وبلاگ مشرق

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

همه ما مشکلات اقتصادی را درک می کنیم. اما راه حل این مشکلات چیست؟ مطالبه نظارت بر بازار از دولت یا تشویق و ایما و اشاره برای اغتشاش خیابانی و فتنه اقتصادی!؟

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

برای حل مشکلات اقتصادی چه باید کرد؟

چپ‌های ستادی و تمنّای باقی ماندن مشکلات اقتصادی مردم

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

حمیده زرآبادی، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان سابق مجلس در بخشی از یک مصاحبه پیرامون مشکلات اقتصادی دولت با بیان اینکه دولت رئیسی دچار خلأ برنامه اقتصادی است، گفت:  دولتی‌ها در سخنرانی‌های خود مرتب از لزوم کنترل بازار سخن می‌گویند، اما در چند ماه گذشته شاهد هستیم قیمت بسیاری از اقلام مورد زندگی مردم با رشد قیمتی محسوسی افزایش پیدا کرده و مشخص نیست کدام بخش از دولت قرار است جلوی این گرانی‌ها را بگیرد.

به گزارش صبح ما، او همچنین با طعنه به نمایندگان مجلس یازدهم، تصریح کرد: اکثریت نمایندگان مجلس دهم با وجود نزدیکی فکری به جریان حاکم، در ماجرای سؤال از رئیس‌جمهور (حسن روحانی) با آرای خود مبنی‌بر قانع نشدن از توضیحات رئیس دولت وقت، اعتراض خود را به صورت علنی و شفاف نسبت به برخی قصورات اعضای کابینه اعلام کردند.

زرآبادی در مواجهه با این سؤال که ادامه روند فعلی و بی‌برنامگی موجود تا چه حد منجر به افزایش اعتراضات مردمی و حتی شکل‌گیری برخی کنش‌ها شبیه به آبان 98 خواهد شد، تصریح کرد: تاب‌آوری و صبر جامعه در برابر مشکلات محدود است و اگر تدبیر و برنامه مشخصی برای حل مشکلات ارائه نشود، وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست. [1]

*اتفاق خطرناکی که در سخنان خانم زرآبادی وجود دارد این است که اگرچه میزانی از انتقادات او صحیح است اما مسیر این اظهارات به جای حل مشکلات به سمت تشویق "فتنه اقتصادی" قرار دارد.

به این معنی که شاهدیم که خانم زرآبادی به جای اینکه تأکید کند هرگونه اغتشاش یا حرکت خیابانی در قبال مشکلات کشور موجب عمق یافتن بیشتر مشکلات مردم و اضافه شدن بلای ناامنی به ایرادات موجود می شود؛ اما تأکید ایشان بر اینست که "وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست"!

و باز هم شاهدیم که خانم زرآبادی و دوستان ایشان به جای اینکه برای حل مشکلات، راه "تأکید بر نظارت دولت بر بازار و بیان مثبتات اقتصادی" را پیشه کنند اما با یک تشویق ضمنی اظهار می‌دارند که "وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست"...

و متأسفانه بایستی اشاره کرد که این اظهارات دقیقا بر مسیر ترسیمی سران اصلاحات برای موج سواری بر مشکلات فعلی نه در جهت رفع آنها که در جهت به خیابان کشاندن مردم است.

تأملات در این فرایند سیاسی اشاره شده و عیار سنجی اظهارات سیاسیون موجب می شود مردم عزیز ایران، حرکات ناجوانمردانه را در اطراف خود بیشتر بشناسند و بلای خانمانسوز فتنه اقتصادی از جان کشور عزیزمان دور شود.

*** 

روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

رییس ستاد اقامه نماز کشور با خانواده دو شهید جنایت تروریستی در حرم مطهر رضوی دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محسن قرائتی در گفتگو با خانواده شهیدان حجج اسلام اصلانی و دارایی گفت: ادامه دادن مسیر شهیدان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید فرزندان آنان ادامه  دهنده راهشان باشند و در مسیر آموزش های قرآنی و کمک به محرومان و فعالیت های اجتماعی قدم بردارند.

وی افزود:

"وقتی خانواده ای در یک منزل 80 متری و در سادگی زندگی می‌کنند و باز هم زندگی خود را صرف مردم محروم و خدمت به همه اقشار جامعه می‌کنند؛ این یعنی شهادت هدیه ای به آنان بوده و باید تمام زحمت‌های این افراد را ارج نهیم و راهشان را ادامه دهیم. "[2]

*یکی از اهداف غایی انقلاب اسلامی، کمک به مردم برای زندگی بهتر اقتصادی و اجتماعی است. حقیقتی که بر اساس بیان حجت الاسلام قرائتی منجر به تحصیل رضای الهی تا مرتبه رسیدن به فیوضات والای الهی نیز می شود.

جالب است که بر اساس اظهارات مقامات مسئول، تروریست تکفیری حرم مطهر رضوی نیز گویا شناخت قبلی از طلاب شهید نداشته و نمی دانسته که این افراد از طلاب جهادی هستند که خون آنها می تواند موجب آگاهی بیشتر مردم ایران از خدمات نظام اسلامی شود.

فلذاست که امید آن می رود که شهادت این طلبه های مظلوم موجب نزدیکی بیشتر قلبها به یکدیگر در انقلاب اسلامی شود و مسیر خدمتگزاری به مردم عزیز ایران را پربارتر کند.

*** 

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود!

نظارت که نباشد؛ گوجه فرنگی قیمت‌گذار فولاد می‌شود! / روایت قرائتی از هدیه‌ای که به طلّاب شهید داده شد

روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه (امروز) خود طی گزارشی از گران شدن قیمت آهن و فولاد خبر داد و نوشت:

"پس از افزایش قیمت اقلام مربوط به سبد معیشت خانوار، این‌بار نوبت به افزایش قیمت آهن، فولاد و میلگرد رسیده و صدای فروشندگان این حوزه را درآورده است. روز گذشته حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در این باره اعلام کرد؛ متاسفانه با آغاز سال جدید دیده شد که برخی تولیدکنندگان که منتظر تغییر قیمت‌ها بوده‌اند، قیمت‌ مصالحی همچون آهن، فولاد و میلگرد را به‌صورت غیراصولی و غیرمنطقی افزایش دادند و با ایجاد تقاضای کاذب در بازار آهن و فولاد، قیمت آهن‌آلات (آهن، میلگرد و فولاد) اواخر بهمن ماه سال گذشته تا 14 فروردین‌ماه جاری حدودا 2000 تومان رشد داشته است.

رستگار تاکید کرد: موضوع صادرات باید از بحث مصارف داخلی فولاد، تفکیک شود و حداقل در قیمت‌گذاری، تفاوت‌هایی قائل شویم؛ چراکه تمامی هزینه‌ها برای تولید فولاد براساس ریال صورت می‌پذیرد. بنابراین نباید ارزهای خارجی یا قیمت جهانی فولاد مبنای قیمت‌گذاری باشد. رستگار گفت: قیمت‌گذاری براساس قیمت‌های جهانی ازجمله سیاست‌های اشتباه دولت‌های مختلف بوده است؛ زمانی که حقوق و دستمزد به ریال پرداخت و با ریال هزینه‌ها انجام می‌شود، تمامی منابع و معادن ما داخلی است و هیچ ارز خارجی مصرف نمی‌شود، چرا قیمت جهانی مبنا قرار می‌گیرد یا چسبندگی میان قیمت‌های داخلی ما با نرخ ارز وجود داشته باشد و حتی اگر سیاست‌هایی برای صادرات وجود دارد، اولویت اصلی ما باید بازار داخل باشد. ابتدا باید نیاز بازار داخل تامین و سپس بحث صادرات مطرح باشد، آهن و فولاد که در دسته کالاهای اساسی قرار دارند و در تمامی صنایع از جمله صنعت ساختمان‌سازی تاثیرگذار است. "[3]

*صحبت های رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در بحث بیربطی قیمت فولاد به دلار کاملا صحیح است. ضمن اینکه پیش از این نیز  تحلیلگران اقتصادی کشور به این حقیقت اشاره کرده بودند که قیمت آهن و فولاد با توجه به اینکه تولید این محصول تماما داخلی است نبایستی بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین شود.

چه اینکه آهن و فولاد به لحاظ اقتصادی دچار کشش قیمتی هستند و  گرانی بی رویه و بی دلیل آنها موجب گرانی در قیمت مسکن و خودرو می شود. دو محصولی که مستقیما با زندگی و معیشت مردم در ارتباط هستند و از طرف دولت هم نسبت به تأمین عادلانه آنها برای مردم وظایفی فلسفی دارد.

مسئله قابل تأمل دیگر اینست که همواره هنگام گرانی برخی اقلام روزِ بازار است که به ناگاه می بینیم اقلام دیگر هم گران می شود که این مسئله نشان از بیقاعدگی برخی قیمتها دارد.

تأکید می شود که راه مبارزه با گرانی بی رویه ای که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ نظارت کارای دولتی بر بازار و تعزیر گرانفروشان است تا حق مردم تأمین شود و نظام اسلامی به غلط در مظان انتقاد قرار نگیرد.

ما پیش از این به کرّات اشاره کرده ایم که بد فهمی از مفهوم اقتصاد بازار آزاد و ژست ریشخند کردن نظارت بر بازار ناشی از فهم ناصحیح اقتصاد و حکومت‌داری است. وگرنه برخورد با گرانفروشی و قیمت گذاری بیقاعده در همه اقتصادهای جهان یک امر بدیهی و پذیرفته است.

در این باره خوانش دقیق خبر جریمه شدن 47 میلیون دلاری شرکت سامسونگ توسط سازمان رقابت کشور هلند به دلیل قیمتگذاری بی قاعده که چند ماه قبل رخ داد خالی از لطف نیست. [4]

***

1_http://sobhema.news/?p=21034

2_irna.ir/xjJ4sN

3_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/183389

4_http://fna.ir/47jtc

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان