همزمان با حضور هیات دولت در شهرستان اسلامشهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بازدید از طرحهای توسعه شرکت میهن شامل کارخانجات پاندا و شهر لبنیات، فاز اول این طرح توسعه را افتتاح کرد.
وزیر صنعت در ابتدای ورود مورد استقبال حاج ایوب پایداری مدیر عامل، ابوالفضل پایداری قائم مقام و علی پایداری عضو هیات مدیره شرکت میهن قرار گرفت و گزارشی از تاریخچه، توانمندیها، امکانات و برنامه های توسعه شرکت به وی ارائه شد.
در ادامه کارخانه پاندا میهن توسط نعمت زاده افتتاح و وی از این کارخانه و همچنین کارخانه بزرگ شهر لبنیات که در حال تکمیل است، بازدید کرد.
صاحب یکی از دفاتر خدمات بیمه در اسلامشهر تعریف می کرد که همه جوانانی که به دنبال کار در این منطقه می گردند فقط یک آروز دارند و آن شروع کار در «کارخانه میهن» است، او می گفت وقتی لیست های بیمه این شرکت رد می شود همه کارمندان دفترشان باید بسیج شوند تا بتوانند کارهای این مجموعه صنعتی را با تعداد پرشمار کارگران و کارمند انجام دهند؛ کارخانه ای با بیش از 9 هزار کارگر که باید از آن به عنوان بزرگ ترین واحد صنعتی حاشیه شهر تهران یاد کرد؛ کارخانه ای که اگر از جاده اسلامشهر به سمت ساوه حرکت کرده باشید عظمت آن را از کنار اتوبان به خوبی می بینید؛ کارخانه بستنی سازی که تصویر آن در ذهن بسیاری از مردم با آگهی های نوستالژیکش نقش بسته است.
واحد تولیدی که صاحب و مدیرعامل آن کسی نیست جز« ایوب پایداری» کارآفرینی که کارش را از بستنی فروشی شروع کرد و همچنان هم خود را «یک بستنی فروش» می داند. او در یکی از مصاحبه هایش گفته: «من از روز اول بستنی فروش بودم و یاد گرفتم به این دولت و آن دولت کاری نداشته باشم و تا به حال 20 تا 25 وزیر، مدیرکل، مسئول، استاندار و فرماندار و… را دیده ام. ما پول های بستنی را روزانه جمع می کنیم و به بانک می دهیم و دوباره همین سریال و برنامه را فردا و فرداهای بعد تکرار می کنیم.»
کافی است سری به سایت کارخانه میهن و صفحه تاریخچه آن بزنید تا در یک تصویر قدیمی ایوب پایداری و برادرش را ببینید که کنار یک یخچال بستنی قدیمی سیار ایستاده اند و مشغول فروش بستنی هستند و یا در عکسی دیگری او را ببینید که چرخ بستنی را در میانه خیابان حل می دهد؛ عکس هایی که نماد روزهای نوجوانی برادران پایداری است که چند سال بعد به فکر راه اندازی کارخانه بستنی افتادند و نخستین سنگ بنای کاخانجات میهن را درسال 1353 در منطقه اسلامهشر و با تولید انواع بستنی های شیری و میوه ای پایه گذاشتند، دورانی که به جز یک کارخانه بستنی سازی در ایران کارخانه دیگری وجود نداشت و بخش مهمی از بستنی های کشور وارداتی بود. نکته که باعث شد برادران پایداری به خصوص ایوب به فکر راه اندازی کارخانه بستنی سازی بیفتند و تلاش کنند با نوآوری در تولید بستنی و تنوع در محصولات، بازار داخلی را متحول کنند؛ او گفته ماموریتش « شادی بخشیدن به مردم با ارائه محصولات نوآورانه و با کیفیتی بالاتر از محصولات مشابه » بوده است و شاید همین روحیه هم بود که باعث شد کارخانه مهین به یکی از بزرگ ترین برندهای تولید بستنی و لبنیات ایران تبدیل شود. محصولات این کارخانه هم اکنون در سراسر کشور و در بیش از 200 هزار نقطه به فروش می رسد و براساس آمارهایی رسمی که از سوی مسئولان این کارخانه ارائه شده آن ها برای تولید محصولات مختلف خود روزانه 1100 تن شیر از دامداران دریافت می کنند.
درحال حاضر بیش از 60 نوع بستنی و محصول در کارخانجات میهن تولید می شود و ایوب پایداری علاوه بر بازار داخلی نگاهی وسیعی نیز به صادرات دارد به شکلی که هم اکنون انواع بستنی های میهن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه، عراق، کشورهای آسیای جنوب شرقی و چند کشور اروپایی صادر می شود البته او بارها در گفت و گوهایش اعلام کرده است که هدف اول او برای فروش محصولاتش ایران است و بازار داخل کشور.
میهن، کارخانجاتی با 9200 نیرو
ایوب پایداری مدیرعامل و بنیانگذار شرکت صنایع لبنی و بستنی میهن از جمله چهره های شاخص و استثنایی صنعت، تولید و کارآفرینی کشور است که از هیچ شروع کرد و حالا بعد از گذشت 4 دهه تلاش به بزرگ ترین تولید کننده بستنی و شیر استریلیزه در کشور تبدیل شده است با 65 درصد سهم بازار بستنی و 50 درصد سهم بازار تولید شیر استریلیزه؛ آماری که در سایت رسمی کارخانجات میهن به آن ها اشاره شده است. تعداد کارگران و کارمندان کارخانجات میهن هم اکنون بیش از 9200 نفر است؛ ایوب پایداری سال گذشته در یکی از مصاحبه هایش گفته بود ماهانه تنها یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان حق بیمه برای کارگران و کارمندان پرداخت می کنند. نیروی انسانی که چرخ کارخانجات و مجموعه شرکت های وابسته به او را می چرخانند و البته او روی آن ها تعصب بسیاری دارد تاجایی که در طول این سال ها با وجود افت و خیزهای بسیار اقتصادی هیچگاه حاضر به اخراج و کاهش کارگرانش نشده است حتی در شرایط رکود کنونی که از سه سال پیش اقتصاد ایران به شدت درگیر آن شده است و کارخانجات میهن نیز از آسیب های آن در امان نبوده است. او با وجود همه این مشکلات چندی پیش در مصاحبه ای گفت:« حتی اگر تحت فشارهای بیشتر قرار گیرم، هیچ نیرو و پرسنلی را از شرکت حذف و یا تعدیل نخواهدم کرد و اشتغال بالا با این حجم ، برای شرکت در هر حال یک مزیت و افتخار است.»
شهر لبنیات
در حال حاضر میهن با دو کارخانه بزرگ تولید بستنی و لبنیات مشغول کار است و فاز اول سومین کارخانه این مجموعه که « پاندا میهن» نام دارد و بخشی از مجموعه « شهر لبنیات میهن » محسوب می شود که در مردادماه امسال توسط محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد؛ شهری که هم اکنون عملیات ساخت و ساز آن ادامه دارد و به گفته مسئولان شرکت میهن به زودی بخش های دیگر آن نیز افتتاح و به مجموعه میهن اضافه خواهد شد تا تنوع محصولات این شرکت را توسعه دهند؛ قرار است با افتتاح نهایی شهر لبنیات، میهن محصولات لبنی جدیدی همچون ماست، شیر پاستوریزه، دوغ و کره نیز تولید کند. براساس پیش بینی مدیران این کارخانه تا سه سال آینده و با توجه به افزایش تنوع محصولات میزان شیر خام دریافتی این مجموعه از دامداران در روز به 3 هزار تن خواهد رسید.
در طول بیش از 40 سال گذشته ایوب پایداری برای «تولید بهترین محصول در کارخانجات میهن» همیشه بر استفاده از تکنولوژی های مدرن و به روز و بهترین مواد اولیه از نظر کیفیت تاکید داشته است؛ نکاتی که با نگاهی به کارخانجات میهن و محصولات آن به خوبی روشن است؛ کلیه ماشین آلات این کارخانه از کمپانی تتراپک خریداری و نصب شده است، شیر مورد نیاز کارخانه از معتبرترین دامداری های کشور و زیر نظر بخش کنترل کیفیت کارخانه تامین می شود و همچنین کره کاکائو و پودر کاکائو مورد استفاده شرکت نیز از کارخانه های معتبر هلندی، آلمانی و سوئیسی خریداری می شوند و توجه به این نکات باعث شده است محصولات میهن دارای به روز ترین استاندارهای کیفی مانند ISO9001، HACCP و ISO22000 را داشته باشند.
