خود دارند. مردانی که چنین رایحه ای را ترجیح می دهند معمولا ساده و بی آلایش هستند.
عطرهای دریایی که امروز تولید می شوند همگی از عطرهای کلاسیکی چون ایسه میاکی لئو د ایسه پورهوم (L’Eau d’Issey Pour Homme )، کنزو پورهوم (Kenzo Pour Homme )، سی کی وان (CK One ) گرفته شده اند. اینها عطرهای ساده و با طراوت سال های 1990 هستند که تا به امروز طرفداران خود را از دست نداده اند.
شرقی
عطرهایی که رایجه ای شرقی دارند مانند اپیوم پور هوم (Opium Pour Homme )، انوی گوچی مردانه (Gucci Envy For Men )، ایو سن لورن M7 عود ابسلو (YSL’s M7 )، و وان جنتلمن دلچه گابانا (Dolce & Gabbana’s The One Gentleman )، یک پیام ساده به همراه خود دارند: لذت گرایی.
مردی که چنین عطری استفاده می کند تا آخر مهمانی بیکار نمی ایستد و کل سری هم که برایش می آورند می خورد!
عطرهای شرقی جذب کننده هستند، شاید بخشی از دلیل آن استفاده از نت هایی مانند وانیل، ادویه ها، دودی و مست کننده باشد.
گل ها
گروه خاصی از مردها هستند که عطرهایی مانند نو منز لند بیریدو رز (Byredo’s Rose of No Man’s Land )، دیور هوم (Dior Homme )، و توتون و تنباکو رز پاپیون (Papillon’s Tobacco Rose ) بپسندند، این افراد معمولا اعتماد به نفس بالایی دارند و همه جا خودشان هستند.
مردانی که به این رایحه علاقه دارند ماجراجوی و مهار نشدنی نیز هستند.
در میان رایحه گل ها، رز یکی از آنهایی است که مردان بیشتر به دنبالش می روند. این بو از قدیم مورد علاقه مردان بوده، و امروز در بین عرب ها و حتی غربی ها رو به محبوبی می رود، مخصوصا زمانی که با نت های چرم، چوبی، یا تنباکو مخلوط می شود.
سخن پایانی
نه تنها نوع عطری که می زنید شخصیتتان را نشان می دهد بلکه مقدار عطری که به خود اسپری می کنید نیز حرف هایی برای گفتن دارد. مردانی که اعتماد به نفس بیش از حد بالایی دارند یک شیشه عطر را روی خود خالی می کنند، اما آنهایی که به اندازه کافی اعتماد به نفس دارند آنقدری عطر می زنند که تنها با نزدیک شدن می توانید متوجه بوی عطرشان شوید.
وقتی می خواهید عطری انتخاب کنید با خود رو راست باشید، هیچ وقت عطری انتخاب نکنید که خصوصیاتش بیش از خودتان باشد، شخصیتتان نباید پشت عطری که استفاده می کنید اسیر شود.