خبرگزاری فارس: در شرایط فعلی اقتصادی ایران که تحریمهای خارجی محدودیت شدید درآمد نفتی را ایجاد کرده است با استفاده از توسعه صادرات غیرنفتی میتوان بخشی از نیاز به منابع ارزی را تامین کرد.
به گفته فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه تجارت علیرغم اینکه تجارت با مشکلات متعدد داخلی و خارجی مواجه است، اما مسئولان با بی توجهی به این مشکلات با تصمیمات یک شبه و وضع قوانین خلق الساعه بر مشکلات صادرکنندگان میافزایند.
از جمله مشکلاتی که اغلب فعالان اقتصادی در زمینه صادرات غیرنفتی به آن مواجهند میتوان به مشکلات پیمان سپاری ارزی، نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینههای تولید اشاره کرد.
گفتنی است یکی از اساسیترین مشکلات توسعه صادرات غیرنفتی کشور عدم ثبات در تعامل با کشورهای هدف صادراتی است و به همین دلیل است که آمارهای صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیتهای بالقوه اقتصادی کشور نیست؛ لذا برای اینکه بتوان به طور اساسی تاثیرات صادرات غیرنفتی در حوزه تولید را مشاهده کرد باید در ابتدا به اصلاحات ساختاری پرداخت و سپس تولید با فناوری بالا را ساماندهی کرد که در این زمینه وزارت صمت مسئولیت خطیری بر عهده دارد.
براساس مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بازاریابی فعال گام مهمی در زمینه توسعه تجارت صادرات غیرنفتی است که نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور است.
علاوه بر این تلاشهای دیپلماتیک از جمله نشستهای ادواری و مشترک مسئولان و فعالان اقتصادی ایران و کشورهای عمده طرف تجاری جهت تبادل نظر و امکان سنجی نحوه و زمینههای همکاریهای تجاری بی اثر کردن تحریمها دارای اهمیت کلیدی است.
در مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس از نکات قابل توجه برای توسعه تجارت به عضویت در اتحادیههای منطقهای دارای سود متقابل تجاری برای طرفین اشاره شده است، بنابراین برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران و تاثیر آن بر جهش تولید در کشور علاوه بر اقدامات جاری و کوتاه مدت با اقدامات ساختاری و نهادی در حوزه تجارت نظیر تعیین مزیتهای صادراتی کشور و سرمایه گذاریی در تولید این کالا در اولویت قرار گیرد.
اگرچه صادرات باید رکن اصلی اقتصاد ایران باشد، اما آمارهای سازمان تجارت جهانی نشان میدهد که در سال 2018 سهم کل صادرات ایران از صادرات جهانی حدود 0.55 درصد و واردات نیز برابر با 0.25 درصد بوده است که این ارقام با توجه به ظرفیتهای داخلی کشور و توان صادراتی ارقام بسیار کوچکی است.
به گزارش فارس در ادامه جدول ترکیب بزرگترین منابع و مقاصد تجاری ایران در سال 2017 آمده است که براساس این جدول صادرات ایران به چین 8.5 درصد از کل صادرات ایران در این سال را تشکیل داده است و صادرات به عراق 6.1، ترکیه 3.8، امارات متحده عربی 6.3، جمهوری کره 4.1 بوده است.
بررسی ترکیب واردات و صادرات ایران در سال 2017 نشان میدهد که صادرات نفت و مواد خام 59.7 درصد، صنعت 21 درصد و کشاورزی 6.5 درصد تشکیل میدهد.