خبرگزاری خانه ملت: علی نیکزاد در تشریح سومین جلسه بررسی موانع خرید اتوبوسهای داخلی جهت تجهیز ناوگان درون و برون شهری اظهار کرد: این جلسه برای بررسی موضوع نحوه تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری برگزار شد.
وی افزود: ظرفیت تولید اتوبوس در کشور به میزان 5 هزار دستگاه درون شهری و 3 هزار دستگاه برون شهری است؛ اما متاسفانه در چند سال گذشته از سوی وزارت راه و سازمان راهداری برای نوسازی اتوبوسهای برون شهری و همچنین از طرف شهرداریهای کشور به خصوص شهرداری تهران برای تجهیز اتوبوسهای درون شهری اقدامی صورت نگرفته است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرسودگی اتوبوسها و عدم نوسازی و جایگزینی آنها در جادهها کار خطرناکی است، اظهار کرد: براین اساس در نشست امروز مصوب شد، 500 دستگاه اتوبوس برای بیش از 100 شهرداری در سراسر کشور خریداری شود.
نبود عزم جدی برای نوسازی ناوگان حملونقل
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه از ظرفیت تولید 5هزار دستگاه اتوبوس در کشور تنها یک هزار دستگاه مشتری دارد، گفت: این اتفاق خوبی نیست و دلیل آن هم میتواند نبود منابع مالی یا عدم دریافت حق و حقوق دستگاههای مربوطه از سازمان هدفمندی یارانهها و از محل تبصره 14 باشد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس تاکید کرد: مسلما طی این مدت کسی هم اراده و عزمی برای پیگیری این موضوع و نوسازی ناوگان حملونقل جادهای کشور نداشته است زیرا من به عنوان وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها طی سالها فعالیت داشتهام.
فرسودگی ناوگان حملونقل تا 3 سال آینده
نیکزاد همچنین با اشاره به اعلام نظر سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره ناتوانی در خرید و ارائه 3 هزار دستگاه اتوبوس تولیدی به بخش خصوصی بیان کرد: این سازمان اعلام کرده، ارزش یک دستگاه اتوبوس حدود 4 تا 5 میلیارد تومان است و حتی اگر به خریداران 4 میلیارد تومان هم وام داده شود، خریدار باید ماهیانه معادل 600 میلیون تومان قسط بپردازد که این موضوع با انجام مسافرکشی بین شهری امکانپذیر نخواهد بود.
وی افزود: در صورت عدم چارهاندیشی برای این موضوع مسلما تا 3 سال آینده عمر ناوگان حملونقل بالا رفته و فرسوده خواهد شد و اینگونه باید در انتظار بروز انواع مشکلات در جادههای کشور باشیم.
نایب رئیس مجلس درخصوص بخش دوم جلسه که با موضوع بررسی قیمت فولاد و سیمان برگزار شد، گفت: براساس قول وزیر صمت به ما ظرف مدت 10 روز آینده قیمت فولاد به زیر 9 هزار تومان خواهد رسید، همانطور که پیش از این رزمحسینی توانست، قیمت فولاد را از 17 هزار تومان به 12 هزار تومان برساند. بنابراین با توجه به وجود اتفاق نظر و اتحاد لازم بین دولت و مجلس در این مورد، ما به عملیاتی شدن این قول خوشبین هستیم.
ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از 50 دلار
نیکزاد تصریح کرد: طی بررسیهای ما مشخص شد، ارزبری فولاد در هر تُن کمتر از 50 دلار است و حتی افزایش قیمت ارز نمیتواند، تاثیری بیش از یک هزار تومان در هر کیلو فولاد داشته باشد، بنابراین قیمت میلگرد به زیر 9 هزار تومان خواهد رسید.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به قیمت سیمان هم اظهار کرد: اکنون قیمت سیمان به صورت فلهای 290 هزار تومان و به شکل پاکت 50 کیلویی هم 21 هزار تومان است اما یک مشکلی در این میان درباره پاکت سیمان وجود دارد.
نایب رئیس مجلس بیان کرد: مسؤولان مربوطه موضوع پاکت سیمان را رها کرده بودند و مواد به کار رفته در پاکت سیمان از لحاظ پتروشیمی موجب بهمریختگی بازار شده بود اما اکنون این موضوع حل شده است و بنابراین ما به ثابت نگه داشتن قیمت سیمان در کشور توسط وزارت صمت خوشبین هستیم.