گزارش مشرق

جریان تحریف چگونه به جریان تحریم کمک کرد/ از تضمینِ امضای کِری تا سلفی با خانم موگرینی

جریان تحریف و جریان تحریم همانند دو لبه یک قیچی، در دستگاه محاسباتی افکارعمومی و همچنین در دستگاه محاسباتی برخی مدیران اخلال ایجاد کرده و چرایی وضع موجود و راه برون رفت را واژگون نمایش می دهد.

سرویس سیاست مشرق -رهبر معظم انقلاب- 10 مرداد- در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان فرمودند: «دشمن به موازات جریان تحریم، جریان تحریف حقایق را هم دنبال می کند... به موازات جریان تحریم، یک جریان تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیات هم وجود دارد...هدف این جریان، ضربه زدن به روحیه مردم و دادن آدرس غلط درباره علاج تحریم است...اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان تحریم هم شکست خواهد خورد، زیرا عرصه کنونی، میدان جنگ اراده ها است و اگر اراده ملت ایران مستحکم باقی بماند، بر اراده دشمن غلبه خواهد کرد».

در سالهای اخیر، در سه مقطع برگزاری مذاکرات ایران و 1+5(از سال 92 تا تابستان 94)، حدفاصل امضای برجام تا زمان خروج آمریکا از توافق(تابستان 94 تا اردیبهشت 97)، شروع برجام اروپایی تاکنون(اردیبهشت 97 تاکنون) جریان تحریف با واژگون کردن واقعیت ها، تصویری غیرواقعی و مصنوعی به نمایش گذاشت.

امضای هر توافق، بهتر از عدم توافق!

اساسی ترین فاکتور در مذاکره، «داده ها و ستانده ها» است. بر همین اساس، توافق به خودی خود اصالت ندارد و مسئله اصلی، اصالتِ دستاورد است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- شهریور 93- در میانه مذاکرات و در مقطعی که طرفین به دنبال کسب بیشترین امتیاز بودند، در اظهارنظری عجیب گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است»!

در همان مقطع، «جان کری» همتای آمریکایی ظریف تاکید کرد: «توافق نکردن بهتر از توافق بد است».

چند روز بعد از اظهارات تأمل برانگیز ظریف، یک کمپین مشکوک از سوی برخی از سینماگران در حمایت از تیم مذاکره‌کننده راه‌اندازی و شعار عجیب «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» برای آن انتخاب شد. اظهارنظر ظریف و کمپین مذکور با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شد. یکی از سینماگرانی که نامش در این کمپین ذکر شده بود با تأکید بر اینکه «کدام عقل سلیمی توافق به هر قیمت را قبول می‌کند» به رسانه‌ها گفت: «چند روز پیش از سوی آقای ظریف با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تأیید کردیم و مؤکداً تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم».

رهبر معظم انقلاب- بهمن 93- در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند: «من همین جا این را بگویم: اولاً بنده با توافقی که بتواند انجام بگیرد موافقم؛ البته توافق بد نه. آمریکایی‌ها مکرر تکرار می‌کنند و می‌گویند "ما معتقدیم که توافق نکردن، بهتر از توافق بد کردن است"؛ بله، ما هم همین عقیده را داریم؛ ما هم معتقدیم که توافق نکردن، بهتر است از توافق بد، توافقی که به‌ضرر منافع ملی است، توافقی که موجب تحقیر ملت بزرگ و باعظمت ایران است».

خسارت روزانه 100 میلیون دلاری!

پس از نهایی شدن مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5، بنابر قانون اساسی، می بایست توافق هسته ای در مجلس شورای اسلامی بررسی می شد.

در آن مقطع- شهریور 94- در حالیکه کمیسیون برجام مشغول بررسی متن این توافق بود و ابهامات زیادی درباره نقاط ضعف آن مطرح می‌شد؛ فعالین و رسانه های اصلاح طلب و برخی دولتمردان با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهایی که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند تأخیر در اجرای برجام روزانه 100 تا 150میلیون دلار به کشور ضرر وارد می‌کند.

بر طبق ادعای حامیان برجام مبنی بر خسارات روزانه عدم اجرای توافق، فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور حداقل 100 میلیون دلار بود. اما این طیف پس از آغاز اجرای برجام هیچگاه درباره این سود ادعایی روزانه سخنی نگفتند!

لازم به ذکر است که این رویکرد تأمل‌برانگیز از سوی فعالین و رسانه های اصلاح طلب و برخی دولتمردان برای قرارداد نفتی با شرکت بدسابقه توتال نیز اجرا شد.

تیرماه 96 «بیژن زنگنه» وزیر نفت در نشست علنی مجلس در تشریح قرارداد نفتی با توتال فرانسه، گفت: «زمان‌بندی در این توافقنامه‌ها نقش مهمی دارد و در صورت تأخیر قیمت بالاتر می‌رود، یعنی هر یک سال تأخیر معادل پنج میلیارد دلار ضرر است»!

امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است!

دولت آمریکا- هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها- به دلیل عهدشکنی های گسترده در توافقات بین المللی در سالهای گذشته، به «قاتل زنجیره ای توافقات» شهرت یافت. بر همین اساس کارشناسان و صاحبنظران در طول مذاکرات دولت روحانی با 1+5 بارها به این مسئله تاکید کردند.

با اینحال روزنامه اصلاح‌طلب شرق- 1 دی 94- در تیتر اصلی نوشت: «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»!. این روزنامه اصلاح طلب در متن گزارش مذکور نوشت: «به دنبال اعتراض ظریف [به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم...عراقچی-30 آذر 94- تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. وی تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا به‌صورت کتبی با امضای رسمی داده است»!

چندی پس از انتشار تیتر «امضای کری تضمین است»، مدیرمسئول روزنامه شرق در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال مجری که پرسید: «برجام را به‌صورت دیگری نیز می‌توان دید. از منظر مبالغه‌ای که در رابطه با توقعات مردم ایجاد شد و امروز اگر بعضی تمسخر می‌کنند از منظر بررسی با توقعاتی است که در آن زمان ایجاد شد»، اذعان کرد: «من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ‌ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند».

فروپاشی تحریم!

26 دی ماه 94 اجرای تعهدات برجامی 1+5 آغاز شد و 27 دی 94، روزنامه‌های اصلاح طلب، با فتح الفتوح نمایی از برجام، یک هیاهوی بزرگ رسانه‌ای به پا کردند. در این روز، تیترهایی همچون «فروپاشی تحریم»، «صبح بدون تحریم»، «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «تحریم‌ها هم رفت»، «اینک بدون تحریم»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «خلاص شدیم، سلام بر ایران بی‌تحریم»، «سپیده‌دمید»، «تحریم تمام شد» و…در صفحه اول روزنامه‌های اصلاح طلب کار شد.

در تابستان 94 به واسطه تبلیغات گسترده رسانه های دولتی و اصلاح طلب درباره دستاوردهای برجام، عده ای از مردم در خیابان های تهران به جشن و پایکوبی پرداخته و در یک دست اسکناس یک دلاری و در دست دیگر اسکناس 1000 تومانی گرفته بودند. به این خیال که هر دلار در پسابرجام، هزارتومان خواهد شد!

با اینکه دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب بارها درباره دستاوردهای اقتصادی برجام وعده داده و بر آن تاکید کرده بودند، چندی پیش آقای ظریف در اظهارنظری عجیب گفت: «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

آمریکا از توافق خارج نمی شود!

دولتمردان چندین بار تاکید کردند که دولت فعلی و دولت های بعدی در آمریکا به هیچ عنوان از برجام خارج نخواهند شد. برای نمونه، روحانی- 27 دی 94 - در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران گفت: «تعهدی که امروز آمریکا در رابطه با برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است».

با این نگرش، دولت آقای روحانی تمامی تعهدات خود را یکطرفه و با سرعت در پاییز 97 انجام داد. سرعت اجرای تعهدات از سوی دولت ایران، تعجب رسانه های غربی را در پی داشت.

اما دولت آمریکا که یدطولایی در عهدشکنی دارد، در اردیبهشت 97 بدون هیچ هزینه ای از برجام خارج شد.

موگرینی گفته: «هر چه تهران بگوید»!

تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد(در دولت اصلاحات) به هیچ عنوان به تعهدات خود پایبند نبودند و به همین دلیل آن توافق برای ایران هیچ دستاوردی در پی نداشت.

این سه کشور اروپایی از روز امضای برجام تا زمان خروج امریکا از توافق نیز به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند. با اینحال برخی دولتمردان و رسانه ها و فعالین اصلاح طلب، پس از خروج امریکا از توافق، بدون اشاره به این سابقه غیرقابل قبول، تاکید کردند که اروپا پشت ماست و اروپایی ها در کنار ایران ایستادند و موگرینی-مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا- گفته «هر چه تهران بگوید»!

اما اروپایی ها از زمان خروج آمریکا از برجام تاکنون نیز به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند.

رهبر حکیم انقلاب – 19 اردیبهشت 97- در دانشگاه فرهنگیان فرمودند: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید - تضمین واقعی، تضمین عملی-  وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه دیگر. روش‌های سیاسی و دیپلماسی، روش‌های ویژه‌ای است؛ گاهی لبخند می‌زنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینه انسان فرو می‌کنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید»،! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب‌اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید - که بنده هم بسیار بعید می‌دانم که بتوانید تضمین بگیرید-  آن‌وقت دیگر نمی‌شود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد».

افتتاح ستادهای «جو بایدن» در ایران!

در روزهای گذشته، حزب دموکرات آمریکا سیاست‌های خود را در قالب سندی 80 صفحه‌ای منتشر کرد. همزمان با انتشار این سند، روزنامه های اصلاح طلب در اقدامی مسبوق به سابقه به تعریف و تمجید از نامزد دموکرات ها پرداخته و رسما به ستاد انتخاباتی دموکرات های آمریکایی بدل شدند.

در همین رابطه روزنامه سازندگی - متعلق به حزب اصلاح طلب کارگزاران سازندگی- در شماره 5 مرداد در گزارشی با عنوان «بازگشت به برجام، عبور از براندازی؛ حزب دموکرات آمریکا وعده داد در صورت پیروزی جوبایدن رخ دهد» نوشت: «در سند 80 صفحه ای مانیفست انتخاباتی دموکرات ها که توسط هیاتی 15 نفره از یاران بایدن و سندرز تهیه شده است، لیبرال های آمریکایی تعهد کرده اند به برجام بازگردند و از براندازی جمهوری اسلامی ایران دست بردارند».

مجله اصلاح طلب امید جوان نیز در شماره 5 مرداد تصویر جو بایدن را در جلد مجله منتشر کرد و نوشت: «رویای ایرانیِ آبان 99؛ شکست ترامپ، تبریک تلفنی روحانی به بایدن، کاهش قیمت دلار، احیای برجام».

این نشریه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «چشم امید به پیروزی بایدن نیست، به شکست ترامپ است. صحبت از دیو و دلبر نیست؛ اما خروج ترامپ از کاخ سفید و احیای برجام می تواند بر اقتصاد ایران و بازگشت امید تاثیر گذارد، ولو ترامپ زمین سیاست را مین گذاری کرده باشد».

این ذوق زدگی در حالی است که دموکرات ها در این سند تصریح کرده اند که در صورت پیروزی در انتخابات به صورت مشروط به برجام بازخواهند گشت و شرط بازگشت این است که ایران محدودیت های برجامی را به صورت دائمی بپذیرد و مذاکرات حول صنعت موشکی و توان منطقه ای را نیز کلید بزند.

نکته قابل توجه اینجاست که ترامپ نیز پیش از این بارها مدعی شده بود که برجام ناقص است و دولت وی به شرطی به توافق بازمیگردد که محدودیت های برجام دائمی شده و مسئله توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به توافق ضمیمه شود.

ساختار جاکمیتی آمریکا- جمهوری خواهان و دموکرات ها- نقشه مشترکی را علیه ایران دنبال می کنند. هدف اصلی، خالی کردن دست ایران از مولفه های قدرت ساز است. برای همین «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما-دی ماه 95- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از توان هسته‌ای، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

دو لبه یک قیچی

کارشناسان و صاحبنظران تاکنون به دفعات اعلام کرده اند که تاثیر تحریم ها در شکل گیری وضع فعلی اقتصادی نهایتا 20 الی 30 درصد است و 70 الی 80 درصد وضع موجود ناشی از مدیریت در داخل کشور است.

اما جریان تحریف و جریان تحریم همانند دو لبه یک قیچی، در دستگاه محاسباتی افکارعمومی و همچنین در دستگاه محاسباتی برخی مدیران اخلال ایجاد کرده و این مسئله را واژگون نمایش می دهد.

همانطور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید سعید قربان فرمودند «علاج تحریم‌ها، عقب نشینی و مذاکره با دشمن نیست بلکه علاج واقعی آن، تکیه بر توانایی های ملی، وارد کردن  جوانان به میدان و احیای ظرفیت های فراوان کشور، و در یک کلام عمل به ارکان اقتصاد مقاومتی  یعنی درون زایی و برون گرایی است».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان