ده دستگاه از لیموزین پالادیوم ساخته میشود
وانتی که لیموزین شد
یک کارگاه خودروسازی ایتالیایی به نام آزنوم (Aznom) روی وانتی آمریکایی، یک لیموزین شاسیبلند بسیار لوکس ساخته است.
"خودروسازی آزنوم" زیرمجموعه شرکت آزنوم، تولیدکننده مشهور محصولات چرمی در ایتالیا است. کارگاه این خودروساز در شهر مونزا در نزدیکی میلان است و علاوه بر ساخت سفارشی ماشین، به خاطر اضافه کردن امکانات لوکس به اتاق خودرو مشهور است.
نام مدل جدید این خودروساز "پالادیوم" است. ظاهر پالادیوم از ماشینهای لوکسی مانند رولزرویس الهام گرفته شده و در استودیوی ایتالیایی "کمال" طراحی شده است.
پالادیوم روی وانت رم 1500 ساخته شده است
پالادیوم ماشین بزرگی است. طول آن نزدیک به شش متر و ارتفاعش حدود دو متر است. برای سوار و پیاده شدن راحت یک پله زیر ماشین مخفی شده که با باز شدن درها بیرون میآید. جای بار هم کشویی است و از پشت ماشین بیرون میآید تا دسترسی به آن راحتتر باشد.
مبنای ساخت پالادیوم، وانت آمریکایی رم 1500 (RAM 1500) است. موتور هشت سیلندر این وانت تقویت شده و قدرتش به 710 اسب بخار افزایش یافته است. با این قدرت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت پالادیوم 4/5 ثانیه و حداکثر سرعتش 210 کیلومتر در ساعت است.
اتاق ماشین با چرم و چوب مرغوب تزیین شده است
داخل ماشین کاملا از نو ساخته شده است. همه سطوح با چوب و چرم مرغوب پوشیده شده و سرنشینان عقب سیستم تهویه جدا، یخچال، میز و کامپیوتر دارند.
مارچلو مرگالی، مدیر آزنوم میگوید که با دیدن ماشین رییسجمهور آمریکا به فکر ساخت پالادیوم افتاده است. او دو سال پیش یک وانت رم 1500 را با روشی مشابه، اما با تغییرات ظاهری اندک به لیموزین تبدیل کرد. قیمت آن ماشین 300 هزار دلار بود و مرگالی میگوید خیلی سریع برایش مشتری پیدا شد.
صندوق عقب پالادیوم به صورت کشویی از داخل ماشین بیرون میآید
از پالادیوم تنها ده دستگاه ساخته میشود. آزنوم میگوید که هیچ یک از این ماشینها شبیه هم نیست و همه با سلیقه مشتری تغییر داده شده است. آزنوم قیمت این ماشین را اعلام نکرده، اما بدون شک بسیار گرانتر از مدل سادهتری است که در سال 2018 ساخته شد.
داشبورد نامرئی
ظاهر کانسپت کیوسرا با الهام از ماشینهای دهه پنجاه میلادی طراحی شده است
کیوسرا (Kyocera)، تولیدکننده ژاپنی قطعات خودرو و لوازم الکترونیکی، با ساخت یک ماشین نگاهش به آینده صنعت خودرو را نمایش داده است. این ماشین که موآی (Moeye) نامیده شده، ظاهری شبیه به ماشینهای دهه پنجاه میلادی دارد. کیوسرا میگوید که دلیل انتخاب ظاهر کلاسیک ادای احترام به تاریخ خودروسازی و وصل کردن گذشته صنعت خودرو به آینده است.
تصاویر جاده روی داشبورد کیوسرا پخش میشود
اما داخل ماشین کاملا مدرن است. موآی یک ماشین خودران است که فرمان ندارد. سرتاسر جلوی ماشین را نمایشگری لمسی پوشانده که با هشت دوربین نمای بیرون را نشان میدهد.
ماشین همچنین یک هوش مصنوعی دارد که اطلاعات مورد نیاز سرنشینان را نمایش میدهد و دستورات آنها را اجرا میکند. این هوش مصنوعی از طریق یک شخصیت کارتونی سهبعدی که روی شیشه جلو ظاهر میشود با سرنشینان ارتباط برقرار میکند.
ماشین خودران است و فرمان ندارد
داخل سقف و درهای ماشین لامپهای الئیدی قرار دارد که به گفته کارخانه ژاپنی نور طبیعی خورشید را بازسازی میکند و سرنشینان میتوانند به سلیقه خود، نوری شبیه به طلوع یا غروب آفتاب را برای داخل ماشین انتخاب کنند. کیوسرا میگوید با اطلاعاتی که از این پروژه تحقیقاتی به دست آورده قصد دارد که مجموعهای از امکانات جدید را برای خودروهای آینده طراحی کند.
بازگشت به دهه هشتاد
ظاهر میتسوکا به شاسیبلندهای آمریکایی دهه هشتاد میلادی شبیه است
میتسوکا (Mitsuoka)، خودروساز ژاپنی، بر اساس یک مدل تویوتا ماشینی شبیه به شاسیبلندهای قدیمی آمریکایی ساخته است. این ماشین که نامش "بادی" (Buddy) است، براساس تویوتا RAV4 ساخته شده است. جلو و عقب ماشین کاملا تغییر کرده و تنها از نمای کناری میتوان تشخیص داد که این ماشین تویوتا است.
جلوپنجره شبکهای و چراغهای مستطیل، جلوی ماشین را به شاسیبلندهای شورلت در دهه هشتاد میلادی شبیه کرده است. چراغهای عقب هم شبیه ماشینهای جیپ و کادیلاک همان دوره است.
بادی از نظر فنی تفاوتی با تویوتا RAV4 ندارد و خریداران میتوانند کماکان از خدمات پس از فروش تویوتا استفاده کنند.
میتسوکا به ساخت ماشین با الهام از مدلهای کلاسیک مشهور است
داخل ماشین با روشی مشابه تغییر کرده و چرخهایی کلاسیک برای ماشین طراحی شده است. رنگهای بدنه هم همه از کاتالوگ رنگ ماشینهای سه دهه پیش انتخاب شده است. میتسوکا به ساخت ماشینهایی شبیه به ماشینهای قدیمی مشهور است. یکی از مشهورترین مدلهای این کارخانه ماشین کوچکی بود که با الهام از مدلهای کلاسیک جگوار روی شاسی نیسان ساخته شده بود.
آینده بنتلی
اولین مدل الکتریکی بنتلی سال 2025 به بازار عرضه خواهد شد
بنتلی اعلام کرده که از سال 2030 استفاده از موتورهای درونسوز را متوقف میکند و همه مدلهایش را با موتور الکتریکی خواهد ساخت. مدیران بنتلی هفته گذشته در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد، برنامههای خود برای آینده این کارخانه انگلیسی را اعلام کردند.
بر اساس استراتژی جدید، بنتلی اولین مدل الکتریکی خود را سال 2025 به بازار عرضه خواهد کرد. این شرکت از سال 2026 قصد دارد فقط ماشینهای هیبرید بسازد و در نهایت تا پایان دهه جاری میلادی تولید دیاکسید کربن خود را به صفر خواهد رساند.
اطلاعات زیادی درباره اولین مدل الکتریکی بنتلی منتشر نشده، اما گفته میشود که این ماشین شاسیبلند است و با همکاری پورشه و آئودی ساخته خواهد شد.
سرنوشت بنتلی و موقعیت این شرکت در گروه خودروسازی فولکسواگن در ماههای گذشته موضوع بحث و گمانهزنیهای زیادی بوده است.
مدیران فولکسواگن از درآمد بنتلی راضی نیستند. این شرکت پس از سالها زیاندهی در سال 2019 به سود رسید و پیشبینی خوبی برای سال 2020 داشت، اما ویروس کرونا وضعیت شرکت را سخت کرده و مدیرانش میگویند که امسال ضرر میکند.
بنتلی در گروه فولکسواگن زیرمجموعهای از پورشه است. اما گفته میشود قرار است در آینده به آئودی نزدیکتر شده و بیشتر از امکانات فنی این کارخانه استفاده کند.