بامو iX3 در کارخانه بامو در چین تولید و از آنجا به بازارهای دیگر صادر میشود
اولین شاسیبلند الکتریکی بامو
بامو از اولین شاسیبلند الکتریکی خود، iX3، رونمایی کرد. این ماشین دومین مدل الکتریکی کارخانه آلمانی است و با شاسیبلندهای الکتریکی ئی-ترون در آئودی و بنز EQC رقابت میکند.
بامو تولید ماشینهای الکتریکی را هفت سال پیش با مدل i3 آغاز کرد. i3 اولین مدل از زیرمجموعه مستقلی بود که قرار بود ماشینهای الکتریکی تولید کند و بامو میخواست این بخش از دیگر محصولات بنزینی و دیزل کارخانه جدا باشد.
اما با تغییر روند بازار، مدیران جدید بامو میخواهند مدلهای آشنا و محبوب کارخانه را به موتور الکتریکی مجهز کنند. iX3 اولین ماشینی است که با این استراتژی جدید به بازار عرضه خواهد شد.
بامو میگوید ماشین با هر بار شارژ تا 460 کیلومتر حرکت میکند
iX3 از نظر ظاهری به شاسیبلند پرفروش کارخانه، X3 شبیه است و هر دو ماشین در کنار یکدیگر در کارخانه بامو در چین تولید و از آنجا به بازارهای دیگر صادر خواهد شد.
موتور الکتریکی ماشین 286 اسب بخار نیرو دارد. بامو میگوید ماشین با هر بار شارژ تا 460 کیلومتر حرکت میکند که از رقیبانش در بنز و آئودی بیشتر است. فنآوریهای هوشمندی به ماشین اضافه شده که مصرف باتری را تا حد امکان کاهش میدهد. برای صرفهجویی در باتری سرعت ماشین هم به 180 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
قیمت پایه iX3 شصت و هشت هزار یورو (حدود 78 هزار دلار) است و فروش آن از زمستان امسال در بازار چین آغاز میشود.
شروع دوباره
فروش نیسان آریا با قیمت پایه حدود 40 هزار دلار از اواسط سال 2021 آغاز میشود
نیسان میگوید با ساخت مدل جدیدش، آریا، فصلی تازه در تاریخ این شرکت آغاز خواهد شد. آریا یک شاسیبلند الکتریکی است که میتواند با هر بار شارژ تا 610 کیلومتر حرکت کند، حداکثر سرعتش 200 کیلومتر در ساعت است و به جدیدترین سیستم خودران و ایمنی کارخانه ژاپنی مجهز شده است.
ده سال پیش، نیسان اولین کارخانهای بود که با مدل لیف، ماشینهای الکتریکی را به طور انبوه تولید و به بازار عرضه کرد. در دهه گذشته، اما این شرکت از قافله ساخت ماشینهای الکتریکی عقب افتاده و بازار را به شرکتهای دیگر نظیر تسلا واگذار کرده است.
نیسان آریا با هر بار شارژ تا 610 کیلومتر حرکت میکند
همچنین نیسان در چند سال گذشته مشکلات مالی داشته و رابطه با شریکش رنو هم شکراب بوده است. جنجال دادگاهی شدن مدیر سابقش، کارلوس گون، هم دو سال است که بحران را در دومین خودروساز بزرگ ژاپن عمیقتر کرده است.
مدیران نیسان میخواهند که آریا نقطه پایانی بر همه این مشکلات باشد و به همین دلیل بر شروعی دوباره تاکید میکنند. برای فاصله گرفتن از گذشته، نیسان لوگوی خود را هم عوض کرده و نشان تازهاش را همزمان با رونمایی آریا نمایش داد.
ظاهر آریا، برخلاف لیف، اسپرت طراحی شده است. این ماشین قرار است لوکسترین مدل نیسان باشد و با ماشینهای الکتریکی اروپایی و تسلا رقابت کند.
ماشین بر روی پلتفرمی ساخته شده که با همکاری رنو طراحی شده است. این پلتفرم طوری ساخته شده که میتوان ماشینهایی با ابعاد مختلف را روی آن سوار کرد. قرار است رنو و همین طور میتسوبیشی، شریک دیگر رنو و نیسان، هم از این پلتفرم برای ساخت ماشینهای الکتریکی استفاده کنند.
راننده میتواند در مسیرهای مستقیم در بزرگراه فرمان را رها کند
با سیستم خودران جدید نیسان که نامش پروپایلوت 2 است، راننده میتواند در مسیر مستقیم در بزرگراه دستانش را از روی فرمان بردارد. همچنین ماشین به سیستم دستیار سخنگوی شرکت آمازون به نام الکسا مجهز است که دستورات صوتی راننده را اجرا میکند.
سری اول نیسان آریا از اواسط سال آینده میلادی ابتدا در ژاپن و بعد در بازارهای دیگر فروخته خواهد شد. قیمت پایه ماشین حدود 40 هزار دلار تخمین زده شده است.
فروش ماشینهای الکتریکی در جهان رو به افزایش است، اما هنوز سهم اندکی از کل فروش خودرو در جهان را شامل میشود. به همین دلیل انتظار نمیرود که آریا راه حلی برای مشکلات مالی نیسان باشد، بلکه این ماشین بیشتر به بهتر شدن وجهه و اعتبار شرکت در نگاه خریداران کمک خواهد کرد.
قاتل جیپ
فورد برانکو با محصولاتی از جیپ و لندروور رقابت میکند
پس از ماهها شایعه و گمانهزنی، فورد بالاخره تصاویر و اطلاعات مدل جدید خود برانکو (Bronco) را منتشر کرد. برانکو یک شاسیبلند ویژه رانندگی در جادههای ناهموار است که با جیپ رانگلر و لندروور دیفندر رقابت میکند. برانکو برای علاقهمندان به آفرود، نامی آشنا است. در میانه دهه شصت میلادی، فورد با تجربهای که از ساخت ماشینهای نظامی در جنگ جهانی به دست آورده بود، اولین نسل از برانکو را به بازار عرضه کرد.
ظاهر فورد برانکو با الهام از نسل اول این مدل طراحی شده است
تولید برانکو در نسلهای مختلف تا سال 1996 ادامه داشت، اما با کم شدن تقاضا برای شاسیبلندهای دو در، فورد ساخت این ماشین را متوقف کرد. در سال 2004 فورد کانسپتی از برانکو ساخت، اما شانزده سال طول کشید تا نسل جدید این ماشین دوباره به جمع محصولات فورد برگردد.
نسل جدید برانکو خانوادهای از سه مدل را تشکیل میدهد. علاوه بر دو مدل دو و چهار در، مدل کوچکتری به نام برانکو اسپرت هم به بازار عرضه خواهد شد که ظاهری شبیه به برانکو دارد، اما از نظر فنی با شاسیبلند کوچک فورد اسکیپ مشترک است.
فورد برای شکل دادن به نسل جدید برانکو از ظاهر نسل اول این ماشین الهام گرفته است. طراحان کارخانه میگویند همه بخشهای ماشین طوری طراحی شده که به قابلیتهای رانندگی در خارج از جاده کمک کرده و نیازهای راننده را در سفرهای آفرود تامین کند.
سقف فورد برانکو را میتوان به طور کامل جدا کرد
از جمله ویژگیهای ماشین، امکان تغییر بخشهای مختلف توسط راننده است. درهای ماشین را میتوان به راحتی جدا کرد و حتی جایی برای قراردادن آنها در عقب در نظر گرفته شده است. سقف را هم میتوان به طور کامل برداشت. حتی دستگیرههای داخل ماشین هم قابل برداشتن است و گیرهای روی داشبورد قرار داده شده تا راننده بتواند تلفن همراه یا دوربین فیلمبرداری خود را روی آن قرار دهد.
مهمترین انگیزه فورد برای احیای نام برانکو، موفقیت جیپ در چند سال گذشته است. در حالی که بازار خودرو چندان رونق ندارد، فیات-کرایسلر درآمد بسیار خوبی از فروش محصولات جیپ کسب کرده است. در حال حاضر سهم جیپ از فروش فیات-کرایسلر در آمریکا چهل درصد و در کل جهان بیست درصد است.
فورد و کارخانههای دیگر نظیر لندروور و مرسدس-بنز که نامهایی به اعتبار جیپ را در بایگانی خود دارند، میخواهند سهمی از این درآمد داشته باشند.
قیمت برانکو از سی هزار دلار شروع شده و گرانترین مدل این ماشین 60 هزار دلار فروخته میشود. براساس تخمینها اگر فورد بتواند سالانه 125 هزار دستگاه از این ماشین بفروشد، یک میلیارد دلار به درآمدش در آمریکای شمالی اضافه خواهد شد.
کپی چینی
شاسیبلند P01 قرار است زمستان به بازار عرضه شود
همزمان با رونمایی از فورد برانکو، انتشار طرحهایی از محصول جدید یک خودروساز چینی به نام وی (WEI) و شباهت این ماشین به شاسیبلند فورد خبرساز شد. کارخانه وی یکی از زیرمجموعههای گریتوال (Great Wall) است که چهار سال پیش تاسیس شد و کارش ساخت شاسیبلندهای لوکس است. مدل جدید این کارخانه به نام P01 قرار است تا زمستان به بازار عرضه شود.
بسیاری از رسانهها و خبرنگاران خودرو در شبکههای اجتماعی پس از انتشار طرحهای P01 با اشاره به شباهت بسیار زیاد چراغهای جلو و عقب و طرح جعبهای ماشین، خودروساز چینی را به کپی کردن از فورد متهم کردند. کارخانههای چینی در گذشته از مدلهای مشهور دیگران کپی کردهاند و حتی برای این کار دادگاهی شدهاند. گریتوال سابقه کپی از محصولات تویوتا، نیسان و ایسوزو را دارد و در سال 2008 به خاطر کپی از فیات پاندا در دادگاه محکوم شد.