به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در یکصد و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران گفت: یکی از علل استقبال بی نظیر مردم از لیست امید در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران اعتراض به پارادایمی سخت افزاری بود که شهر را با استفاده از درآمدهای ناشی از شهر فروشی اداره میکرد و در واکنش به آن شیوه مدیریت امور شهر، شهروندان تهرانی خواستار توجه به رویکردهای انسان محوری، شفافیت، انضباط مالی، پاسخگویی، مبارزه با فساد، حقوق شهروندی، صیانت از میراث طبیعی شهر و جلوگیری از شهر فروشی شدند، در میان توقعات و انتظارات شهروندان تهرانی از شورای پنجم، سهم مأموریتهای حوزه شهرسازی و معماری از وزن بالایی برخوردار است.
سالاری ادامه داد: حال که در پایان سال سوم عمر شورا و آغاز آخرین سال خدمت هستیم، لازم است در راستای هویت شورای شهر اصلاح طلب که مبتنی بر شفافیت، پاسخگویی و فراهم کردن امکان نقد و گفتوگو است گزارشی صادقانه و مستند از اقدامات انجام شده در این مدت را خدمت شهروندان تهرانی ارائه کنیم و نیز از انتظارات هنوز به سرانجام نرسیدهای بگوییم که علیرغم پیگیریهای انجام شده، جامه تحقق نپوشیدهاند.
وی آشفتگی و رکود اقتصاد کلان، تحریمهای ظالمانه بینالمللی، بروز همهگیری کرونا، کم شدن جریان سرمایه گذاری در شهر، رکود بازار مسکن و کاهش شدید درآمدهای شهرداری، بدهیهای به ارث رسیده از دورههای قبل، به اشباع رسیدن ظرفیت درآمدزای طرح تفصیلی، تغییرات مکرر شهردار علیرغم میل و اراده شورا و ... را از تنگناها و موانع بر سر تحقق وعدهها دانست.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به مهمترین محورهای اقدامات کمیسیون شهرسازی و معماری در سه سال گذشته و همچنین اولویتهای پیگیری خود در یک سال باقی مانده اظهار داشت: ارائه گزارش تفصیلی را که به واسطه گستردگی مأموریتهای این حوزه در این نطق نمیگنجد به فرصتهای دیگر موکول میکنم. پرواضح است آنچه به عنوان توفیق در اینجا ذکر میشود، توفیق کلیت شورای پنجم و سایر کمیسیونهای تخصصی و به خصوص کمیتههای شهرسازی و معماری و طرحهای شهری و حاصل همکاری و کمک همه همکاران محترم و همیاری شهرداری است، لذا همین جا لازم است از یاری همگان کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گزارش خود، توقف شهر فروشی، کاهش رانت و فساد در حوزه شهرسازی و معماری و توجه به حقوق عامه را یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه شهرسازی دانست و گفت: تا پیش از شورای پنجم ما شاهد نوعی مسابقه در شهر فروشی بین مناطق شهرداری بودیم و منطقهای موفقتر ارزیابی میشد که میتوانست اضافه طبقهها و تغییر کاربریهای بیشتری بدهد و به ازای آن پول بیشتری دریافت کند. نخستین اقدام ما در شورای پنجم، ایجاد تحول اساسی در این نگرش و حاکم کردن رویکرد احترام به حق به شهر و قانونمداری در شهرسازی و جلوگیری از شهر فروشی بود، به طوری که امروزه افتخار مدیران شهرداری به این است که توانستهاند هرچه بیشتر جلوی شهر فروشی را در حوزه مدیریت خود بگیرند.
وی در خصوص اقدامات تقنینی و نظارتی این حوزه که به موازات تغییر گفتمان صورت گرفت، تصریح کرد: کمیسیون از طریق الزام شهرداری به تعیین چارچوب و حدود اختیارات شوراهای معماری و کمیسیونهای داخلی و شفاف سازی فرآیند تصمیم گیری در آنها توانست امضاهای طلایی و تصمیمات سلیقهای در مرحله صدور پروانه و بعد از آن را تا حدود زیادی حذف کند. بررسیها نشان میدهد پیش از این و بین سالهای 91 تا 95 تنها در منطقه 1 شهرداری میان پروانههای صادره با ضوابط طرح تفصیلی ملاک عمل 69 درصد مغایرت وجود داشته، اما پس از اصلاحات ساختاری صورت گرفته میزان تخلفات در این حوزه تا 80 درصد در مناطق شهرداری کاهش داشته است. امروز با جرأت میتوانم بگویم در مرحله صدور پروانه هیچ تخلفی صورت نمیگیرد. علاوه بر این محاسبه عوارض در صدور پروانه به صورت سیستمی و گواهیهای ساختمانی که به زودی به شکل سیستمی خواهد شد و دیگر جایی برای اعمال سلیقه و نظر باقی نمانده است.
وی ادامه داد: با حاکم کردن رویکرد جدید احترام به حق به شهر تغییر در رویکردهای کمیسیون ماده 5 نیز با اهتمام شهرداری تهران رخ داده، به نحوی که شاهد تفاوت آشکاری میان نوع مصوبات گذشته و فعلی آن هستیم. به طوری که طی ده سال مدیریت شهری گذشته کمتر از 15 درصد پروندههای مطرح شده در این کمیسیون مربوط به تعیین تکلیف طرحها و پروژههای موضعی و موضوعی با رویکرد افزایش زیست پذیری، سرزندگی شهری و افزایش عرصهها و قلمروهای عمومی و نهایتاً هویت بخشی به شهر بوده و بیش از 86 درصد پروندهها مربوط به بارگذاری و درآمدزایی صرف بوده است، اما در دوره پنجم شورا کمیسیون ماده 5، تا حدود زیادی این نسبتها را معکوس کرده که نقش کمیسیون شهرسازی در این تغییر رویکرد مؤثر بوده است.
سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تخلفات ساختمانی، گفت: در اولین سال شورای پنجم ستاد هماهنگی کمیسیونهای ماده 100 تشکیل شد و در نتیجه آن آسیبشناسی دقیقی از قوانین و فرآیندها به دست آمد. مبتنی بر یافتههای ستاد هماهنگی پیشنویس لایحه اصلاح ماده 100 قانون شهرداری با همکاری وزارت کشور تهیه و جهت تصویب به دولت ارائه شد. علاوه بر این ارزش معاملاتی ساختمان که از سال 93 بازنگری نشده بود، به روز شد تا با افزایش میزان جرایم تخلفات ساختمانی انگیزه برای تخلفات ساختمانی کاهش یابد. مجموعه اقدامات این حوزه سبب شده که در دوره شورای پنجم پروندههای ارجاعی به کمیسیون ماده 100 نسبت به دوره چهارم کاهش 55 درصدی داشته باشد که این خود نشان از حرکت به سوی بازدارندگی از وقوع تخلف در این دوره دارد.
وی اضافه کرد: در کنار همه اقدامات فوق از آنجا که معتقدیم عامل اصلی جلوگیری از فساد و رانت، نظارت همگانی و شفافیت است، لذا الزام شهرداری به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی همه پروندها و نظارت پذیر کردن همه مراحل طی شده به عنوان یکی از طرحهای مشترک این کمیسیون با کمیته شفافیت به نتیجه رسید و بستر نظارت همگانی در حوزه شهرسازی و معماری را فراهم کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز تهران و حفظ میراث طبیعی شهر گفت: صیانت و حفاظت از باغات و عرصههای سبز و باز شهری از جمله مهمترین اولویتهای این کمیسیون در کنار سایر کمیسیونها بوده است که در این خصوص مشارکت مؤثر و فعالانهای در لغو مصوبه برج باغها داشته است. همچنین بررسی، تدوین و تصویب دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری موسوم به خانه باغ، ایجاد فرایندی ویژه برای صدور پروانه در باغات شهر تهران، پیگیری تهیه شناسنامه باغات با محوریت همکاری کمیسیون سلامت و محیط زیست، تبدیل باغات در اختیار سازمانها و نهادهای حاکمیتی به پارکهای عمومی و فراهم کردن امکان دسترسی مردم به این فضاهای سبز و نیز همکاری با کمیسیون سلامت برای تملک باغات در مناطق دچار فقر سرانه فضای سبز از محل عوارض قطع درختان از دیگر اقدامات این کمیسیون با همکاری و تعامل سایر کمیسیونها بوده است.
وی ادامه داد: تلاشهای این کمیسیون برای ساماندهی باغات انبوه و به هم پیوسته تهران از جمله باغات کن به وسعت 1072 هکتار و فرحزاد به وسعت 211 هکتار در این میان اهمیت ویژهای دارند. کمیسیون شهرسازی و معماری با پیگیریهای فراوان و مؤثر و برگزاری دهها نشست و جلسه تخصصی توانست طرحهای موضعی صیانت و ساماندهی این باغات را در مراجع قانونی یعنی کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسانده و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شود.
سالاری افزود: همچنین موضوع ساماندهی این باغات گسترده در برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران، برنامه اولویت محور و تحقق پذیر شهرداری تهران گنجانده شد تا با رویکرد مشارکت همه ذینفعان هرچه سریعتر عملیاتی شود. اکنون طرح موضعی این محدودهها برای تبدیل این عرصههای ارزشمند زیست محیطی به بزرگترین محدوده تفرجگاهی و گردشگری شهر در مرحله اجرا قرار دارد.
عضو شورای شهر تهران گسترش کمی و کیفی عرصههای عمومی و مناسب سازی شهر برای استفاده بدون تبعیض همه شهروندان را راهبرد اساسی پیادهسازی حق بر شهر دانست و گفت: در همین راستا کمیسیون شهرسازی و معماری، با محوریت کمیته معماری و طرحهای شهری پیگیر توجه ویژه به توسعه عرصههای عمومی شد و در تدوین و تصویب برنامه پنج ساله سوم شهر تهران تکالیف بنیادینی در این خصوص تعیین شد. بر همین اساس تلاش برای مکانیابی و احداث میدانگاه پیاده در هر یک از مناطق 22 گانه در عرصههای دارای ظرفیت بالقوه با استفاده از مشارکت شهروندان در دستور کار قرار دارد که برخی از آنها به مرحله اجرایی نیز رسیدهاند.
وی ادامه داد: در زمینه مناسب سازی نیز با احیا ستاد مناسب سازی و ایجاد تغییر نگرش در اجرای طرحها و برنامههای عمرانی شهر، مناسب سازی به یکی از پیوستهای اولویتدار طرحها تبدیل شده است. تلاشهای کمیسیون با محوریت کمیته شهرسازی موجب شد تا اعتبارات مربوط به مناسب سازی در فرآیند تصویب بودجههای سنواتی تا حدود 300 درصد افزایش یابد و شیوه نامه مناسب سازی به عنوان بخشی از فرآیند عقد قرار داد نیز ابلاغ شود. علاوه بر این رعایت ضوابط مناسب سازی در مراحل طراحی و احداث ایستگاههای مترو، خطوط مترو توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه طبق مصوبه ستاد مناسب سازی و پیگیری برای مناسب سازی حدود 500 کیلومتر از مسیرهای شهر تهران از دیگر اقدامات این کمیسیون و کمیته شهرسازی در زمینه مناسب سازی است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات و پیگیریهای انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری گفت: با وجود اینکه مأموریت بازآفرینی نیازمند همکاری نهادهای دولتی است، اما این کمیسیون تلاش کرده با پیگیریهای خود به فرآیند بازآفرینی سرعت و هماهنگی بخشد. رویکردهای مختلفی طی دهههای گذشته در خصوص نوسازی بافتهای فرسوده اتخاذ شد که هیچکدام پاسخگوی وضعیت محلات فرسوده نبود و اقدامات منجر به خروج افراد از محلات میشد و صرفاً بر ابعاد کالبدی و مسکن سازی تکیه داشت، اما توجه به رویکرد بازآفرینی به ویژه ابعاد نرم افزاری آن که با رویکرد توسعه محله محوری و با مشارکت شورایاریها و مردم محلات امکانپذیر بود، در این دوره شورا و با جلسات کارشناسی کمیسیون و در برنامه سوم شهرداری گنجانده شد.
وی ادامه داد: بر این اساس قرار شد که سند توسعه محله برای هر یک از محلات واقع در بافتهای فرسوده و غیر برخوردار تهیه شود و اطلاعات آن در سامانه پیش خوان توسعه محله درج شود و امکان مقایسه توسعه محلات در شاخصهای کلی 4 گانه (جمعیتی، اجتماعی-اقتصادی-کالبدی، فعالیتی محیط زیستی - حکمروایی) مقدور باشد و در هنگام تهیه این اسناد سعی شد لیستی از نیازها و اولویتهای هر محله با توجه به جلسات متعددی که با ذینفعان و شورایاریها در محلات گذاشته میشد تهیه شود و برای اولین بار با رویکرد مشارکتی و مبتنی بر نیاز مردم و نه نیاز مدیران شهری پروژههای کوچک مقیاس در محلات اجرایی شدند. با توجه به اینکه 184 محله زیر پوشش دفاتر تسهیلگری قرار دارد که تا کنون برای 171 محله سند توسعه محله تهیه و 159 سند محله مصوب ستاد بازآفرینی شده است.
سالاری اضافه کرد: در تمام اقدامات ذکر شده، کمیسیون شهرسازی و معماری جلسات متعددی با سازمانها و نهادها و صاحبنظران برگزار کرده و عملکرد سازمان نوسازی در تمامی اقدامات و پروژهها به صورت مستمر مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت. همچنین برخی از عرصههای ناکارآمد شهری از جمله محور نیلوفری (به وسعت 70 هکتار)، محور فداییان اسلام (537 هکتار)، کورههای آجرپزی منطقه 19 (400 هکتار)، اراضی بلااستفاده منطقه 18 (700 هکتار)، محله نفر آباد (20 هکتار)، محله کن (1072 هکتار)، محله فرحزاد (211 هکتار)، امامزاده عینعلی زینعلی (34 هکتار) و… و. مورد تاکید جدی کمیسیون شهرسازی و حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار گرفت و جهت بازآفرینی این عرصههای ناکارآمد طرحهایی تهیه شد که برخی از آنها در مرحله اجراست.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: به لحاظ ساختاری نیز ستادهای بازآفرینی در سطوح ملی و استانی و شهر و منطقه تعریف شده بودند، اما فعالیت آنها در سطح شهر تهران و مناطق متوقف شده بود که با تأکید و پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری، مجدداً کمیتههای ذیل ستاد بازآفرینی شهر تهران راه اندازی و فعال شدند و بالاخص در کمیته زیرساخت با حضور مداوم اعضای کمیسیون شهرسازی در تمامی مناطقی که دارای محلات بافت فرسوده بودند، جلسات برگزار شد و اقدامات مؤثری از جمله تأمین روشنایی معابر، نوسازی شبکه آبرسانی و تکمیل شبکه فاضلاب، خریداری و نصب شیرهای هیدرانت، جابه جایی بیش از 1000 تیر چراغ برق برای ارتقای نفوذپذیری بافت فرسوده، ساماندهی کابلهای مخابراتی، مقاوم سازی مدارس و مناسب سازی 20 باب مدرسه استثنایی، احداث کیوسک جهت تأمین سرانه انتظامی، ارتقای سرانههای درمانی، تهیه برنامه ساماندهی راستهها و محدودههای دارای اولویت با حضور نمایندگانی از همه ارگان های مربوطه از جمله شرکت برق منطقهای تهران و شرکت آب و فاضلاب و شرکت گاز استان تهران و مخابرات و سازمان آتش نشانی و بنیاد مستضعفان، اداره راه و شهرسازی، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و اداره کل آموزش و پرورش و… در دستور کار قرار گرفت.
سالاری ادامه داد: با توجه به درخواستها و اعتراضات مردم برخی محلات نسبت به تدقیق محدوده بافت فرسوده، کمیسیون پیگیریهای مکرری با محوریت سازمان نوسازی را به منظور اصلاح محدوده بافت فرسوده شهر تهران با همکاری شهرداری و سایر نهادها انجام داده که منجر به افزایش حدود 700 هکتار به محدوده بافت فرسوده شد. در خصوص مأموریت "نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن" در بافت فرسوده نیز دستورالعمل مقاوم سازی تدوین شده است. همچنین تعریف تعداد قابل توجهی از پروژههای بهسازی محیطی در سطح محلات بافت فرسوده و به بهرهبرداری رسیدن برخی از آنها که جزئی از برنامه اولویت محور و تحقق پذیر مدیریت شهری نیز بوده است از راهکارهای این کمیسیون و حوزه شهرسازی و معماری شهرداری برای تداوم جریان بازآفرینی حتی در زمان کمبود منابع مالی مدیریت شهری بوده است.
وی افزود: از دیگر اقدامات مهم حوزه شهرسازی و معماری در این زمینه میتوان به پیگیری جهت تصویب دستورالعمل اراضی ذخیره توسعه نوسازی و نظارت بر ایجاد پاتوقهای محلهای و مراکز محله در محدوده بافت فرسوده، اشاره کرد. همه موارد ذکر شده موجب تقویت ارزش سکونت در محلات خواهد شد و هویت محله را حفظ خواهد کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد قانونگرایی شورای اصلاح طلب پنجم اظهار داشت: کمیسیون شهرسازی و معماری، بازگشت به طرح جامع و تفصیلی شهر و تلاش برای تحقق تکالیف بر زمین مانده آنها را سرلوحه کارهای خود قرار داد. از همین رو، نهاد پایش و راهبری طرحهای توسعه شهری تهران را در یکی از نخستین اقدامات خود احیا کرد تا قطار توسعه تهران در ریل توسعه پایدار و متوازن بازگردد. بررسی تحقق پذیری طرح تفصیلی و آسیبشناسی اجرای آن به منظور فراهم کردن بستر بازنگری طرح مذکور نیز از اقدامات کمیسیون در راستای عمل به تکالیف طرح جامع و تفصیلی بوده است.
سالاری ادامه داد: پیگیری، بررسی و تصویب طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 با رویکرد جمعیت پذیری حداقلی و پرهیز از بارگذاریهای سنگین، مبنا قرار دادن توسعه کیفی به جای توسعه کمی، توسعه خط حمل و نقل ریلی و پاک، تأمین حداکثری خدمات عمومی، حفاظت از محیط زیست و … از اقدامات مهم کمیسیون در این دوره بوده است که پس از دهها جلسه و ساعتها کار کارشناسی نهایتاً به تصویب شورا رسید.
وی افزود: پیگیری جهت تصویب برنامه عملیاتی ساماندهی زیر پهنه حفاظت ویژه (G 323) به وسعت 1729 هکتار (محدوده فیمابین منتهی الیه فضای کالبدی شهر تا خط حریم) که جزء تکالیف طرح تفصیلی بوده است. پیگیری تهیه و تصویب طرحهای موضعی و موضوعی از جمله حق انتقال توسعه (TDR)، ساماندهی مشاغل نامتجانس شهری، پیگیری ایجاد دادگاههای ویژه مدیریت شهری، طرح ساماندهی فعالیتهای مجاز به استقرار در پهنههای مختلف طرح تفصیلی، و ضوابط بلند مرتبه سازی که همگی جزء تکالیف بر زمین مانده طرح جامع و تفصیلی هستند و عدم تحققشان ضربات جدی به کیفیت زیست شهروندان میزند، در این سه سال در دستور کار کمیسیون شهرسازی و معماری قرار داشتهاند و پیشرفتهای قابل ملاحظههای نیز در هر کدام حاصل شده است، اما از آنجا که بسیاری از آنها نیازمند تصمیمگیری مراجع کلانتر قانونی مانند مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دولت هستند هنوز به نتایج نهایی نرسیدهاند.
سالاری در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ساماندهی سیما و منظر شهری و هویت بخشی به شهر گفت: در راستای عمل به یکی از مهمترین وظایف طرح جامع و تفصیلی تهران مبنی بر "ساماندهی و ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری" و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری به لزوم توجه مدیریت شهری به نمای ساختمانهای شهر، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برای نخستین بار در پایتخت موضوع بررسی و تصویب نقشهای نمای ساختمانها را در فرآیند صدور پروانه الزامی کرد و در این راستا کمیتههایی تحت عنوان کمیتههای نما و کمیته بناهای شاخص را به صورت رسمی ایجاد کرد که تا پایان سال 98 حدود 62000 پرونده را بررسی و نقش بسزایی در ساماندهی به نماهای شهر تهران دارند.
وی ادامه داد: در کنار تشکیل این کمیتهها، تصویب ضوابط عام نما در کمیسیون ماده 5 و نیز ارائه دستورالعمل "طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران" برای هدایت نظام مندتر سیما و منظر شهری در سال 1397، تشکیل دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کمیتههای نما نیز به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی میان ناظران شورا در کمیته نمای مناطق 22 گانه و برگزاری مسابقات معماری برای پروژههای شاخص شهری مانند پلاسکو، نیلوفری و ... از جمله اقدامات مهم کمیسیون و حوزه شهرسازی و معماری در این خصوص بوده است.
وی با بیان اینکه موضوع تابآوری شهر تهران و ضرورت ایمن سازی آن، یکی از اولویتهای اساسی کمیسیون شهرسازی و معماری در طول 3 سال گذشته دانست و اظهار داشت: انعکاس نقشه تحریمهای گسلی بر روی نقشههای طرح تفصیلی و پیگیری تصویب ضوابط ساخت و ساز بر پهنههای گسلی از تحولات مهم اخیر شهر تهران در زمینه تابآوری و ایمنی بوده که در این دوره با پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری انجام شده است.
سالاری تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه ایمنی و تابآوری که هنوز حل نشده، بلاتکلیفی مرحله بهرهبرداری از ساختمان است و چون ضوابط و قوانین موجود کافی نیست، کمیسیون شهرسازی و معماری اصلاح مبحث 22 مقررات ملی ساختمان را طی دهها جلسه پیگیری کرده که هم اکنون در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی جهت تصویب در دولت قرار دارد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات کمیسیون در همکاری با کمیسیون سلامت، الزام شهرداری تهران نسبت به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمانهای موجود و شناسایی ساختمانهای خطرساز، بارگذاری اطلاعات این ساختمانها در سامانه، ابلاغ دستورالعملهای ایمن سازی به مالکان و نهایتاً اعلان شکایت به مراجع قضایی و انتشار عمومی اطلاعات به منظور الزام مالکان مستنکف بوده است.
سالاری افزود: نظارت و پیگیری ایمن سازی ساختمانهای ناایمن شاخص در محدوده مرکزی شهر و بازدیدهای میدانی از دیگر اقدامات این کمیسیون در کنار سایر کمیسیونها و کلیت شورا بوده است. خوشبختانه مجموع این اقدامات توانسته جنبش قابل توجهی در زمینه ایمن سازی در شهر ایجاد نماید.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه حفاظت و صیانت از حریم شهر یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری است که نقش مهمی در نظم بخشی به نظام شهرسازی و صیانت از فضاهای تنفس گاهی شهر برای آینده دارد، گفت: از همین رو کمیسیون شهرسازی و معماری، رفع تعارضات قانونی مدیریت حریم پایتخت را به طور مرتب و با تشکیل سلسله نشستها با حضور تمامی ذینفعان پیگیری کرده و تلاشهای زیادی هم برای تهیه و تصویب طرح راهبردی و ساختاری حریم پایتخت انجام داده است که منجر به تصویب طرح راهبردی در شورای عالی شهرسازی شده و طرح ساختاری نیز در شرف تصویب قرار دارد. اما سازمان مدیریتی حریم هنوز تعیین تکلیف نشده است. همچنین کمیسیون با نامه نگاریهای متعدد با دولت خواستار احیای سند مجموعه شهری تهران شده است و همچنان تلاش در این زمینه ادامه دارد.
وی افزود: کمپین «آرزوهای تهران» اقدام دیگر کمیسیون با محوریت کمیته شهرسازی است که برای ایجاد ارتباطی دوسویه بین شهروندان و مدیران شهری پایتخت شکل گرفته و برای نخستین بار پنج ارگان از مجموعه مدیریت شهری را برای پیشبرد یک برنامه دور هم جمع کرد تا مشارکتی کم نظیر در شناسایی مشکلات و همفکری برای حل آنها تحقق یابد. این کمپین با هدف بهبود زندگی و ارتقای کیفیت زیست شهری شکل گرفت. برای رسیدن به این هدف سامانهای راهاندازی شده تا شهروندان از آرزوهای خود برای بهبود شهر بگویند و با همیاری یکدیگر، آرزو یا آرزوهایی را برگزینند تا مسئولان شهری آنها را برآورده کنند.
محمد سالاری در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود، مأموریتهای فرا کمیسیونی، کمیسیون متبوع خود در زمینه مأموریتهای و موضوعات مشترک شورا را این گونه بیان کرد: پیشرو بودن در زمینه تدوین و عملیاتی شدن برنامه اولویت محور تحقق پذیر شهر تهران، همکاری پیگیرانه در تشکیل کمیته ارتقا درآمد شهرداری و همکاری مؤثر با کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی و اصلاح لایحه «بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا»، حضور فعال و مؤثر در کمیسیون ماده 5 و مشارکت در تصمیمگیری مبتنی بر افزایش زیست پذیری شهر، تعامل و جلسات کارشناسی با شورایاریها و احصای مشکلات و چالشها در محلات و پیگیری جهت رفع مشکلات که بعضاً مشکلات فرا حوزهای بودند، تلاش برای اجرایی شدن احداث تصفیه خانههای محلی فاضلاب در مناطق، تعدیل بارگذاری ساختمانی در عرصه پادگان 06 از بیش از 2 میلیون مترمربع به حدود 600 هزار مترمربع با کنشگری مؤثر در شورای عالی شهرسازی و معماری و اختصاص 70 درصد از عرصه آن به پارک عمومی برای استفاده شهروندان. همچنین تعامل با نظام مهندسی در زمینه پیگیری عملیاتی شدن حضور سازنده ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز، تهیه شناسنامه فنی و ملکی، ساماندهی گودهای پرخطر، ارتقا ایمنی در کارگاههای ساختمانی، کاهش زمان صدور پروانه و گواهیهای ساختمانی.
وی در بخش دیگری به کارهای باقی مانده حوزه مأموریتی خود گفت: علیرغم توفیقاتی که این کمیسیون با همکاری و کمک همه اعضای شورای شهر توانسته به دست بیاورد، اما کارهای باقی مانده همچنان فراوان هستند که سرنوشت برخی از آنها در دست نهادهایی است که همکاری لازم را با شورا به عمل نمیآورند.
بیشتر بخوانید