رسالت: درحالیکه طی روزهای اخیر شاهد جهش بیسابقه قیمت خودروهای ساخت داخل هستیم، سیاست خودروسازان برای بهرهبرداری از این افزایش قیمت موجب شد تا کارشناسان بازار خودرو این رویکرد را منفی تلقی کرده و آن را تنها دامن زدن به التهاب فعلی بازار تلقی کنند. درحالیکه انتظار میرفت روند افزایشی قیمتها باسیاست تعدیل بازار از سوی خودروسازان کاهش یابد، اما به نظر میرسد نبود راهبرد منطقی در تعیین قیمت تمامشده خودروها سبب شده تا مدیران ارشد این صنعت نیز در این زمینه بیبرنامه عمل کنند.
با نگاهی به فرآیند صنعت خودروسازی در جهان بهراحتی میتوان دریافت که کیفیت و بهروز بودن بهعنوان شاخصهای مهم تولید خودرو در جهان موردقبول قرارگرفته و به همین دلیل شاهد تنوع در محصولات و نیز رقابتی بودن این محصول در جهان هستیم. اما در کشورمان این صنعت بهواسطه رانت و حمایتهایی که در طول سالها از خودروسازان دولتی صورت گرفته به موجودی فربه، اما تنبل تبدیلشده که در عالم خود هیچ رقیبی را متصور نیست و به همین خاطر تلاشی برای بهتر شدن ندارد. این روند نهتنها در کیفیت محصولات مشهود است بلکه در نحوه عرضه نیز بهاندازهای رشد کرده که امروزه شاهد هستیم این خودروسازان برای نفع بیشتر از دپوی محصولات خود به دلایل مختلف ابایی ندارند و بهانههای مختلفی را اعم از نبود قطعات مطرح میکنند.
در کنار این دو، افزایش قیمتهای نجومی را نیز حساب کنید که هرروزه بدون هیچ منطقی سیر صعودی به خود گرفته و مردم خسته از گرانیها را خستهتر میکند. این افزایش قیمت درحالی است که مدیران ارشد شورای رقابت نیز این نحو قیمتگذاری را استاندارد تلقی کرده و بر آن مهر تایید میزنند. از سوی دیگر بهانه خودروسازان برای عدم تولید قطعات کیفی برای تکمیل کردن خودروها نیز پذیرفتنی نیست، درحالیکه تلاشگران عرصه صنعت در وزارت دفاع هرروز از یک دستاورد بزرگ صنعتی و دفاعی در کشور رونمایی میکنند و همواره اعلام آمادگی کردهاند که حاضرند در این عرصه در کنار خودروسازان باشند، باید از این ظرفیت برای افزایش توان کیفی و تولیدی صنعت خودروی کشور بهره برد تا بیش از این شاهد تلاطمات بازار خودرو و درنهایت متضرر شدن مردم نباشیم.
در تصویری که خبرگزاری صداوسیما از بابل منتشر کرده شاهد دپوی تعداد زیادی خودرو هستیم که در این رابطه مدیرعامل ایران خودروی بابل میگوید: زمینهای اطراف کارخانه خریداریشده تا خودروهای دارای نقص فنی در آن نگهداری شود، اما برخی کارشناسان معتقدند ایرانخودرو منتظر است تا پس از افزایش قیمتهای سهماهه، این خودروها را باقیمت بالاتر ترخیص کند. البته برخی کارشناسان نیز معتقدند نگهداشتن این حجم از خودرو برای سه تا پنج درصد فروش باقیمت بالاتر فاقد منطق اقتصادی است. علاوه بر این امر، کمبود برخی قطعات به دلیل مشکلات ارزی و تحریمی و دریافت نکردن قطعات جدید از برخی قطعه سازان داخلی واقعیتی است که شواهد زیادی برای آن وجود دارد.