رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار مطرح کرد؛

دریافت تمامی خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی

رضوی گفت: طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستور کار قرار گرفت و اکنون همه متقاضیان می‌توانند پس از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و به ثبت برسانند.

دریافت تمامی خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد رضوی رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سومین وبینار تخصصی «حمایت از بیمه‌ شدگان بیکار شده سازمان تأمین اجتماعی در مواجهه با کرونا» که توسط موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته فرآیند ثبت درخواست بیمه بیکاری به طور کلی به صورت دستی انجام می‌شد و در واقع این کار در 25 استان کشور با مراجعه حضوری به ادارات کار و ارائه مدارک صورت می‌گرفت و در هفت استان دیگر توسط کاریابی‌ها و دفاتر کاریابی انجام می‌شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در واقع مراجعه حضوری در تمام فرآیند‌ها شرط اول برقراری مقرری بیمه بیکاری بود. در شرایط کرونا برای انتقال از یک روش کاملا حضوری به روش کاملا الکترونیکی با سختی‌های بسیاری روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه از 15 اسفند 98 مباحثی چون دورکاری کارکنان، نیمه تعطیل شدن دفاتر کاریابی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در وزارتخانه مطرح شد، افزود: هر متقاضی بیمه بیکاری طبق قانون حداکثر 30 روز فرصت داشت برای ثبت درخواست اقدام کند، حال با توجه به این محدودیت‌ها باید چه می‌کردیم تا فرد بیکار شده متضرر نشود؟

رضوی ادامه داد: بنابراین راه اندازی سامانه اینترنتی در دستور کار قرار گرفت، در نهایت مأموریت طراحی سامانه‌ای با قید فوریت به سرانجام رسید و تعداد کثیری از مشمولان ثبت نام کردند. همچنین در بانک اطلاعاتی موجود در سازمان تأمین اجتماعی، مشمولانی که 3 درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده بودند مشخص شدند و افراد با ورود کدملی و کدکارگاه متوجه می‌شدند و به آن‌ها اعلام می‌شد که مشمول بیمه بیکاری هستند یا خیر.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه متقاضیان باید فهرست ساده‌ای را تکمیل و ثبت درخواست را انجام می‌دادند، اظهار کرد: برای مدیران کل استانی و حوزه ستادی وزارتخانه و تأمین اجتماعی این امکان فراهم شده بود که آخرین آمار ثبت نام شدگان را در لحظه مشاهده و دریافت کنند.

وی گفت: اولین بار بود که امکان دسترسی به چنین آماری فراهم شده بود. در مواجهه با موضوع کرونا دولت اقدامات حمایتی دیگری را برای مشاغل آسیب دیده که مشمول بیمه تأمین اجتماعی نبودند نیز درنظر گرفته بود و حجم زیادی از تقاضا را در این سامانه شاهد بودیم. به همین علت در همان ابتدا چک کردن و تطبیق اطلاعات افراد، جایگزین رسیدگی‌های کارشناسی و بررسی‌های دستی شد. تجربه حاصله از راه اندازی این سامانه در دوران کرونا این بود که استان‌های ما تا حدودی با این روش آشنا شدند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به موازات سامانه بیمه بیکاری، طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستور کار قرار گرفت، گفت: اکنون همه متقاضیان می‌توانند پس از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و آن را به ثبت برسانند و امکان پیگیری پرونده نیز وجود دارد و فرآیند‌ها تا انتهای کار از جمله برقرای مقرری، اعلام شماره حساب و ... پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این یک فرصتی بود که کرونا در اختیار ما قرار داد و در کنار موضوع بسیار ناراحت کننده‌ای به نام بیکاری و سایر مسائل و تبعات مزبور، این امکان در حال حاضر فراهم شده است که افراد بتوانند به راحتی همه خدمات در حوزه روابط کار را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان