لنزهای چشمی : نکات و دانستنی ها

اگر شما از لنزهای تماسی استفاده میکنید و یا در صدد استفاده از آنها هستید، احتمال  دارد پرسشهایی را در رابطه با آنهـا در ذهـن داشته باشید. هـمـه ما حرف وحـدیـث هـای فراوانی درباره لنزهای تماسـی بـه گوشمان    رسیده است. در ذیل متداولترین پرسشهای  مربوط به آنها را ملاحظه می کنید.

لنزهای چشمی : نکات و دانستنی ها

اگر شما از لنزهای تماسی استفاده میکنید و یا در صدد استفاده از آنها هستید، احتمال  دارد پرسشهایی را در رابطه با آنهـا در ذهـن داشته باشید. هـمـه ما حرف وحـدیـث هـای فراوانی درباره لنزهای تماسـی بـه گوشمان    رسیده است. در ذیل متداولترین پرسشهای  مربوط به آنها را ملاحظه می کنید.

1- چرا از لنزهای تماسی استفاده کنیم؟

به بیان ساده، لـنـزهـای تـمـاسـی بـه دلایـل گـونـاگونی بر عینک برتری دارند. با لنزهای تماسی میدان دیدی وسیع تر بدون حایل و مانع فریم عینک خواهید داشت، از اعـوجـاج لنزهای قطور خبری نیست و مطمئنا راحت تر می باشند. لـنـزهـای تـمـاسـی نور را باز تاب نکرده و نورهای خیره کننده چشمان شما را نمی آزارند. هـمـچـنـیـن اثر فریم عینک روی بینی شما به جا نمی ماند. البته ارزان قیمت تر نیز میباشند.

2- انواع لنزهای تماسی کدامند؟

لنزهای متنوعی برای انتخاب موجود میباشند که انتخاب آنها به سلیقه و سبـک زندگی شما بستگی دارد.

از لحاظ جنس:

لنزهای سخت ونفوذ پذیر نسبت به گاز(RGP): ایـن نـمـونه تـکامـل یافته لنز نوع سخت قدیمی میباشد. اجازه میدهد اکسیژن به چشمهای شما برسد،دید دقیق تر و واضح تری ارائه میدهند و اغلب اختلالات بینایی را برطرف می سـازد. همچنین نگهداری و مراقبت از آنها آسان تر است.
معایب: تـمایل به لـغزش و خارج گشتن از کانون و مـعمولا نـیـاز به استفاده مداوم برای ایجاد سازگاری.

لنزهای تماسی نرم: از پـلاسـتیکهای انعطاف پذیری ساخته شده اند. معمولا راحت تر و پایدارتر نسبت به RGP می بـاشند که آنها را برای زندگی پـر جـنـب و جوش، ایده آل نموده است.
معایب: زیاد عمر نمیکنند و تمام اختلالات بینایی را نیز برطرف نمیسازند.

از لحاظ طول عمر:

لنزهای طولانی مصرف: می تـوانـیـد آنهـا را تـا 7 روز بـدون نـیـاز بـه برداشتن( شبانه روزی ) مورد استفاده قرار دهیـد که در هـر دو نوع سخت و نـرم مـوجـود می باشند.
معایب: تمام اختلالات بینایی را برطرف نمی سازند. عوارض بیشتری داشته و نـیازمند پیگیری منظم توسط پزشک متخصص میباشند.

لنزهای یکبار مصرف: لنزهای تـمـاسی یـکبـار مـصـرف 24 ساعته هـر روز باید تعویض گردند. درحالی که نوع طولانی مصرف آن را میتوان از 1 تا 6 روز بدون نیاز به برداشتن مورد استفاده قرار داد. ایـن کـار سـبـب کـاهش عـفـونتهای چشمها بواسطه تجمع پروتئین ها و باکتری ها می گردد.
معایب: کاربرد آنها دشوار بوده و دید واضح تری نسبت به دیگر لنـزهـای تـمـاسـی ارائـه نمی دهند.

لنزهای تعویض دوره ای: نوع بادوام تری از لنزهای یکبار مصــرف می باشند. آنها را می تـوان هـر دو هفته یکبار، ماهیانه و یا هر سه ماه یکبار تعویض کرد. از آنجایی که تمیز کردن آنها آسانتر است، سلامتی چشمها را تضمین میکنند.
معایب: تمام اختلالات بینایی را تصحیح نمیکنند و به وضوح لنزهای RGP نمیباشند

3- آیا لنزهای تماسی تمام اختلالات بینایی را برطرف میکنند؟ لـنـزهـای تماسی قادر است تمام مشکلات بینایــی که تـوسـط عـیـنـک قـابل رفـع مـی بـاشـد را تـصـحیـح کند خصوصا نوع RGP آنها. ابتدا لنزهای تماسی قادر به تصحیح آستیگماتیسم نـبـودنـد اما لنزهای امروزی را می توان طوری شکل داد که به اندازه هـر چـشمی در بیاید. حتی افرادی که نیازمند لنزهای دودیدی ( دو کانونی ) هستند، می تـوانند از لنزهای تماسی بجای عدسیهای دودیدی بهره بگیرند. قسمت بالا برای مشـاهـده فـواصـل دور و قسمت پایین برای مطالعه.

4- آیا می توان همراه با لنز به شنا کردن پرداخت؟ از لـحـاظ اصـول فـنـی بـلـه. اما بهتر است از آن پرهیز کنید. باکتری های هوازی قادرند به لنـز شـما چسبیده و مـنجر به عفونت چشمها گردند. هرگاه شما ناچار به انجام این کار شدید، حتـما از عـینک محافظ استفاده کرده و پس از آن لنز خود ضد عفونی کنید.

