خبرگزاری ایسنا: کاظم جلالی در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه اظهار کرد: ما روابط خیلی خوبی با مسکو داریم و روسیه کمک زیادی به ما کرده و با قطعنامه آمریکاییها مقابله کرد و به آن رای منفی داد و ما رایزنیهای بسیار نزدیکی را در این مسئله انجام میدهیم. در خصوص همکاریهای نظامی باید بگویم که البته ما برنامهای در این رابطه تهیه کرده ایم و انشاالله این برنامهها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.
متن مصاحبه سفیر ایران در روسیه با این خبرگزاری روس به شرح زیر است:
سوال: 18 اکتبر تاریخ اعتبار تحریم تسلیحاتی در رابطه با ایران به پایان میرسد و همانطوری که بارها در مسکو اعلام کرده اند، محدودیتها در حوزه همکاریهای فنی- نظامی روسیه و ایران به پایان میرسند. اهمیت کاربردی این امر برای ایران چه خواهد بود؟ آیا ایران تصمیم دارد که دست به خرید کلی تسلیحات در خارج از کشور بزند و از چه کشورهایی قصد دارد خرید کند؟ آیا توافقات مشخصی در این مسئله با روسیه وجود دارد؟
پاسخ: در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بصورت واضح و روشن گفته شده است که از تاریخ 18 اکتبر تحریمهای تسلیحاتی بر علیه جمهوری اسلامی ایران رفع میشوند. امریکاییها تلاش بسیار زیادی کردند تا این قطعنامه را خنثی کنند، اما خوشبختانه در این مسئله در منزوی ماندند. جامعه جهانی توانست در این مسئله با امریکایی مقابله کند و روسیه و چین تلاشهای زیادی از خود نشان دادند. طی دهههای گذشته و از زمان جنگ تحمیلی از جانب صدام حسین، در آن زمان بسیاری از کشورها از او حمایت میکردند و ما در دریافت تسلیحات تجهیزات جنگی محرومیتهای زیادی را تحمل کردیم. آن زمان برای ما روشن شد که لازم است که خودمان در این صنعت سرمایه گذاری کنیم و در زمینه دفاعی آماده باشیم. به همین دلیل توانایی خودمان در زمینه تولید تسلیحات نظامی و تجهیزات جنگی در داخل کشور را افزایش دادیم و ما کاملا در بسیاری از صنایع خودکفا میباشیم. اما البته که ما بطور قطع با کشورهای علاقمند در حوزه همکاریهای فنی- نظامی و در مسئله خرید تجهیزات لازم برای ما، همکاری خواهیم کرد. برای ما محدودیتی وجود نخواهد داشت و ما با تدبیر از این مسئله استفاده خواهیم کرد.
سوال: آیا در حال حاضر چیز مشخصی در حوزه همکاریهای فنی- نظامی بین مسکو و تهران وجود دارد؟
پاسخ: ما روابط خیلی خوبی با مسکو داریم و روسیه کمک زیادی به ما کرد و با قطعنامه امریکاییها مقابله کرد و به آن رای منفی داد و ما رایزنیهای بسیار نزدیکی را در این مسئله انجام میدهیم. در خصوص همکاریهای نظامی باید بگویم که البته ما برنامهای در این رابطه تهیه کرده ایم و انشاالله این برنامهها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.
سوال: تا چه اندازه وضعیت مالی در ایران در شرایط تحریمهای بی سابقه به تهران اجازه خرید تسلیحات را میدهد؟ و آیا الان در مجموع با احتساب اینکه واضح است که ایران تولیدات خود را در این حوزه دارد، چنین ضرورتی وجود دارد؟
پاسخ: در بسیاری از حوزههای تامین تجهیزات نظامی توانسته ایم به سطح بالایی دست یابیم. علاوه بر آن پتانسیل صادرات تجهیزات نظامی خودمان را نیز داریم. با احتساب رفع محدودیتها ما خواهیم توانست تسلیحات خود را صادر کنیم، میتوانیم آنها را بفروشیم و سود خود را از آن کسب کنیم. اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت و ما آماده خواهیم بود که در این حوزه کار کنیم.
سوال: در اواخر ماه سپتامبر شما اعلام کردید که ایران و روسیه میتوانند به زودی موافقتنامه تولید مشترک واکسن کرونا را امضا کنند. آیا پیشرفت و تاریخهای مشخصی در خصوص این مسئله وجود دارد؟
پاسخ: گفتگو در این مورد بین ایران و روسیه در جریان میباشد و طبیعتا در تماس تلفنی چندی پیش روسای جمهور نیز به این موضوع اشاره شد. من خیلی امیدوارم که ما بتوانیم قدمهای موثری را با هم در این زمینه برداریم.
سوال: موضع ایران در خصوص مسئله حل و فصل قره باغ چه میباشد؟ آیا شما واقعا آماده میانجیگری بصورت مشترک با روسیه و ترکیه هستید؟ و آیا این واقعیت دارد که ایران از کار گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ناراضی است؟
پاسخ: قبل از هر چیز باید بگویم ما خواهان صلح بین دو کشور همسایه میباشیم و معتقدیم این جنگ میتواند به ضرر مردم دو کشور و مردم کل منطقه باشد. به این دلیل جمهوری اسلامی ایران با حفظ موضع بیطرف در این مسئله، به شکل فعالانهای با مقامات مسئول این دو کشور همسایه کار میکند. ما تلاشهای لازم را به کار میگیریم و آنها را به خویشتنداری فرا میخوانیم. نکته دوم ما از آن ابتکاراتی که منجر به مصالحه بین دو کشور میشود، استقبال میکنیم، از جمله از ابتکاری که روسیه با میانجیگری رئیس جمهور پوتین انجام داد و وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان به مسکو آمدند و مذاکره کردند. نکته سوم این است که ما از سایر ابتکاراتی که به هر شکل میتوانند منجر به صلح شوند، استقبال میکنیم. گزینههای مختلفی وجود دارند: برخی میگویند فرمت میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن بر اساس مدل فرمت آستانه یا مدلهای دیگر- بعنوان مثال یک مدل مشترک بین گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و ایران و ترکیه- و سایر ابتکارات. این ابتکارات هم میبایست بررسی شوند. فکر میکنیم این ابتکارات میبایست موثر باشند و در نهایت موجب صلح بین آذربایجان و ارمنستان شوند.