ماهان شبکه ایرانیان

جاده در انتظار فیس لیفت رانا؛ همه چیز درباره رانا پلاس

در آخرین فهرست افزایش قیمت منتشر شده محصولات ایران خودرو، بهای خالص رانا در کارخانه (بدون محاسبه مالیات، هزینه بیمه، شماره‌گذاری، عوارض و…) ۹۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان اعلام شد

جاده در انتظار فیس لیفت رانا؛ همه چیز درباره «رانا پلاس»
 
فرادید؛ پس از سمند که عنوان اولین خودروی ملی ایران خودرو را یدک می‌کشد، این شرکت دومین خودروی ملی خود را تحت عنوان رانا در سال 91 به بازار عرضه کرد. حالا قرار است ایران خودرو پس از نسخه پایه و مدل ELX، نسخه فیس لیفت این محصول را با نام «رانا پلاس» طی هفته‌های آینده به مشتریان خود تحویل دهد.  

به گزارش فرادید، رانا پلاس که 26 تغییر نسبت به نسخه پایه خود دارد، عمده تغییرات آن به تزئینات داخلی خودرو مربوط می‌شود. براساس گفته‌های سیدعلی قاضوی، مدیر پروژه خودروی رانا پلاس، گرین (دانه بندی) روی داشبورد (طرح دو گرین)، پنل جلو داشبورد، کنسول میانی خودرو به صورت یکپارچه با طرح جدید ارائه خواهد شد. همچنین کلید‌های شیشه بالابر جلو و عقب جدید، کلید تنظیمات آیینه‌ها و آیینه برقی، مجموعه دسته دنده و دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن در نسخه رانا پلاس تغییر یافته است.

او گفته که جلو آمپر این خودرو دیجیتال است که قابلیت افزودن لوگوی سیستم‌های جدید مانند سیستم پایداری (ESC)، سیستم تنظیم باد تایر‌ها (TPMS) و سیستم فرمان برقی (ESP) و… را دارا است. همچنین غربیلک فرمان این خودرو هم دارای کلید‌های کنترل رادیو پخش و هم کروز کنترل است. هم چنین برای جلوگیری از صدای بیشتر، در موتور عایق صداگیر نصب و موکت صندوق عقب و قالپاق دارای طرح جدید است.

به گفته معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، رانا پلاس از نظر فنی تا حدوی نسبت به گذشته تغییر کرده و سیستم خنک کاری آن بهبود پیدا کرده است. همچنین امکاناتی بر مبنای استاندارد‌های جدید بر روی آن اضافه شده که می‌توان به چراغ روشنایی روز، صندلی‌های جدید و… اشاره کرد.

براساس اظهارات مسئولان ایران خودرو قرار است که این محصول با ظرفیت روزانه 50 دستگاه فعالیت کندو در مجموع سالیانه 15 هزار دستگاه از این محصول به بازار عرضه شود.

با این حال پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا انتهای سال 13 هزار دستگاه از خودرو رانا پلاس تولید شود. در حال حاضر نیز بیش از دو هزار دستگاه از این خودرو تولید شده و قرار است از مهر ماه امسال به مشتریان این خودرو تحویل داده شود. 

ایران خودرو در حالی رانا پلاس را در هفته‌های آینده به بازار عرضه می‌کند که همچنان قرار است نسخه پیشین را نیز همزمان وارد بازار کند.
 
مدیران این شرکت می‌گویند که سیاست این خودرو بر اساس عرضه محصولات در بازه‌های قیمتی مختلف با ویژگی‌های متفاوت است. برای همین در کنار معرفی رانا پلاس فعلی، نسخه اتوماتیک پلاس و نسخه معمولی نیز عرضه خواهند شد تا مشتریان بتوانند بر اساس بودجه خود نسبت به خرید گزینه مناسب اقدام نمایند.  

به گفته مدیران ایران خودرو، در سال 1399 خانواده رانا در سه تیپ در بازار خودروی کشورحضور خواهد داشت. 

 

جاده در انتظار فیس لیفت رانا؛ همه چیز درباره «رانا پلاس»

قیمت «رانا پلاس» چقدر است؟

بر اساس جدول افزایش قیمت منتشر شده توسط دستگاه‌های نظارتی، این بار قیمت مصوب رانا مشابه به پژو 206 صندوقدار قیمت گذاری شده است و این در حالی است که پیش از این، قیمت رانا LX اختلاف قابل توجهی را با 206 صندوقدار V8 داشت.

از همین رو بابک رحمانی، معاونت فروش و بازاریابی ایران خودرو،  گفته که "قیمت جدید اعلام شده برای رانا در جدول مورد نظر مربوط به نسخه جدید این خودرو است. در واقع رانا پلاس قیمتی شبیه به پژو 206 صندوقدار V8 دارد و دستگاه‌های نظارتی، نمونه جدید این خودرو را قیمت‌گذاری کرده اند. "

رحمانی همچنین در ادامه گفته که " در حال حاضر رانا پلاس به خاطر ارتقای کیفیتی، اضافه شدن امکانات و تغییر استاندارد‌ها قیمتی بالاتر نسبت به نسخه قبلی دارد و همچنین این ارتقا‌ها باعث شد تا رانا پلاس مشابه پژو 206 صندوقدار قیمت‌گذاری شود. "
 
در آخرین فهرست افزایش قیمت منتشر شده محصولات ایران خودرو، بهای خالص رانا در کارخانه (بدون محاسبه مالیات، هزینه بیمه، شماره‌گذاری، عوارض و…) 93 میلیون و 140 هزار تومان اعلام شد. این در حالی است که قیمت خالص و جدید پژو 206 صندوقدار V8 به 93 میلیون و 360 هزار تومان رسیده است. حال با توجه به توضیحات ارائه شده توسط معاونت فروش و بازاریابی ایران خودرو، مشخص شد که این قیمت جدید مربوط به نسخه پلاس است.
 
جاده در انتظار فیس لیفت رانا؛ همه چیز درباره «رانا پلاس»

امکانات رفاهی و مشخصات فنی رانا پلاس

ایران خودرو برای رانا پلاس از همان موتور TU 5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو 4 بود، ولی در رانا پلاس از نوع یورو 5 است.

سایر مشخصات عملکردی خودرو (مثل شتاب، حداکثر سرعت، مصرف ترکیبی) نیز تغییری نکرده است. البته وزن رانا پلاس بدلیل نصب تجهیزات اضافی، حدود 25 کیلوگرم سنگین‌تر از رانا ال ایکس شده است. با این حال پورمجیب، معاون تحقیقات ایران خودرو، در مردادماه 99 خبر داده بود که موتور EC 5 نیز در آینده‌ای نزدیک، روی رانا پلاس نصب خواهد شد.

خودروی رانا با همان طول 4292 میلی متر، عرض 1655 میلی متر، ارتفاع 1456 میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور 2441 میلی متر ساخته شده است که برای تامین نیروى مورد نیاز آن برای حرکت، از موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتری با حداکثر خروجی قدرت 105 اسب بخاری در دور موتور 5600 و همچنین گشتاور 142 نیوتن متری در دور موتور 4000 استفاده شده است که به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی متصل شده و می‌تواند حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت به همراه شتاب 12 ثانیه داشته باشد.
 
همچنین این احتمال مطرح است که ترمز دیسکی چرخ‌های عقب نیز براساس ارزان سازی‌های اخیر ایران خودرو جای خود را به نمونه کاسه‌ای داده باشد.

البته مدیران شرکت ایران خودرو اعلام کرده اند که سیستم شش دنده MT و AMT، فرمان برقی و نیز برخورداری از موتور EC5 در برنامه‌های تولید آینده این خودرو قرار دارد که تا پایان امسال به عنوان نسخه «سطح بالا» (High Level) عرضه خواهد شد.

در مورد امکانات این خودرو نیز، سیستم کروز کنترل بر روی این خودرو نصب شده، غربیلک فرمان دارای کلید‌های کنترل رادیو پخش است. هم چنین برای جلوگیری از صدای بیشتر، در موتور عایق صداگیر نصب و موکت صندوق عقب و قالپاق دارای طرح جدید است.

در این خودرو سیستم صوتی و هم بلندگو‌های داخل خودرو تقویت و به آن توییتر اضافه شده است. قطعات تزییناتی بیرون خودرو هم شامل، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه (پک لوک) و جلوپنجره طرح جدید است. طرح چراغ‌ها نیز کاملا به روز بوده و صندلی‌ها با روکش جدید اسپرت به همراه ایزوفیکس است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان