خبرگزاری ایسنا: دکتر نوری ساری در نشستی خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در سال 54 بعد از حادثهای که در فرودگاه اتفاق افتاد، اورژانس پیشبیمارستانی در ایران افتتاح شد. چهارمین کشور در جهان بودیم که اورژانس پیشبیمارستانی را راهاندازی کرد. قبل از انقلاب نیز در چند شهر دیگر اورژانس پیشبیمارستانی فعال شد و بعد از انقلاب شهرهای دیگر نیز صاحب اورژانس پیشبیمارستانی شدند.
وی با اشاره به فعالیتهای اورژانس پیشبیمارستانی در دوران انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در دورههای بعدی پس از جنگ مهمترین برنامه توسعه پایگاههای اورژانس پیشبیمارستانی بود و این اتفاق افتاد و 3 هزار و 203 پایگاه اورژانس پیشبیمارستانی داریم که شامل هزار و 167 پایگاه شهری، هزار و 640 پایگاه جادهای، 45 پایگاه هوایی، 5 پایگاه دریایی و 346 پایگاه اورژانس موتوری هستیم.
وی گفت: در دورهای هدف از اورژانس پیش بیمارستانی، توسعه پایگاهها بود؛ اما در سالهای اخیر برنامه ما صرفا توسعه پایگاهها نیست؛ اگرچه توسعه پایگاهها هم از برنامهها است، اما نوع تغییر لجستیک پیشبیمارستانی از برنامههای ما است و به دنبال اشکال جدیدی از خدمات هستیم و توسعه اورژانس هوایی و راهاندازی توسعه اورژانس موتوری از برنامه هایمان بود و در حال حاضر ناوگان آمبولانس موتوری بسیار گسترده در شهر تهران است.
وی ادامه داد: پایگاههای دریایی در سالهای گذشته توسعه مطلوبی پیدا کرده است و انتقال مصدومین از جزایر جنوبی کشور به بندرعباس را برعهده دارند. همچنین پایگاههای روستایی نیز راهاندازی شده است. در گذشته عمده تمرکز ما در شهر و جادهها بود، اما در حال حاضر به توسعه اورژانس پیشبیمارستانی در همه کشور توجه داریم.
به گفته وی، در زمینه اورژانس پیشبیمارستانی ریلی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، از جمله آموزش مهمانداران داخل قطار، همچنین ارتباط دقیق بین قطار و اورژانس پیش بیمارستانی، راهاندازی پایگاههایی در ایستگاههای اصلی راهاهن و راهاندازی اورژانس ریلی که میتواند مصدومان را از طریق ریل منتقل کند، قدمهای آخر آن در حال انجام است و به زودی راهاندازی میشود.
وی با بیان اینکه تماسهای تلفنی در بسیاری از موارد فوریتی نیست و بعضا تماسهای مزاحم و غیرضروری داریم، گفت: موارد بینابینی هستند که پرستار نمیداند باید آمبولانس اعزام شود یا نه و از همینرو از موتور آمبولانس استفاده میشود.
نوری با بیان اینکه طرحهای ویژهای در اورژانس در نظر گرفتهایم از جمله دو طرح ارزشمند را آغاز کرده ایم؛ افزود: یکی از این طرحها طرح 247 است که در مورد سکتههای قلبی انجام میشود. در چند مورد ارزش زمان برای ما بسیار اهمیت دارد؛ از جمله ارایه خدمات در زمانی که فرد نیازمند پیوند است یا قطع اندام شده است و هر ثانیه در انجام این خدمت ارزشمند است.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور افزود: در مجموع در سکتههای مغزی در هر دقیقه دو میلیون سلول عصبی را از دست میدهیم و همچنین در بیماران سکته قلبی نیز زمان بسیار اهمیت دارد. در این موارد طرحهای ویژه داشتیم؛ طبق مطالعاتی که انجام شده بیماری که سکته قلبی شده را در منزل تشخیص دهیم و خدمت شایسته را برای او انجام دهیم و در کوتاهترین زمان لخته را که باعث ایجاد سکته قلبی شده، از بین ببریم.
وی گفت: به منظور اجرای دو طرح ارایه خدمت به بیماران سکته قلبی و مغزی، دستگاه نوار قلب کامل دو سیم کارته توسط شرکتهای داخلی تولید شدند. مهمترین عامل مرگ و میر در بیماران سکته قلبی به هم ریختگی ضربان قلب است که در یک ساعت اول اتفاق میافتد و دقیقا در زمانی است که تکنسین اورژانس بالای سر بیمار است؛ بنابراین ما آموزشهای لازم را به تکنسینها دادیم.
معاون فنی و عملیات اورژانس کشور با بیان اینکه سکته مغزی پیچدگی کمتری دارد، گفت: لخته خون در عروق مغزی باعث بروز سکته مغزی میشود. پروتکلی را براساس پروتکلهای روز دنیا تهیه کردیم و به پرستاران پشت تلفن و تکنسینها آموزشهای لازم را ارایه دادیم. در گذشته این بیماران به اورژانس بیماستان میآمدند و باید در بخش سی تی اسکن معطل میشدند، اما در حال حاضر با هماهنگیهایی که انجام شده این روند کاهش پیدا کرده و دیگر با مشکل در این خصوص مواجه نیستیم. از مردم نیز تقاضا داریم اگر علائم سکته مغزی پیدا کردند زودتر با اورژانس تماس بگیرند.
وی افزود: در زمینه سکتههای مغزی هزینهای برای اورژانس و کشور تحمیل نشد و فقط روند فرآیند اصلاح شد.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور گفت: سال 98، چهار میلیون و 550 هزار و 605 ماموریت توسط پرسنل اورژانس پیشبیمارستانی انجام شده است. در این سال 18 میلیون و 878 هزار و 256 تماس تلفنی هم با سامانه 115 اورژانس پیش بیمارستانی گرفته شده است.
وی در خصوص فعالیت نیروهای اورژانس در دوران کرونایی افزود: متأسفانه ما در این بازه زمانی کرونایی چهار پرسنل عملیاتی خود را از دست دادیم و آنها به دلیل ابتلاء به این بیماری، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. سال گذشته هم یکی دیگر از پرسنل ما در حادثه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد.
نوری ساری با بیان اینکه بیش از 2000 نفر از پرسنل عملیاتی ما به کرونا مبتلا شده و به قرنطینه رفتند، گفت: البته بسیاری از آنها از قرنطینه خارج شده و بلافاصله به محل کار برگشتند.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آمبولانس انتقال بیماران کرونایی با دیگر بیماران متفاوت است یا خیر؟ گفت: برخلاف اینکه آمبولانسی که بیمار کرونایی را به مراکز درمانی منتقل میکند، پس از انجام عملیات ضدعفونی میشود، اما ما برای ایمنی هموطنان آمبولانس انتقال بیماران کرونایی را از آمبولانس انتقال سایر بیماران جدا کردهایم. البته در برخی مواقع که وضعیت وخیم میشد، مجبور بودیم از آمبولانسهای دیگر برای انتقال بیماران کووید 19 استفاده کنیم.
نوری ساری اظهار کرد: حدود 1.5 درصد از مأموریتهای اورژانس پیشبیمارستانی به بیماران دچار سکته مغزی مرتبط میشود. البته از ابتدای ورود کووید 19 به کشور 37 درصد درخواستهای آمبولانس برای بیماران سکته مغزی کاهش یافته است.
وی در پاسخ به سوال دیگری بر اینکه تعدادی موتور آمبولانس و آمبولانس پلاک نشده در کشور وجود دارد، آیا از این موارد در عملیات استفاده میشود یا خیر؟ گفت: من صحبت شما را تائید میکنم، تعدادی موتورآمبولانس و آمبولانس پلاک نشده، داریم؛ البته به این معنا نیست که چنین وسایلی خارج از مأموریتهای ما باشند. با هماهنگی که با پلیس راهور ناجا داشتهایم، این وسایل نقلیه کدگذاری شده و در مأموریتهای ما استفاده میشوند.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور اظهار داشت: چنین وسایل نقلیهای با وجود اینکه پلاک ندارند، از روی شماره شاسی بیمه شدهاند تا در حوادث احتمالی بتوان هر دستگاه را شناسایی کرد.
نوری ساری تصریح کرد: یکی از امکاناتی که به اورژانس پیشبیمارستانی اضافه شده و بسیار در سرعت اعزام پرسنل اورژانس به بالای سر بیمار تاثیر داشته است، دسترسی ما به لوکیشن بیمار است. با همکاری و هماهنگی که با مخابرات انجام شده، میتوان بلافاصله از روی خط تلفن بیمار به لوکیشن وی دسترسی پیدا کرد و آمبولانس به دقیقترین آدرس بیمار اعزام شود.