زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قانون ماده 100 شهرداریها مصوب سال 1334 است و این قانون با توجه به شرایط 60 سال پیش تدوین شده است، گفت: اولین اصلاحیه بر قانون ماده 100 شهرداریها در سال 58 وارد و با چند تبصره اصلاح شده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون ماده 100 به خاطر رعایت ایمنی شهری و اصول شهرسازی در نظر گرفته شده است تا از تخلفات جلوگیری کند، تصریح کرد: ماده 100 به صراحت گفته که شهرداری میتواند تخلفات ساختمانی را ارجاع دهد و میگوید این تخلفات فقط از طریق شهرداری به کمیسیون ماده 100 برود.
او با بیان اینکه چند مسأله این ماده را تحت شعاع قرار داده است، افزود: کشور ما حدود 1200 شهرداری دارد که کمیسیونهای ماده 100 در آن فعالیت میکنند و مهمترین بخش این است که برای آنها ضمانت اجرایی مشخصی وجود ندارد.
نژاد بهرام با بیان اینکه احکام تخریب از موانع اجرایی هستند، گفت: مانع دوم عدم اجرا است، بسیاری از آرای ماده 100 که صادر میشوند، رأی تخریب دارند و اجرا نمیشوند و برخی هم در دیوان عدالت اداری باطل میشوند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه نماینده شهرداری ضابط اجرایی نیست، گفت: آرای ماده 100 شبه قضایی هستند و باید اجرا شوند، اما چون شهرداری ضابط قضایی نیست نیازمند دستور قضایی است و این باعث عدم اجرا یا تأخیر زیاد در اجرا میشود و مسائل اجتماعی زیادی را ایجاد میکند.
او افزود: نکته و مانع بعدی تعارض منافع است، از یک طرف شهرداریها منابع پایدار ندارند و از طرف دیگر هم میگوییم جلوی تخلفات را بگیرید.
نژاد بهرام با بیان اینکه ارزش افزوده تخلفات، میل به تخلف ایجاد میکند، گفت: علت تمایل شهرداریها به جریمه فقط مسأله مالی نیست، بلکه امکان اجرای احکام هم هست که برخی مسائل اجتماعی مانع اجرای احکام تخریب میشوند.
او تصریح کرد: لایحهای که مربوط به تغییرات ماده 100 است، در اختیار دولت قرار گرفته و منتظر هستیم دولت پس از انجام اصلاحات، آن را به مجلس ارسال کند تا به تصویب نهایی برسد.
بیشتر بخوانید