طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی و فوت و فن های تهیه آن

امروزه با روی آوردن جوامع بشری به فست فودها، آگاهی از طرز تهیه پنیرها ضروری و کاملا به جاست. پنیر موزارلا بیشتر از پنیر پیتزا کش می آید و چربی کمتری نسبت به آن دارد. برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه پنیر موزارلا ما را دنبال بفرمایید.

طرز تهیه پنیر موزارلا خانگی و فوت و فن های تهیه آن

از جمله پنیرهایی که سریع ذوب می شوند و در تهیه پیتزا مورد استفاده قرار می گیرند، چدار، پنیر پیتزا انگلیسی، پنیر موزارلاست. طرز تهیه پنیر پیتزا نیز مراحل مشابه به پنیر صبحانه و پنیر خامه ای  دارد اما در طعم اندکی با هم تفاوت دارند که ما در ادامه به روش ساخت پنیر موزارلا خواهیم پرداخت.

مواد لازم

  • شیر: 2 لیوان
  • جوهر لیمو: یک دوم قاشق چای خوری
  • قرص رنه یا قرص پنیر: یک دوم قاشق چای خوری

طرز تهیه پنیر موزارلا به روش خانگی

قرص پنیر را در یک ظرف غیر فلزی با دو قاشق غذاخوری آب بدون کلر و با یک قاشق غیر فلزی هم بزنید. قرص سریع پودر می شود ولی در آب حل نمی شود. حالا شیر سرد را در یک قابلمه استیل یا پیرکس ریخته و جوهر لیمو را روی سطح آن بپاشید. به آرامی هم بزنید تا کاملا حل شود.

آن گاه قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و هر چند ثانیه به آرامی به هم بزنید تا دمای آن به 88 درجه فارنهایت(31 درجه سانتی گراد) برسد.

اندازه گیری دمای شیر جهت تهیه پنیر

در مرحله بعدی  ظرف قرص را هم بزنید تا دانه های ته نشین شده از کف ظرف جدا شوند. حالا آن را به شیر اضافه کنید. هر چند ثانیه آن را به هم بزنید تا قرص عمل کند و لخته های پنیر ایجاد شود.

لخته شدن پنیر

وقتی دمای شیر به 43 درجه سانتی گراد(110 درجه فارنهایت) رسید، آن را از روی حرارت بردارید و 10 دقیقه به این محلول استراحت دهید. بعد از گذشت 10 دقیقه پنیر شکل گرفته و آب پنیر جدا می شود. رنگ آب پنیر باید شفاف و در واقع مایل به زرد یا سبز باشد. اگر آب پنیر سفید باشد، نشان دهنده این است که شیر به پنیر تبدیل نشده است. بنابراین باید قابلمه را دوباره روی حرارت قرار داد تا به دمای 43 درجه سانتی گراد برسد و سپس 10 دقیقه به آن استراحت دهید. پنیر را با چاقو برش بزنید.

مراحل تهیه پنیر موزارلا

در مرحله بعدی ساخت پنیر موزارلا لخته های پنیر را درون ملافه بریزید و بدون دست زدن(تنها با تکان دادن آبکش) آب آن را بگیرید.

گرفتن آب اضافی پنیربرای گرفتن آب اضافه موجود در پنیر، آن را در یک ظرف بریزید و ظرف را به مدت 10 ثانیه در حداکثر قدرت ماکروویو قرار دهید. پنیر را دوباره در آبکش قرار داده و با حرکت دورانی آبکش آب اضافی آن را بگیرید.

آبکش کردن پنیر موزارلا

این عمل را دوبار دیگر تکرار کنید تا پنیر باز و کش دار شود. اگر پنیر کش دار نشود و بافت آن به صورت دانه دانه باشد، پنیر بریده شده و از بین رفته است.

وقتی پنیر کش دار شد، باید خیلی سریع در همان حالتی که داغ و مذاب است با دستکش شروع به ورز دادن پنیر کنید.

برای ورز دادن پنیر آن را با دست جمع کنید و دوباره بکشید. این عمل را 3 یا 4 بار تکرار کنید. اگر در این مرحله احساس کردید، خمیر خوب کش نمی آید در حد 3 تا 5 ثانیه با ماکروویو به آن حرارت داده و به ورز دادن ادامه دهید.

ورز دادن خمیر موزارلا

در این مرحله ساخت پنیر موزارلا شما به اتمام رسیده است. مقداری نمک در آب پنیر ریخته و پنیر را در آن نگه داری کنید. برای نگه داری طولانی مدت می توانید پنیر را در فریزر قرار دهید.

طرز تهیه پنیر موزارلا

نکات لازم برای طرز تهیه پنیر موزارلا به روش بهتر

  • شیری که برای تهیه پنیر استفاده می کنید باید خام باشد و قبلا هیچ گونه حرارتی ندیده باشد(غیر پاستوریزه باشد)
  • ظرف و قاشقی که برای مخلوط کردن قرص شیر استفاده می کنید، نباید فلزی باشد. آبی که برای مخلوط کردن آن به کار می رود باید بدون کلر باشد.
  • دمای شیر باید به درستی اندازه گیری شود. بنابراین حتما از دماسنج استفاده کنید.
  • ورز دادن پنیر از 3 یا 4 بار بیشتر انجام ندهید. چون این ورز دادن زیاد لطافت پنیر شما را از بین می برد.
  • در صورت نبودن ماکروویو بعد از برش زدن پنیر آن را روی حرارت قرار دهید تا به دمای 85 درجه سانتی گراد برسد. پنیر را از روی حرارت برداشته و آب اضافی آن را بگیرید. آن گاه دوباره روی حرارت قرار دهید تا به دمای 57 درجه سانتی گراد برسد و در ادامه بقیه مراحل را انجام دهید.

نکات مهم دیگر در تهیه پنیر موزارلا

تست کردن آنزیم رنه

در صورتی که از سالم بودن آنزیم رنده اطمینان ندارید، می توان با روش ساده ای آن را تست کنید، برای این منظور قرص را نصف کرده و به چهار قسمت تقسیم کنید، سپس با پشت قاشق آنها را خرد کنید و در داخل یک پیمانه آب حل کنید، سپس یک پیمانه شیر را در دمای 31 درجه سانتی گراد گرم کنید و بعد دو قاشق چای خوری آنزیم رنین (قرص رنی لسه) را داخل آن بیندازید و هم بزنید و بعد از حدود 2 دقیقه شیر به حالت لخته شدن در می آید و بعد از ده دقیقه نیز کاملا سفت شده و می توانید آن را برش بزنید.

نحوه تهیه پنیر موزارلا

تهیه پنیر موزارلا بدون استفاده از مایکروفر

در صورت عدم دسترسی به مایکروفر می توانید قابلمه ای را پر آب گرم کنید به طوری که دمای آن به 88 درجه سلسیوس برسد، سپس لخته های  پنیر را داخل آبکش یا الک بریزید و روی قابلمه قرار دهید به گونه ای که لخته ها زیر آب داغ قرار بگیرند و اجازه دهید 5 دقیقه به همین حالت بمانند با استفاده از یک دستکش لاستیکی که پوشیده اید، لخته ها را در زیر آب تا بزنید و دمای داخلی آنها را چک کنید، در صورتی که کمتر از 57 درجه باشد لازم است چند دقیقه دیگر نیز در آب جوش بمانند، حال که دمای آن به 57 درجه رسید، از داخل آب درآورید و مطابق دستور تهیه آن بکشید و ورز دهید، برای اندازه گیری دما می توانید از دماسنج های آشپزی استفاده کنید.

ذوب کردن پنیر موزارلا خانگی

در صورتی که پنیری که تهیه کرده اید، سفت است و می خواهید آن را در تهیه پیتزا یا چیزی به کار ببرید که نیازی به پنیر ذوب شده دارد لازم است برای تهیه پنیر از شیر پرچرب استفاده کنید که در هنگام تهیه لازم نیست زیاد آن را ورز دهید، همچنین این کار به رنده کردن پنیر پیتزا کمک خواهد کرد.

استفاده از آب پنیر

زمانی که پنیر موزارلا درست می کنید، مقدار زیادی از شیر تبدیل به آب پنیر خواهد شد، حال می توانید به هنگام طرز تهیه نان باگت یا هر نان دیگری به جای استفاده از آب یا شیر، آب پنیر به کار برید، همچنین می توان از آب پنیر در تهیه اسموتی و یا سوپ استفاده کرد، توجه داشته باشید که آب پنیر پروتئینی با کیفیت می باشد.

دستور تهیه پنیر موزارلا

طعم دادن به پنیر

این پنیر دارای طعم ملایمی بوده و با اضافه کردن مقداری نمک طعم آن بهتر خواهد شد، همچنین می توانید از افزودن نمک صرفنظر کرده و به جای آن کمی سبزی خشک معطر و یا فلفل چیلی خشک شده اضافه کنید.

از اینکه تا پایان مطلب طرز تهیه پنیر موزارلا همراه ما بودید، متشکریم. امیدواریم امکان تهیه این پنیر به روش خانگی و مطمئن را در منزل داشته باشید و بتوانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی لینک از انواع پنیر در آموزش آشپزی آرگا دیدن فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان