تقویت ایمنی بدن با تغذیه در دوران قرنطینه

ما در شرایطی هستیم که ممکن است خواسته یا ناخواسته هر لحظه ویروس در اطرافمان باشد، بنابراین چند مورد را درباره ایمنی بدن خدمت شما عرض می‌کنم.

تقویت ایمنی بدن با تغذیه در دوران قرنطینه

دکتر احمد ساعدی - متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : ما در شرایطی هستیم که ممکن است خواسته یا ناخواسته هر لحظه ویروس در اطرافمان باشد، بنابراین چند مورد را درباره ایمنی بدن خدمت شما عرض می‌کنم.

 

 

  راه‌های افزایش ایمنی بدن

مایعات فراوان استفاده کنید.

حتماً از سبزیجات رنگی استفاده کنید، مثل گوجه‌فرنگی و هویج که اگر پخته شود بسیارعالی است.

میوه‌های کم‌شیرین و رنگی بسیار خوب هستند؛ گریپ‌فروت، پرتقال خونی و میوه‌هایی مانند آنها.

خوردن غذاهای شیرین و غذاهای چرب و سرخ‌کردنی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم.

برای افزایش ایمنی بدن لازم است در طول روز فعالیت فیزیکی بدنی داشته باشید، الگوی خواب درست باشد، شب به موقع بخوابید و صبح به موقع از خواب بیدار شوید.

تا زمانی که در خانه هستید و نمی‌توانید کاری انجام دهید توصیه نمی‌کنم صبح تا دیر وقت بخوابید. این استراحت و خوابیدن‌های طولانی‌مدت و به هم ریختن ساعت خواب می‌تواند ایمنی بدن را پایین بیاورد و اینکه بنده به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم افراد در دوران قرنطینه از رژیم‌های لاغری سفت و سخت استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم‌ایمنی به کمک تغذیه

این رژیم‌های غذایی سخت که به سرعت وزن را پایین می‌آورند، در طولانی‌مدت ایمنی بدن را کم خواهند کرد.

یادتان باشد ایمنی بدن فردی که لاغرتر است نسبت به فرد چاق‌تر بیشتر است، ولی مفهوم این است که وقتی شروع به فرآیند کاهش وزن می‌کنید، در طول زمانی که وزن کم می‌کنید، ایمنی بدن پایین می‌آید و زمانی که وزن به ثبات رسید و در یک وزن متعادل ایستاد، آن وقت ایمنی بدن نسبت به زمانی که چاق‌تر بودید بیشتر خواهد شد.

بنابراین درست است که ما می‌خواهیم به سمت ایمنی بالای بدن پیش برویم، ولی این کاهش وزن نباید خیلی سریع باشد و بنده توصیه می‌کنم که حداقل در دوران قرنطینه به دنبال کاهش وزن سریع نروید، چون ممکن است با پایین آمدن قدرت ایمنی بدن ویروس بتواند موقعیتی پیدا کند که بتواند به بدن ما آسیب جدی وارد کند.

 

بیشتر بخوانید:

گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی

باید و نبایدهای تغذیه‌ای در دوران قرنطینه

معمولا افرادی که در قرنطینه هستند، چون پیاده‌روی روزانه ندارند و کارهای روزانه را خیلی شدید انجام نمی‌دهند، تعادل انرژی دریافتی با انرژی که هزینه می‌کنند نسبت به قبل به هم می‌ریزد، بنابراین افراد رفته رفته تمایل به چاق شدن پیدا می‌کنند.

از طرفی در خانه نشستن خودش می‌طلبد که مصرف مواد غذایی افزایش پیدا کند که همین می‌تواند به چاق شدن کمک کند. خانه نشستن یک یا دو ماهه ممکن است باعث چاقی شود، بنابراین مهم است که بالانس انرژی را در نظر بگیرید و با موارد زیر، از آن مراقبت کنید.

اگر در خانه تردمیل دارید، می‌توانید روزی نیم ساعت تا 40 دقیقه روی تردمیل راه بروید که این می‌تواند به 2 تا 20 دقیقه تبدیل شود که برای بدن بسیار مفید خواهد بود.

یادتان باشد در طول روز آب فراوان بنوشید. نوشیدن آب فراوان می‌تواند اشتهای کاذب ما و ریزه‌خواری را کم کند.

نکته بعدی اینکه در خیلی از خانواده‌ها دیده می‌شود روی میز یا جایی که می‌نشینند، پر از خوردنی‌هایی نظیر خرما، میوه و ... است. این خوراکی‌ها را از روی میز جمع کنید و فقط از این خوراکی در زمان میان‌وعده استفاده کنید.

 

 بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مطلوب

 

 

دمنوش گل گاو زبان

همچنین به شما توصیه می‌کنم برای عصرانه یک فنجان دمنوش گل گاوزبان استفاده کنید. در ساعت حدودا 4 عصر خیلی به کم کردن استرس روزانه کمک می‌کند. این روزها هر جا خبرها را چک می‌کنید، خبر از بیماری و تعداد کشته شده‌ها است. این خبرها تاثیر روانی روی ما دارد و باعث می‌شود ما پرخور‌تر شویم و اینکه دمنوش گل گاو زبان به ما کمک می‌کند تا ما شادتر باشیم و دریافت و مصرف مواد غذایی را کمتر می‌کند. بنابراین کمک می‌کند فرآیند کاهش وزن سریع‌تر انجام شود. یادمان باشد به کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه نمی‌شود از دمنوش گل گاو زبان استفاده کنند. نکته بعدی درباره تعادل انرژی روزانه است و اینکه سعی کنیم وعده‌های غذایی‌مان را زودتر و به موقع مصرف کنیم.

 

 وعده‌های غذایی سر وقت

در خیلی موارد دیده شده که فرد وعده ناهار را خیلی دیر می‌خورد و مدام در حال ریزه‌خواری بین وعده‌های غذایی است. به نظر من وعده‌های غذایی‌تان را کمی زودتر و سر وقت میل کنید که این گرسنگی در بین وعده‌های غذایی ما را مجبور به ریزه‌خواری نکند.

 

بیشتر بخوانید:

تدابیر طب‌سنتی برای بهبود سیستم ایمنی بدن

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان