مشرق گزارش می‌دهد/

بیانیه خانه سینما از بی‌بی‌سی فارسی سر درآورد! / کامران شیردل: من بیانیه‌ای امضا نکرده‌ام/ برخی با این کارها می‌خواهند خودشان را مطرح کنند

بی‌بی‌سی فارسی با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود مدعی شد ۵۰۰ چهره شناخته شده خواستار آزادی رئیس فرقه موسوم به "جمعیت امام علی" شده‌اند. اما پیگیری‌های مشرق از یک جعل امضای دیگر حکایت دارد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - وب سایت بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی انگلیس،  مدعی شد 500 نفر از چهره‌های شناخته شده از اهالی فرهنگ و هنر و حقوق‌دانان با امضاء بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به بازداشت شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت موسوم به امام علی(ع) شدند.

در میان امضاء‌کنندگان بیانیه منتشرشده در بی‌بی‌سی فارسی، نام اصغر فرهادی، کیهان کلهر، بابک احمدی، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، عبدالفتاح سلطانی، رخشان بنی‌اعتماد، لیلی گلستان، فاطمه معتمدآریا، سهراب پورناظری، مهناز افشار، تهمینه میلانی و کامران شیردل.

  بیشتر بخوانید:

نامه به سران قوا با امضاهای جعلی! / چه کسانی در حمایت از یک متهم امنیتی هنرمندان را فریب دادند؟ +تصاویر

انتشار چنین بیانیه‌ها و جمع‌آوری و درج امضاءهای جعلی توسط هسته شناخته‌شده‌ای در میان اهالی سینما و تئاتر مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز بیانیه ای با امضاهای جعلی هنرمندان پای بیانیه‌ فردی به نام "ارس امیری" متهم امنیتی و رابط هنرمندان با سفارت‌خانه‌های بیگانه منتشر شده است که همان زمان پیگیری مشرق و گفتگو با تعدادی از افرادی که نامشان در بیانیه ذکر شده بود،‌ مشخص شد کمترین اطلاعی از موضوع و بیانیه نداشتند.

در جمع امضاء کنندگانِ مورد ادعای بی‌بی‌سی فارسی، نام کامران شیردل مستندساز برجسته کشورمان هم به چشم می‌خورد. کامران شیردل از جمله فیلمسازان بدون حاشیه و خوشنام است که همواره از حواشی سیاسی پرهیز کرده است. 

بلافاصله پس از انتشار خبر بی‌بی‌سی، با این هنرمند گفت‌وگو کردیم تا صحت و اعتبار امضاهای جمع‌آوری شده توسط یک گروه خاص را بار دیگر راستی آزمایی کنیم.

شیردل: نه میمندی نژاد می شناسم نه جمعیت امام علی/ همیشه از این حواشی دور بوده‌ام/ برخی با چنین بیانیه‌هایی می‌خواهند خودشان را مطرح کنند

شیردل در مورد امضاء این بیانیه با ابراز بی‌اطلاعی از موضوع و تعجب از اینکه بی‌بی‌سی فارسی چنین بیانیه‌ای منتشر کرده، به خبرنگار مشرق گفت:

«شارمین میممندی‌نژادی کیست؟ من اصلا این جمعیت را نمی‌شناسم و اسم آن را هم نشنیده‌ام.»

شیردل در ادامه با تکذیب امضاء بیانیه بی‌بی‌سی فارسی، اظهار داشت: من چگونه باید امضای خود را در پای این بیانیه تکذیب کنم؟! من جوان که بودم و به مدرسه می‌رفتم یک آقای میمندی‌نژاد را به یاد می‌آورم که نویسنده بود و تنها میمندی‌نژادی بود که در جوانی می‌شناختم ایشان بود. من هیچ ابایی از تکذیب این امضاء ندارم.

شیردل در ادامه توضیح داد: برخی کسانی که این بیانیه را امضاء کردند مثل کیهان کلهر را دوست دارم و برخی دیگر با امضاء چنین بیانیه‌هایی خودشان را مطرح کنند، بنده همواره از این حواشی دور بوده‌ام. امضاء را باید نشان بدهند. من آدمی نیستم که جا بزنم و من نمی‌دانم قوانینی در ایران هست که بتوانم {از جعل کنندگان امضا} شکایت کنم، آنهم در چنین شرایطی و از این قضیه جا خورده‌ام.

وی گفت: من نه شارمین را می‌شناسم و نه با گروه امام علی (ع) آشنایی هستم، نمی‌دانم چه بگویم. من یک آدمی هستم نصف زندگی‌ام را در رژیم گذشته درگیر بگیر و ببند و توبیخ بودم و منتها فیلم‌هایی که ساخته بودم مربوط به رژیم گذشته بود و کارهایی که کردم را انکار نمی‌کنم اما این آدم را اصلا نمی‌شناسم. شما بنده را می‌شناسید و گذشته بنده را می‌دانید و چون سینمای اجتماعی را دنبال نکرده‌ام من حالم خوب نیست و مدتی است که در خانه بستری هستم.

لازم به ذکر است در زمانی که بی‌بی‌سی فارسی این گزارش را منتشر کرد، یکی از فعالان حوزه موسیقی نیز که نامش محفوظ است در تماس با خبرنگار مشرق، ضمن تکذیب امضاء بیانیه، گفت که در حال مطالعه این بیانیه است و هنوز آنرا امضاء نکرده‌ است. وی تاکید کرد هرگز از توهین‌های رئیس این جمعیت به مقدسات حمایت نخواهم کرد.

در میان اهالی سینما،‌ چند چهره دیگر نیز از چنین بیانیه‌ای ابراز بی‌اطلاعی‌ کردند که نام و صوت گفتگویشان با خبرنگار مشرق محفوظ است که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان