رشد یک کسب و کار همیشه راه سختی در پیش دارد، اما باید بدانید اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید این کار برای شما کمی سخت تر و زمان بر تر خواهد بود. در کسب و کارهای کوچک عمده ی تلاش معطوف به رسیدن به سود بیشتر است و برای رسیدن به این هدف باید بدانید همه ی جنبه های کار شما از آموزش کارمندان تا بازاریابی نیاز به توجه و دقت زیادی دارد.
هیچ غول چراغ جادویی در کار نیست و رشد هیچ کسب و کاری و کارآفرینی موفقی یک شبه اتفاق نمی افتد. شما علاوه بر تلاش زیاد، نیاز به زمان هم دارید اما در پایان خواهید دید رسیدن به موفقیت ارزش تلاش کردن را داشته است. در ادامه ما سعی داریم نکاتی در مورد اینکه چطور کسب و کار کوچک خود را رونق دهید بیان کنیم.
- مشتریان خود را بشناسید.
تنها در صورت توجه به نیازهای مشتری و اهداف خود می توانید محصولات و خدماتی را ارائه دهید که جلب توجه کند و برای شما سود به همراه داشته باشد. بهتر است برای اینکه مشتریان خود را بشناسید تحقیق و جستجو کنید. از مشتری بخواهید از شما انتقاد کند و یا آنچه را که نیاز دارد برای شما شرح دهد. تحقیقات میدانی، بررسی روند کار رقبا و ارائه ی پرسشنامه به مشتریان از روش هایی است که می توانید برای شناخت و درک مشتری خود استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند محصولات خود را بر اساس نیازهای موجود طراحی کنید، بفروشید و اگر نقصی در این روند دارید به سرعت شناسایی و برطرف کنید.
- به مشتری توجه کنید.
با ارائه ی خدماتی خوب و با کیفیت ثابت کنید که به مشتری توجه می کنید. حتی اگر محصول خوبی داشته باشید اما در ارائه ی آن بد عمل کنید احتمال شکست کسب و کار شما زیاد است. جلب رضایت مشتری اولین چیزی است که باید برای فعالیت در نظر داشته باشید. اگر مشکلی وجود دارد سعی کنید سریعا آن را رفع کنید، اگر مشتری دچار ابهام است کمک کنید تا جواب سوالاتش را بگیرید، اگر در خرید نیاز به کمک دارد با ارائه ی اطلاعات و گزینه های مختلف خرید را برای او آسان کنید. ایجاد حس امنیت و اعتماد برای مشتری تضمین کننده ی موفقیت کسب و کار شماست.
- مشتری را از آن خود کنید.
ترغیب مشتریان به مراجعه و خرید، سخت و زمان بر است و قسمتی از موفقیت کسب و کار محسوب می شود اما فقط همین کافی نیست. همواره ممکن است رقیبی وجود داشته باشد تا مشتری شما را با ارائه ی امکانات بیشتر جذب کند پس بهتر است راهی برای ایجاد حس وفاداری در مشتری پیدا کنید. سعی کنید تخفیف خاصی برای مشتریان همیشگی خود قائل شوید و یا اگر تخفیفی در نظر دارید ابتدا به مشتریان دائمی اطلاع دهید، ایجاد حس صمیمیت و اعتماد رمز موفقیت هر کسب و کاری است.
- در شبکه های اجتماعی فعال باشید.
قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید زیرا در کوتاه ترین زمان ممکن شما را به صدها نفر مرتبط می کنند و این برای رونق کسب و کار شما مفید خواهد بود. ارتباط با مخاطب و شنیدن نظرات و پیشنهادات آنها به شما ایده های بیشتری برای جلب رضایت مشتری می دهد. تعامل با مشتری و ارتباط مداوم موجب صمیمیت بیشتر می شود و اگر بتوانید یک حس مثبت در مخاطب ایجاد کنید آنها شما را با دوستانشان به اشتراک خواهند گذاشت و به این صورت به سرعت در میان تعداد زیادی از افراد دیده خواهید شد.
- در انتخاب تیم خود دقت کنید.
یکی از عناصر مهم موفقیت یک کسب و کار کارمندان آن هستند. داشتن یک تیم همراه و کارآمد تاثیر بسیاری بر روند پیشرفت کسب و کار شما خواهد داشت. سعی کنید کارمندان خود را از میان افراد با انگیزه انتخاب کنید، کسانی که احساس تعلق به کار شما داشته باشند. بسیاری از افراد فکر می کنند برند سازی برای جذب مشتری است اما اولین کارکرد یک برند خوب جذب افراد خوب و توانمند به عنوان کارمند است. به کارمندان خود توجه کنید، به آنها گوش کنید و از برگزاری سیمنارها و کلاس های آموزشی غافل نشوید.
- با همکاران خود در تعامل باشید.
اگر یک همایش مرتبط با کسب و کار شما برگزار می شود سعی کنید در آن شرکت کنید. شبکه سازی و آشنایی با دیگران یک روش عالی برای برقراری ارتباط با افرادی است که می توانند به شما در رونق کسب و کارتان کمک کنند. شما می توانید کارمندان، مشتریان و حتی سرمایه گذاران جدید خود را در همایش های مختلف پیدا کنید.
- وام بگیرید
اگر به عنوان یک کارآفرین تازه کار قصد شروع یک کسب و کار کوچک را دارید یا می خواهید کسب و کار کوچک خود را توسعه دهید جذب سرمایه از طریق وام یک روش فوق العاده است. سعی کنید یک بانک خوب پیدا کنید که با کمترین سپرده بیشترین وام را به شما بدهد. به میزان سود نهایی دقت کنید و سعی کنید از هزینه های اولیه ی خود کم کنید تا بتوانید نهایت استفاده را از منابع مالی خود داشته باشید.
- آزمون و خطا کنید.
برای رونق کسب و کار کوچک خود باید شجاع، پر انرژی و خستگی ناپذیر باشد. راه های مختلف را امتحان کنید و تجربیات خود را یادداشت کنید، از شکست ها درس بگیرید، نقص ها را برطرف کنید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. برای رسیدن به موفقیت استمرار و زمان را فراموش نکنید، نکات ذکر شده را امتحان کنید و خواهید دید موفقیت کسب و کار چقدر نزدیک است.