طرز تهیه پنیر خامه ای خانگی بسیار خوشمزه

ما طرز تهیه پنیر خامه ای را برای بانوان هنرمند کشورمان در این مطلب از بخش آشپزی مجله آرگا قرار داده ایم تا بتوانید برای صرف صبحانه و نیز تزیین و کیک و شیرینی های خود از این پنیر خامه ای خوش طعم استفاده نمایید.

طرز تهیه پنیر خامه ای خانگی بسیار خوشمزه

ما در ادامه این مطلب طرز تهیه پنیر خامه ای در منزل به سه شیوه متفاوت آموزش می دهیم و برای درست کردن هرجند بهتر این پنیر خامه ای نکات مهمی را در اختیارتان قرار می دهیم.

طرز تهیه پنیر تبریزی و پنیر صبحانه  را در مطالب گذشته آموزش دادیم پنیر خامه ای نیز دارای محبوبیت زیادی در خانواده های ایرانی است. که فراگیری طرز تهیه آن برای شما هم خالی از لطف نیست.

مواد اولیه لازم برای درست کردن پنیر خامه ای:

اگر می خواهید در منزل پنیر خامه ای درست کنید ابتدا مواد اولیه لازم را مطابق آنچه ما در ذیل نوشته ایم، تهیه کنید:

  • خامه محلی و یا یک پاکت خامه پاستوریزه
  • نصف قاشق سوپ خوری سرکه سفیددستور العمل آماده سازی پنیر خامه ای خانگی

طرز تهیه پنیر خامه ای:

به ترتیب آنچه در ادامه ذکر می کنیم برای آماده سازی پنیر خامه ای اقدام کنید:

  • خامه را درون یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا صاف و یکدست شود.
  • روی شعله گاز یک شعله پخش کن بزارید و بعد خامه را روی آن قرار دهید.
  • یک دماسنج آشپزی درون خامه بزارید و شروع به هم زدن خامه بکنید تا دما به 190 درجه برسد.
  • وقتی به این دما رسید سرکه سفید  را به آن بیفزایید و به مدت پنج دقیقه هم بزنید تا خامه سفت شود.
  • بعد خامه را درون یک پارچه بریزید و اجازه دهید تا آبش برود اما به آن برای تخلیه آب فشار نیاورید و جسم سنگینی روی آن قرار ندهید.
  • وقتی که کامل آبش جدا شد خامه را 24 ساعت درون یخچال قرار دهید.دو روش متفاوت برای تهیه پنیر خامه ای در خانه

طریقه آماده سازی پنیر خامه ای با روش دوم:

برای ساخت پنیر خامه ای در منزل وقتی که دماسنج ندارید به این شکل عمل کنید:

دستور آماده سازی پنیر خامه ای در منزل

  • درون یک ظرف آب بریزید و بگذارید تا بجوشد و بعد ظرف خامه را روی آن قرار دهید.
  • زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید تا آب دو تا قل بزند و پانزده دقیقه یا یک ربع خامه را خوب هم بزنید تا صاف و رقیق بشود.
  • در این مرحله سرکه را به آن بیفزایید و به مدت پنج دقیقه هم بزنید و بعد زیر شعله را خاموش کنید.
  • حالا تمام مراحل باقی مانده از روش قبل را به ترتیب انجام دهید.چگونه پنیر خامه ای درست کنیم؟

ذکر چند نکته مهم:

خامه ای که شما درست می کنید غلظت زیادی ندارد، مگر اینکه از خامه محلی استفاده کرده باشید که غلظت ایجاد شده به خاطر کیفیت خامه است و اگر دماسنج ندارید می توانید خامه را مستقیما روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا خامه صاف و رقیق شود اما اگر تجربه ندارید این کار را انجام ندهید چون امکان دارد خامه خراب شود. از آبلیموی تازه هم می توان برای ساخت پنیر خامه ای استفاده کرد اما ما توصیه نمی کنیم، زیرا امکان دارد خامه را ترش کند و بهترین گزینه همان سرکه سفید صنعتی می باشد.

روش تهیه پنیر خامه ای با شیر

در ادامه روشهای قبلی تهیه پنیر خامه ای در بالا، در اینجا قصد داریم روش دیگری از تهیه پنیر خامه ای خوشمزه را در اختیارتان قرار دهیم که می توانید به صورت سالم و بهداشتی در منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

نحوه تهیه پنیر خامه ای

مواد لازم

  • شیر پرچرب کاله/ یک لیتر
  • خامه ترش کاله/ 3 قاشق سوپ خوری
  • سرکه سفید/ 3 قاشق مرباخوری

دستور تهیه پنیر خامه ای

در این روش در ابتدا داخل قابلمه ای شیر بریزید و آن را روی حرارت بگذارید و بعد از جوشیدن شیر، حرارت زیر آن را کم کنید، سپس خامه ترش را کمی هم بزنید تا از حالت تکه تکه در آید و بعد آن را به شیر بیفزایید و شیر را به آرامی هم بزنید، از آنجا که خامه سرد اضافه شده حرارت شیر را می گیرد، بنابراین بهتر است دوباره کمی شیر را حرارت دهید تا به حالت جوش برگردد.

اکنون سرکه سفید را به شیر جوشیده اضافه کنید که در تهیه پنیر خانگی به جای آن و برای بریده شدن شیر مقدار زیادی ماست ترش اضافه می کنند، شیر را دوباره هم بزنید، بعد از چند ثانیه شیر بریده شده و حالت تکه تکه پیدا می کند.

طرز تهیه پنیر خامه ای خوشمزه

در این مرحله از طرز تهیه پنیر خامه ای ، یعنی بعد از بریده شدن شیر, حرارت زیر آن را خاموش کنید و آن را داخل یک کیسه پارچه ای تمیز بریزید تا آب آن گرفته شود، برای مزه دار کردن پنیر به دلخواه می توانید برگ گیاهان مختلف و مقداری نمک به آن بیفزایید، بعد یک جسم سنگین روی کیسه بگذارید، تا آب آن گرفته شود، به طور کلی دو ساعت زمان لازم است تا آب پنیر کاملا گرفته شود و پنیری نه خیلی سفت و نه خیلی نرم بدست آید.

روش تهیه پنیر خامه ای

توجه داشته باشید که هر چقدر جسم سنگین مدت زمان بیشتری روی کیسه حاوی پنیر بماند، پنیر خشک تر خواهد شد. حال برای نگهداری پنیر های آماده شده می توانید مقداری ماست را داخل ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و با مقداری از آب باقی مانده در قابلمه مخلوط کنید و کمی نمک بیفزایید، سپس پنیر ها را که تکه کرده اید را داخل آن نگهداری کنید، شما می توانید از آب باقی مانده در قابلمه به دلیل وجود کلسیم بالا در آن در تهیه دوغ یا سوپ استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر