به آب و آتش زدن بن‌سلمان برای جلب نظر ترامپ!

خبرگزاری تسنیم: دربار پادشاهی و کابینه رژیم سعودی ظرف چند روز گذشته شاهد تغییر و تحولات متعددی بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به برکناری شماری از مقامات وزارت دفاع و نیز فرماندهی نیروهای مشترک متجاوز سعودی در یمن با فرمان ملک سلمان اشاره کرد.

«ملک سلمان» در حالی «فهد بن‌ترکی بن‌عبدالعزیز آل‌سعود» فرمانده نیروهای مشترک سعودی و شماری از مقامات وزارت دفاع عربستان را برکنار و سرلشکر «مطلق بن‌سامع الازیمع» را به عنوان فرمانده جدید نیروهای مشترک منصوب کرد که این تصمیم با توجه به مسئولیت همزمان ولیعهد در مقام وزارت دفاع، عجیب می‌نمود.

این تصمیم پادشاه سعودی که بنابر اخبار پشت پرده با فشار «محمد بن‌سلمان» انجام شده اما، در کنار بازداشت‌های گسترده برخی از عناصر موثر در ساختار قدرت در عربستان به ویژه شخص «محمد بن‌نایف» ولیعهد سابق و تمام کسانی که با او به هر شکلی در ارتباط بوده‌اند، از دو منظر داخلی و خارجی قابل بررسی است.

از منظر داخلی؛ با توجه به وخامت حال ملک سلمان و بالا گرفتن بحث جانشینی او در آینده، بن‌سلمان ضمن حذف مدعیان پادشاهی سعی دارد با برکناری برخی افراد از لایه‌های مدیریتی، تمام شکست‌ها و ناکارآمدی‌های خود را در طول دوران ولیعهدی به گردن آنان بیندازد، لذا تغییرات در وزارت دفاع تحت مدیریت خودش که مشخصا افتضاح یمن را به بار آورده در همین راستا ارزیابی می‌شود.

از منظر خارجی اما؛ با توجه به رقابت شدید او با «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی در کسب مدال ژاندارمی آمریکا در غرب و جنوب غرب آسیا از یک سو و نارضایتی ترامپ از شکست‌های متوالی در یمن از سوی دیگر؛ بن‌سلمان تلاش می‌کند با تغییراتی در ساختارهای مدیریتی عربستان، عزم خود را برای پیشبرد منویات کاخ سفید جدی‌تر نشان دهد.

به بیان ساده‌تر؛ بن‌سلمان می‌داند که به دلیل جایگاه عربستان در جهان اسلام نمی‌تواند همچون بن‌زاید بی‌محابا مسیر «عادی‌سازی و آشکارسازی روابط با اسرائیل» را طی کرده و از این رهگذر حمایت تمام قد لابی قدرتمند صهیونیستی را در ساختار قدرت در آمریکا داشته باشد، لذا از راه‌های دیگری سعی در جلب نظر ترامپ دارد تا حتی‌المقدور پیش از روشن شدن نتیجه انتخابات 2020 آمریکا پادشاهی خود را تثبیت کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان