هشدار صلیب سرخ درباره تشدید خشونت‌ علیه غیرنظامیان در قره باغ

کمیته بین المللی صلیب سرخ شدیدا نگران عوارض جنگ در قره باغ و جابجایی غیرنظامیان و تأثیر آن بر آمار ابتلا به کووید ۱۹ است.

هشدار صلیب سرخ درباره تشدید خشونت‌ علیه غیرنظامیان در قره باغ

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته بین المللی صلیب سرخ از ژنو گزارش‌های مربوط به مرگ و زخمی شدن غیرنظامیان، شامل کودکان را از هر دو سوی خط تماس و در ارمنستان دریافت کرده است.

به گفته برتراند لمون رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ از ناگورنو قره باغ، «از ابتدای تشدید درگیری‌ها کمیته بین المللی صلیب سرخ اقدام به تهیه اقلام اضطراری پزشکی برای بیمارستان‌ها و کیسه‌های حمل کشته شدگان برای اداره پزشکی قانونی ناگورنو قره باغ کرده است. اکنون تلاش داریم نیاز‌های بهداشتی و سایر نیاز‌های بشردوستانه را مورد ارزیابی قرار دهیم و به این هدف به بررسی نیاز‌های کسانی که خانه خود را ترک کرده‌اند نیز خواهیم پرداخت. امکان حرکت برای ما در منطقه درگیری به علت شدت درگیری‌ها و شرایط متغیر محدود است.»

در همین حال، جراردو مولوزنیک، رئیس نمایندگی فرعی کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه باردای آذربایجان گفت: هم اکنون ما آثار وحشتناک تشدید درگیری‌ها بر غیرنظامیان را مشاهده می‌کنیم. کمیته بین المللی صلیب سرخ آماده کمک در مکان‌های نیازمند کمک، به شرط فراهم بودن شرایط است. صلیب سرخ جهانی آمادگی خود را برای کمک به شعب محلی هلال احمر آذربایجان که در حال کمک به جوامع محلی هستند اعلام می‌کند.

بر اساس گزارشات رسیده، بعضی مردم سعی می‌کنند خود و خانواده شان را به مناطق امن انتقال دهند. بعضی دیگر هم روز و شب در زیرزمین‌های سرد ساختمان‌ها پناه گرفته اند تا از خشونت‌ها جان سالم بدر ببرند.

همچنین گزارشاتی از ویرانی صد‌ها خانه، زیرساخت‌های غیر نظامی، نظیر مدارس و بیمارستان‌ها رسیده به وسیله توپخانه سنگین در دست است.

هشدار صلیب سرخ درباره تشدید خشونت‌ علیه غیرنظامیان در قره باغ

دور جدید خشونت‌ها در آغاز فصل سرد سال و تنها چند هفته پیش از آغاز دوره جدید مدارس در شرایطی آغاز شده که مردم سعی دارند از عوارض همه گیری ویروس کرونا در امان بمانند. این سازمان شدیدا نگران است که جابجایی‌های حاصل از این مناقشه و افزایش شدید آمار ابتلا به کووید 19 به علت پناه گرفتن مردم در جان پناه‌های جمعی به مدت طولانی در کنار هم و بدون رعایت موارد بهداشتی کافی است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ خود را متعهد به کمک به همه کسانی می‌داند که تلاش می‌کنند از عواقب تشدید خشونت‌ها بگریزند. سخنگوی منطقه اوراسیای این سازمان از همه طرفین درگیری می‌خواهد تا از غیرنظامیان، زیرساخت‌های حیاتی که برای نجات غیر نظامیان ضروری است محافظت کنند و بر تعهدات خود ذیل حقوق بین المللی بشردوستانه، یا قوانین بین المللی جنگ، پایبند باشند.

طی حدود 30 سال حضور در این منطقه، کمیته بین المللی صلیب سرخ شاهد آسیب تشدید خشونت‌ها بر سلامت روان ساکنان این مناطق بوده است. اکنون ساکنان این مناطق علاوه بر نگرانی نگران سلامتی و آینده خود به علت پاندمی کووید 19 هم هستند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان