خواص گزنه و فواید درمانی گیاه گزنه

گزنه یکی از گیاهان دارویی است که مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مهمترین خواص گزنه درمان و تسکین درد مفاصل می باشد. از گیاه می توان به صورت موضعی و یا خوراکی استفاده نمود.

خواص گزنه و فواید درمانی گیاه گزنه

گزنه یکی از گیاهان دارویی با سابقه بسیار طولانی می باشد. در قرون وسطی در اروپا, از این گیاه به عنوان یک داروی ادرار آور و درمان کننده درد مفاصل استفاده می شد. این گیاه کاربردهای وسیعی در طب پزشکی دارد. در این مطلب با فواید گزنه و فواید درمانی این گیاه آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص گزنه

خواص گزنه

برگ های گزنه, حالت پرز مانند دارند و لمس کردن آن ها معمولا دردناک است. با این حال همین برگ های دردناک, دارای فواید درمانی زیادی می باشند. یکی از مهمترین خاصیت گزنه, وجود مواد مغذی در آن است. گزنه غنی از ویتامین D, ویتامین C و ویتامین های K و A می باشد. همچنین گروه های مختلفی از ویتامین B در گزنه موجود است. از مواد معدنی موجود در گزنه می توان به آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، فسفر، سیلیس، ید، سیلیکون، سدیم، و گوگرد اشاره کرد. در واقع گزنه غنی از انواع مختلف مواد معدنی می باشد. در گزنه میزان زیادی پروتئین و اسیدهای آمینه وجود دارد. به علاوه گزنه یکی از گیاهان کم کالری و کم چربی محسوب می شود و منبع بسیار خوبی از کلروفیل و تانن می باشد. تمام  فواید گزنه به دلیل وجود این مواد مغذی است.

همه ی قسمت های گزنه از جمله ریشه, برگ , دانه و گل های آن دارای فواید مختلفی بوده و در درمان بیماری های مختلفی به کار گرفته می شوند. در ادامه به برخی از فواید گزنه می پردازیم.

فواید گزنه برای پوست- مو و زیبایی

خواص گزنه

پوست تا حد زیادی سطح جذابیت را تعیین می کند. یکی از روش های ساده برای داشتن پوستی عاری از عیب و نقص استفاده از برگ گزنه است. برگ گزنه دارای خاصیت ضد التهابی است. برخی از خاصیت های گزنه و برگ های آن برای پوست عبارت است از:

  • در درمان آکنه یا جوش پوستی کمک می کند.
  • دارای خاصیت قابض است به همین دلیل در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، گزش حشرات و آبله مرغان موثر می باشد.
  • برای درمان سوختگی پوست و کاهش اسکارهای سوختگی مفید است.

علاوه بر پوست, فواید گزنه حفظ سلامتی مو را نیز در برمیگیرد. برخی از فواید این گیاه برای موها عبارت است از:

  • مشکل ریزش مو را درمان می کند.
  • به رشد مجدد موها کمک می کند.
  • شوره سر را درمان می کند.

بیماری ها قابل درمان با گزنه

همانطور که قبلا بیان کردیم, یکی از مهمترین فواید گزنه, کاربرد دارویی آن است. برگ های گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و ریز مغذی های مختلفی هستند که فواید زیادی را برای سلامتی بدن فراهم می کنند. برخی بیماری های قابل درمان با برگ گزنه به شرح زیر است.

درمان و تسکین ورم مفاصل با گزنه

همه چیز درباره گزنه

گزنه درد را تسکین می دهد و خاصیت ضد التهابی دارد. به همین دلیل یکی از خاصیت های گزنه, تسکین درد و درمان ورم مفاصل می باشد. به علاوه گزنه جهت درمان بیماری های مشابه ورم مفاصل مانند روماتیسم، نقرس، بورسیت، و التهاب تاندون مفید است. ماساژ و مالش مفاصل دردناک با آب گزنه یا روغن گزنه موجب تسکین درد می شود. به علاوه مصرف چای گزنه و یا شربت آن نیز در تسکین درد مفاصل موثر است.

گزنه و فواید آن برای مردان

یکی از کاربردهای دارویی گزنه, درمان بیماری های مرتبط با پروستات می باشد. از این رو این گیاه برای مردان فواید زیادی دارد. گزنه در پیشگیری و درمان برخی بیماری های پروستات نقش موثری دارد و می تواند علائم این بیماری ها را کاهش دهد. این گیاه از رشد و تقسیم سلول ها در این منطقه, جلوگیری می کند و در بهبود سلامت پروستات کمک می کند.

درمان عفونت های ادراری با گزنه

روغن گزنه

یکی از مهمترین خواص گزنه, خاصیت ادرار آور آن است. این خاصیت گزنه در درمان عفونت های ادراری و مثانه و دیگر مشکلات ادراری که ناشی از وجود سنگ های کلیه و مثانه است, استفاده می شود. به علاوه این گیاه در درمان اسهال و اسهال خونی موثر است.

گزنه و تحریک میل جنسی با آن

مصرف این گیاه موجب افزایش سطح تستوسترون در بدن می شود. به علاوه مدت زمان بیشتری این هورمون را در بدن نگه می دارد. به همین دلیل یک درمان موثر جهت بهبود میل جنسی به شمار می رود.

فواید گزنه برای زنان

خواص گزنه

برخی بر این باورند که مصرف منظم گزنه برای زنان بسیار مفید است. این گیاه نه تنها برای حفظ سلامتی پوست- مو و زیبایی زنان مفید است بلکه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با زنان موثر است. یکی از مهمترین خواص گزنه برای زنان, تسکین درد قاعدگی و مشکلات یائسگی می باشد.

فواید گزنه برای زنان باردار

گزنه و بارداری

علاوه بر اینکه گزنه برای زنان بسیار مفید است, برای زنان باردار نیز فواید زیادی دارد. یکی از این خواص, تسهیل زایمان زنان باردار می باشد. همچین مصرف این گیاه در طول شیردهی, موجب افزایش شیر مادر می شود. با این حال از این گیاه باید بیش از حد استفاده ننمود.

درمان خارش پوست سر

خارش پوست سر می تواند بنا به دلایل مختلفی از جمله شوره، خشکی و قارچ باشد که گزنه برای رفع این مشکل گزینه بسیار مناسبی است زیرا با کاهش التهاب سبب کاهش خارش پوست سر می شود بنابراین روغن گزنه گرم را بر روی پوست سرتان ریخته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند سپس موهایتان را بشویید.

فواید گزنه بر سلامت مو

رفع خستگی

گزنه به دلیل داشتن آهن و ویتامین ث سبب بهبود سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه به دلیل انرژی که در بدن ایجاد می کند مصرف روزنه آن با لیمو کمک زیادی به رفع خستگی کمک می کند.

پیشگیری از آلزایمر

به دلیل اینکه گزنه سبب تامین ویتامین های مورد نیاز دستگاه عصبی می شود از این رو، استفاده از این گیاه سبب کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر می شود بنابراین هر روز دو فنجان جوشانده ریشه گزنه می توانید میل کنید.

فواید شگفت انگیز گزنه

رفع کم خونی

کم خونی یکی از مشکلات رایج در بین افراد می باشد که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند و با کمک گزنه می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا گزنه دارای منیزیم و آهن است از این رو نوشیدن دم کرده آن کمک زیادی به درمان کم خونی می کند.

درمان آکنه و جوش

از جمله مشکلات پوستی در بین اکثر جوانان بروز جوش و آکنه می باشد که با استفاده از گزنه می توانید از شر جوش و آکنه خلاص شود زیرا گزنه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی یک روش عالی جهت رفع آکنه محسوب می شود و همچنین وجود ویتامین آ و ث موجود در این گیاه به از بین بردن لک های ناشی از جوش نیز کمک می کند.

خواص گزنه بر سلامت پوست

پایین آوردن فشار خون

گزنه دارای روی، آهن و پتاسیم است که به بهبود عملکرد قلب کمک کرده و نقش مهمی را در سلامت قلب ایفا می کند و همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می شود بنابراین یک گیاه بسیار عالی برای پایین آوردن فشار خون محسوب می شود.

با توجه به مطالب بیان شده, گزنه یکی از مفیدترین گیاهان دارویی به شمار می رود. فواید گزنه باعث شده است این گیاه برای همه افراد در هر شرایطی فواید زیادی داشته باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان