خبرگزاری ایسنا: مسعود شکوهی گفت: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)، به عنوان یکی از برنامههای تحولی در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی، شامل میشود.
وی ادامه داد: اجرای آزمایشی این برنامه، تجارب و درسهای زیادی را در زمینه اجرای ابزارها، زیرساخت ها، نحوه اجرا، مقتضیات و شرایط خاص، همچنین چالشها و فرصتهای آن در اختیار قرار داده است که در استمرار برنامه در سال تحصیلی 1400-1399، مورد توجه قرار میگیرد.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی افزود: برهمین اساس، در راستای اجرای فعالیت" نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان"، ذیل برنامه ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال 1399 و به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی 1399 وزیر آموزش و پرورش، این دستورالعمل با توجه به درسهای آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا میشود.
شکوهی با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: در این دستورالعمل، ضمن رعایت مفاد دستورالعملهای قبلی، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن، شرح داده شده است.
وی به برخی از دستورالعملها اشاره کرد و گفت: چارچوب برنامه «نماد» در سال تحصیلی 1400-1399 شامل اهداف اختصاصی و سیاستهای اجرایی که از جمله میتوان به ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزشهای ارتقایی «نماد»، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی «نماد»، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و بویژه شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساختهای فنی شبکه یکپارچه «نماد» اشاره کرد.
این مقام مسئول افزود: بخش آموزشهای ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزشهای مدرسان و مجریان برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش آموزان را شامل میشود که در مناطق با وضعیت قرمز، محتوای آموزشها با اولویت آموزش «مهارتهای تاب آوری»، انجام میشود و در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط امکان پذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات، آموزشهای ارتقایی با استفاده از رسانه ملی و ارایه محتوای آموز شی به صورت لوحهای فشرده در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
شکوهی ادامه داد: غربالگری برای تمامی دانش آموزان، در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید، اجرا میشود و زیرساخت اجرای این بخش، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی به مداخلات مدرسهای «نماد» اشاره کرد و ادامه داد: مداخله و راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزشهای ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریتهای روانی اجتماعی، از جمله مهمترین رسالتهای مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابل اجراست که ساز و کار تشخیص و درمان نیز در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش، وی در مورد ساز و کار ارائه خدمات اورژانسی گفت: در این طرح شناسایی دانش آموزان دارای فوریتهای روانی اجتماعی از طریق بررسیهای روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگریهای پایه و نشانگان محور و همچنین از طریق، شواهد میدانی ثبت شده از طرف کارکنان مدرسه (مدیر، مشاور، معلم و...) والدین، صورت میگیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی میشوند.
شکوهی پیگیری و مراقبت را مکمل خدمات غربالگری، آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی دانش آموزان دانست و گفت: این بخش به صورت درهم تنیده با مددکاری اجتماعی است.