چالش ها و جدایی دو برادر
در کنار موفقیت های بسیار در سال ها و دهه های گذشته کارخانجات میهن چالش های بسیاری را هم پشت سر گذاشته است که برخی از آن ها داخلی و برخی دیگر وابسته به شرایط اقتصادی کشور در سال های گذشته بوده است؛ برای مثال چالش های ارزی سال های گذشته به خصوص سال های 90 و 91 که به یکباره باعث گران شدن دلار شد، ایوب پایداری و واحدهای تولید او را با مشکل تامین مواد اولیه و … رو به رو کرد زیرا او بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بستنی و… را از خارج تامین می کرد و می کند؛ خود او در مصاحبه ای پیش از این درباره زمان گران شدن ناگهانی ارز، گفته بود:« هر روز تمام وقت در بانک مرکزی برای ارز درحال دوندگی هستم، چرا که این سنگر را باید حفظ کنم تا از سهمیه ارزی غافل نشوم، به ویژه برای تهیه کره که خیلی سخت است.»
علاوه براین در یک سال گذشته کارخانجات میهن به گفته ایوب پایداری از کاهش قدرت خرید مردم هم آسیب دیده است. او چندی قبل در گفت و گوی کوتاهی گفت:« قدرت خرید مردم پایین آمده و به همین خاطر امسال ترجیح دادم باوجود افزایش 15 درصدی قیمت ها همان مبلغ گذشته را برای محصولات حفظ کنم.» پایداری همچنین در این گفت و گو به چالش های صادرات بستنی به عراق در ماه های گذشته به دلیل حضور داعش و ناامنی در این کشور هم اشاره کرده و گفته بود:« تا شرایط امنیتی در داخل عراق عادی نشود، بازار صادارت کالاهای ایرانی به ویژه بازار بستنی صادراتی ایرانی که عمده آن را میهن ارسال می کند، بهتر نخواهد شد، کما اینکه ، پیش بینی می شود امسال با توجه به ادامه نا آرامی های داخلی عراق، صادرات بستنی میهن، حداقل تا یک سوم کاهش یابد.»
با وجود همه این ها بزرگ ترین مشکل ایوب پایداری و کارخانه میهن در این سال ها نه گرانی ارز، تحریم ، رکود و حتی ناامنی در عراق که به دلیل جدایی برادرش از او و شرکت میهن به وجود آمد؛ یار دیرینی که از نوجوانی در بستنی فروشی همراهش بود و در سال های مدیریت کارخانه و راه اندازی، بزرگترین پشتیبان و قائم مقامش محسوب می شد؛ سه سال پیش میانه برادران پایداری شرک آب شد و نهایش به جدایی آن ها رسید؛ پس از این اتفاق برادر کارخانه جدید بستنی دومینو را راه اندازی کرد با لگویی تقریبا شبیه بستنی میهن. فاصله ای که به نظر می رسد ایوب پایداری نارحت از آن باشد؛ او در مصاحبه ای گفت است:« اگر میهن 3 سال پیش دچار انشعاب نمی شد و خانواده پایداری ها به دو شرکت میهن و دومینو تقسیم نمی شدند، قطعا امروز میهن به سهم 90 درصدی بازار بستنی دست می یافت.»
البته پس از این جدایی ایوب پایداری همه تلاش و تمرکز خود را روی حفظ یکپارچگی کارخانه میهن و نیروهای انسانی گذاشت و توانست چالش ها را پشت سر بگذارد. خود او گفته است دانش، مهارت، تجربه و عشق کارکنان عوامل اصلی رشد کاخانه میهن در این سال ها بوده است، میهنی که شعار اصلی ایوب پایداری و مدیران اصلی برایش این است:« مصرف کننده ایرانی لایق بهترین محصولات جهان است.
بستنی فروش سیار
هسته اولیه شرکت فرآورده های لبنی میهن در سال 1355 توسط برادران پایداری در اسلامشهر شکل گرفت. ایوب پایداری که یکی از بنیانگذاران این برند است و این روزها سمت مدیرعاملی را بر عهده دارد، در نوجوانی فروشنده سیار بستنی بود. اولین تولیدات شرکت میهن هم کاملا دستی و محدود بود. تولیداتی با مقیاس کوچک، که اکنون مجموعه تولیدی آن در جاده تهران-ساوه مساحتی بالغ بر 350 هزار متر مربع دارد و به ادعای این صنایع تولیدی، 65 درصد سهم بازار بستنی در ایران از آن میهن است. البته این برند محصولات لبنی دیگری چون شیر، خامه، کره و پنیر را هم به فهرست تولیداتش اضافه کرده، اما باز هم بستنی هایش هستند که نام میهن را در تمام این سالها بر زبان ایرانی ها جاری کرده اند. براساس یک نظرسنجی در سال 89 درباره بستنیهای محبوب ایرانی، از میان 25 هزارنفری که به پرسش «از کدام برند بستنی میخرید؟» پاسخ داده اند، 34 درصد برند میهن را به عنوان اولین انتخاب خود مطرح کرده اند و بستنی های رنگارنگ میهن اولین انتخاب خوردنی های تابستانه را از آن خود کرده است. حالا بیش از 9 هزار و 200 نیروی انسانی در بخشهای مختلف این شرکت مشغول به کار هستند و نه تنها دو سایت تولیدی میهن در اسلامشهر و فلاحت فعال است، که بخش توزیع و پخش محصولات هم بر عهده کارکنان شرکت است. میهن سهمی در صادرات خاورمیانه و کشورهای همسایه هم از آن خود کرده و پای محصولاتش به عراق، کویت و جمهوری آذربایجان رسیده است.
شرکت لبنیات و بستنی دومینو در دهه مبارک فجر 1391 با حضور دکتر مرتضی تمدن استاندار تهران، مهندس رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گروهی از مقامات استانی و شهرستان اسلام شهر به طور رسمی مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
فرامرز پایداری، بزرگ خانواده پایداری و مدیرعامل شرکت دومینو طی سخنانی در این مراسم با اشاره به این که دومینو با
سرمایهای بالغ بر 120 میلیاردتومان با سرلوحه قرار دادن شعار «دومینو، طعمی نو» طی سالجاری به طور مرحلهای مورد بهرهبرداری آزمایشی قرار گرفت از عزم این واحد برای تولید ومحصولاتی منطبق با خواست و نیاز مشتریان خبر داد.
دومینو جدا از القاء یک بازی قدیمی به معنی پیشرو و جلودار که در واقع از دل صنایع لبنی میهن برآمده با تامین پیشرفتهترین ماشینآلات از کشورهای صاحب فناوری در اروپا، به خدمت گرفتن نیروهای کارآمد و متخصص و استفاده از مرغوبترین مواد اولیه سعی در تولید محصولاتی منطبق با ذائقه و سلیقه مصرفکنندگان دارد.
بررسیهای آماری نشان میدهد دومینو از راه نرسیده با اتخاذ سیاستهای متفاوت و ویژه در حوزه تولید و فروش توانسته به سهمی قابل توجه در بازار کشور دست پیدا کند و علاوه بر آن با توان رقابتی بالا، رقبای عمده خود را در این صنعت به بازسازی و نواندیشی و توسعه اهداف تبلیغی برای مقابله با این برند جدید وا داشته است.
این شرکت با تنوع بخشی فراوان در حال حاضر 60 نوع محصول را روانه بازار میکند .
تاسیسات تولیدی این شرکت در زمینی به مساحت 18 هکتار و فضای سرپوشیدهای حدود 12 هکتار ایجاد شده که قرار است با آغاز اجرای طرح توسعه شرکت 5/1 هکتار دیگر آن ساخته شود.
این مجموعه برای 1500 نفر به طور مستقیم و برای ده هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.
بر اساس اظهارات پایداری این شرکت با ایجاد یک واحد تحقیق و توسعه (R&D) و یک آزمایشگاه مرجع تمام توان خود را معطوف تولید محصولاتی با کیفیت کرده است.
ایجاد شبکه فروش مستقیم با تامین 250 دستگاه کامیونت در کنار راهاندازی 10 شبکه صادراتی، 100 نماینده انحصاری و 200 نماینده فروش در مدتی کوتاه در زمره افتخارات «دومینو» است که توزیع فراگیر محصولات در داخل و رسیدن به صادرات 7 میلیوندلاری از دستاوردهای آن بوده است.
پایداری سابقهای 40 ساله در صنایع لبنی کشور دارد و به اتفاق برادرش ایوب پایداری بنیان تولید و عرضه محصولات لبنی خاص به ویژه بستنی را با راه اندازی مدرن ترین ماشین آلات روز جهان راه اندازی و امروز حاصل این تلاشها صنعت بستنی کشور را متحول نموده است. وی با اشاره به این که کارخانجات دومینو روزانه 100 تن شیرخام را فرآوری میکنند چشمانداز تعریف شده برای این واحد را رسیدن به جایگاه برند برتر لبنی در شمالآفریقا و خاورمیانه توصیف میکند.
این مهم قرار است با تمرکز بر خواست و ذائقه مشتریان و حفظ نوآوری در تولید به دست آید که برای انجام این امر برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
عرضه 4 محصول جدید به بازار که برای اولین بار در کشور تولید شدهاند گواهی بر پافشاری دومینو برای رسیدن به این هدفگذاری است که دست بر قضا خیلی هم موفق بوده است.