به گزارش مشرق، در 6 سال گذشته، حزب حاکم هند با هدف قراردادن کسانی که از قوانین [دیکتهشده توسط این حزب] پیروی نمیکنند، کنترل خود را بر صنعت فیلم تنگتر کرده است. آیا عامرخان (امیرخان)، فوقستاره بالیوود «ضدهند» است؟ این سوال ممکن است عجیب به نظر برسد یا حتی مسخره. با این حال، فرهنگ سیاسی جدید هند در بسیج رسانههای اجتماعی خود در تلاش است این ذهنیت را که عامرخان، یکی از بزرگترین ستارههای سینمای هند، به نوعی خائن به هند است، بر افکار عمومی حاکم کند. آغاز ماجرا بهظاهر [ساده و] بیخطر بود. عامرخان در جریان یک فیلمبرداری در ترکیه، با بانوی اول این کشور، امینه اردوغان، ملاقاتی در 15 آگوست داشت؛ این ماجرا توسط خود ایشان با خواندن عامرخان بهعنوان یک «بازیگر، فیلمساز و کارگردان مشهور هندی» توییت شد.
این واقعیت که سه سوپراستار برتر بالیوود -شاهرخ، سلمان و عامر- مسلمان هستند، مدتهاست هندوهای میهنپرست را میآزارد.
سانجای پاندا، سفیر هند در ترکیه، بلافاصله با اظهارنظری(کامنت) با مضمون «یک لحظه ویژه» در زیر این توییت، واکنش نشان داد. وی در ادامه آورده است: «بانوی اول، امینه اردوغان، سفیر فرهنگی و یکی از بهترین نمایندگانمان در سینمای معناگرا، امیرخان را در جریان سفری به ترکیه برای آخرین فیلمش «لال سینگ چادا» به حضور پذیرفت.» با این حال، اوباش رسانههای اجتماعی هند آنقدر قدرتمند و دارای تعصب سیاسی هستند که الزاماً نیازی به متناقض بودن موضوع ندارند تا جرقه خشمشان روشن شود؛ لذا عامرخان توسط اقشار مردمی وابسته به حزب حاکم (BJP) مورد حمله قرار گرفت.
این حملات تا حدی بود که حتی کانگا راناوت، بازیگر بالیوود که علناً حمایت خود را از BJP اعلام کرده است، این سؤال را مطرح کرده که فرزندان عامرخان از کدام دین پیروی میکنند؛ سپس، شبکه تلویزیونی Times Now با طرفداری از دولت، یک برنامه کامل تلویزیونی را به این سؤال که آیا عامرخان از «فاشیستهای اسلامی ضدهندوستان» حمایت میکند، اختصاص داد.
این واقعیت که سه سوپراستار برتر بالیوود -شاهرخ، سلمان و عامر- مسلمان هستند، مدتهاست هندوهای میهنپرست را میآزارد.
بیشتر بخوانید:
برای مثال در سال 2015 هنگامیکه شاهرخخان درخصوص رشد «عدمتحمل [عدمپذیرش نظر مخالف]» در هند، بدون منظور (اشاره به مورد خاصی) سخنانی ایراد کرد، نماینده BJP در مجلس و نیز آدیتینات، رییس وقت ایالت اوتارپرادش، او را با حافظ سعید، تروریست پاکستانی مقایسه کرده و اظهار کردند او میتواند به پاکستان برود.
دو سال بعد، رییس (Raees) فیلم شاهرخخان که در آن وی نقش یک گانگستر مسلمان و خوشقلب از گجرات را بازی کرده بود، مورد غضب دبیر کل ملی BJP، ویجایوارگیا، قرار گرفت. پاسخ ویجایوارگیا نیز مانند آدیتینات، نهایت اسلامستیزی را داشته و بزرگترین ستاره بالیوود را با داوود ابراهیم، متهم سازماندهی بمبگذاری 1993 بمبئی مقایسه کرد. عامرخان نیز مانند شاهرخخان از سال 2015 که احساس نگرانی خود را از وقایع اخیر درباره عدمتحمل مخالف ابراز کرد، هدف BJP قرار گرفته است، تا حدی که همسرش کارن رائو، پیشنهاد ترک کشور را داده است. حملات به عامرخان بهدلیل ملاقات با بانوی اول ترکیه، همانند مقایسه شاهرخخان با تروریستهای پاکستانی، حاوی زیربنای سیاسی عمیقی است که پایگاه رایدهندگان حزب BJP آن را تشدید میکند. برای نزدیک به یک دهه، رییس جمهور ترکیه، رجب اردوغان خود را در سیاست جهانی بهعنوان یک اسلامگرا (پاناسلامیست) با هدف «رهبری جهان اسلام سنی با ترکیه» بهعنوان جانشین امپراطور عثمانی شناسانده است. با اینکه ملاقات عامرخان با یک سیاستمدار از کشوری که در آن در حال فیلمبرداری است، امری طبیعی است و اینک این کشور ترکیه است، به کمپینهای آنلاین BJP اجازه میدهد از پیامهای سیاسی اسلامهراسی خود استفاده کنند.
در هر حال، آنچه از سال 2015 تغییر کرده است، انفجار شبکههای اجتماعی و رشد شبکههای تلویزیونی است که هر شب به بخش برنامههای سیاسی که اغلب مملو از شایعه، تهمت و حتی دروغ است، میپردازند. هر دوی این عوامل با مهارت توسط BJP برای اشاعه سیاستهای خود، همانگونه که با عامرخان دیده شد، مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که عامرخان آخرین بازیگری است که داخل این ورطه کشیده شده، موضوع گستردهتر از این حرفهاست و به نظر میآید کل بالیوود را هدف گرفته است. برای مثال، مرگ سوشانت سینگ رجپوت با بسیج بزرگتری روبهرو شد چرا که اوباش رسانهای که توسط شبکههای تلویزیونی حمایت میشوند، موضوع را دائماً در صدر قرار میدهند.
بیشتر بخوانید:
مقالهای در Organiser، سخنگوی [سازمان] Rashtriya Swayamsevak Sang مستقیما با خشونتهای حواشی تراژدی پیشآمده برای هندوهای میهنپرست، مرتبط بود. در آن آمده است: «بیش از نفاقگرایی، اتهامات سنگین علیه اسلامگرایان چپ درخصوص انجام فعالیتهای ضدهندی، باعث افزایش نگرانی شده است.» اما ایدئولوژی همه ماجرا نیست. اوباش رسانهای همچنین با دامنزدن به نظریاتی در مرگ راجپوت به سیاستهای روزمره BJP برای تسلط در مبارزات انتخاباتی Bihar و نیز حمله به آدیتیا تاکرای، وزیر ماهاراشترا و پسر وزیر ارشد در خصوص ارتباط داشتن وی در توطئه قتل راجپوت، کمک کردند. در سال 2018 ترانهسرای بالیوود، جاوید اختر، در گفتوگو با نسرین مونیکبیر توضیح داد که چگونه بالیوود فرهنگ خودش را دارد که «کاملاً متفاوت با فرهنگ هندی است.» این موضوع با توجه به شعار BJP در خصوص ملیگرایی واحد، وضعیت نامطلوبی است؛ بنابراین در طول 6سال گذشته، این حزب سعی در تحت کنترل گرفتن صنعت فیلم، مانند آنچه با دیگر نهادهای هندی انجام داده، داشته است.
از نظر بالیوود، این امر به معنای انبوهی از فیلمهاست که بهطور گسترده منعکسکننده نگاه BJP به پادشاهان مسلمان هند در قرون وسطی بهعنوان مستبدانی بیچون و چراست. این امر همچنین منجر به ساخت فیلمهای بهشدت ناسیونالیستی مانند Uri «یوری» میشود که مستقیماً اقدامات و ماموریتهای نظامی تحت حکومت مودی را مورد تحسین قرار میدهد. این فیلم به حدی سیاسی بود که دیالوگهای آن مستقیماً توسط رهبران ارشد BJP در مبازرات انتخاباتیشان مورد استفاده قرار گرفت. برای هرگونه انتصابی در بالیوود، BJP دستگاه عظیم رسانهای خود را به کار میگیرد که این قابلیت را دارد که بهطور معجزهآسایی از هیچ، یک سر و صدای عظیم به راه بیندازد. [با استفاده از اوباش رسانهای] حزب BJP در مبارزات انتخاباتی خود، اغلب از عبارت naya Hindustan یا هند جدید که از فیلم یوری (Uri) اقتباس شده است، استفاده میکند. حداقل بخشی از این هند جدید توسط رسانههای اجتماعی خوشساخت و شبکههای تلویزیونی که برای پوشش دادن جامعه متوسط هند فقط با افکار و نظرات BJP هستند، ساخته شدهاند.
منبع: صبح نو