5- آیا مشخصات نسخه لنز من همانند مشخصات نسخه عینکم میباشد؟ خیـر. نسخه لنزهای تماسی حاوی اطلاعات فراتری از قدرت کانونی میباشد. شـما هـمچنین می بـاید شـکل و انـدازه کـره چـشـمتان و در صورتی که آستیگماتیک نیز باشید، شـدت انحرافات و اعوجاج را نیز به حساب آورید.

6- آیا لنزهای تماسی باعث عوارض چشمی میگردند؟ خیر. در صـورتـی کـه شما از دستورالعمل های ارائه شده و طـریـقـه نـگـهـداری صـحیـح لـنـزها بخوبی پیروی کنید. مشکلات نادری هم که اتفاق می افتند معمولا بسبب عدم استفاده و نـگهداری صحیح از لنزها می باشد. بـرخی افـراد نـیز امـکان دارد به محلول شستشوی لنز آلرژی داشته باشند.

7- آیا امکان دارد لنز پشت چشم گم شود؟ خیر. مـلـتـحمـه چـشـم شـمـا ( غـشاء نازکی که به سمت داخلی پلک متصل است ) از وارد شـدن هر چـیـزی بـه پشت چشم جلوگیری بعمل می آورد. هرچند این امکان وجود دارد که بطور موقت اندکی جابجا گردد.

8- چگونه از لنز نگهداری کنیم؟ با ظهور محلول های جـدید شست و شو و مـراقـبت از لنزهای تماسی، این کار بسیار آسان گردیده است.

برای لنزهای نرم:  

1- ابتدا دستان خود را بشویید.

2- یکی از لنزها را خارج کرده و با محلـول تـجـویـز شـده تـوسط پزشکتان آن را شست و شو دهید. برخی به مالش و برخی تنها به اسپری کردن محلول برای تمیزی نیاز دارند.

3- لنز را برای بار دوم شست و شو دهید تا مطمئن گردید که پروتئین و گرد و غبار تجمع یافته روی لنزتان کاملا پاک گردیده باشند.

4- آن را در یک کیس لنز پاکیزه ای قرار دهید که حاوی محلول ضد عفونی کننده مناسب میباشد.

5- این مراحل را برای لنز دیگر تکرار کنید.

برای لنزهای سخت:

بـه واسطه نوع جنس، لـنـزهـای سـخت پروتئین را به خود جذب نکرده و تمییز کردن آنها راحـت تر مـیباشد. مـعمولا تـنها فرو بردن لنز و خیساندن آن درون محلول کـافی خـواهـد بود. بنابراین پزشکتان تنها یک محلول شست و شو بـشمـا خواهد داد. باید لنزهایتان را هر روز تمیز کنید. لـنـزهای شـبانـه روزی نـیـز بـه مـحـض بـیرون آوردن از چشم باید تمیز گردند.

6- آیا امکان دارد لنزها به بیرون بیافتند؟ خیر.نمونه قدیمی لنزهای سخت گهگاهی از چشمها خارج می شد اما نمونه های امروزی در جای خود ثابت هستند.

7- هر چند وقت یکبار باید لنزها را عوض کرد؟ بـسـتـگـی بـه دوام و طـول عـمـر لـنز دارد. بنابراین از توصیه های پزشکتان را پیروی کنید.

8- هر چند وقت یکبار باید نمره چشم خود را چک کنم؟  بـرای بـررسـی سـلامـتی عمومی چشمهایتان و اطمینان  از صحت و کافی بودن نمره آنها به چـک آپ مـنـظم نیاز دارید. پزشکتان جدول زمانی چک آپ ها را به شما خواهد داد.

9- آیا می توان از لنزهای 2 هفته ای بیش از 2 هفته استفاده کرد؟ حتـما دلـیل دارد که آنها را 2 هفته ای می نامند. شما حتـما بـایـد از یک جفت لنز جدید هر دو هفته یک بار اسـتفاده نمایید تـا از عـفونت کردن چشمانتان جلوگیری و وضوح دید آنها را حفظ کرده باشید.

10- آیا مـی توانم با لنز بخوابم؟ آسیبی به چشمهایم نمی رساند؟ می تـوانـیـد اما شما با این کار خود را در معرض عفونتهای چشمی و خشکی چشم قـرار خـواهـیـد داد. پزشک ممکن است برای شما لنزهای مخصوص استفاده هنگام خواب شبانه تجویز کند اما به چک آپ های مکرر نیازمند خواهید بود.

11- آیا لنزهای تماسی یکبار مصرف بهتر است؟ اغلب مردم از لنزهای یکبارمصرف تعریف و تمجید فراوانی می کنند به 2 علت: اول آنکه تـعـویـض مـکرر از تـجـمـع اجـسـام خـارجی بروی لنز جلوگیری کرده و عوارض لنزها را کاهش می دهد. دوم آنـکه لـنـزهـای یکبار مصرف 24 ساعته به محلول شست و شو نیاز ندارند.

12- آیا استفاده از لنزهای رنگی بدون تجویز پزشک خطرناک است؟ خیر. هـرگـاه از لنزی که مناسب چشمان شما باشد استفاده کنید، حتـی اگـر بـدون تـجـویـز پـزشـک باشد، ایرادی ندارد ولی استفاده از لنز نامناسب منجر به آسیب چشمهایتان میگردند.

13- آیا لنز بر عینک مزیت دارند؟ آیا با آن واضحتر نمی بینیم؟ لنزها دید واضح تری در اختیار شما قرار میدهند. خصوصا لنزهای RGP. شما اعوجاج لنز را احساس نخواهید کرد و از میدان دید کامل و وسیعتری نسبت به عینک که تنها از یک دریچه به دنیای خارج ارتباط دارد، برخوردار خواهید بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر