دانشمندان با اکسیژن‌درمانی فرایند پیری را معکوس کردند؛ ۲۵ سال جوان‌تر!

مشارکت‌کنندگان هر ۵ روز هفته و هر روز به مدت ۹۰ دقیقه در این اتاق قرار گرفته و اکسیژن دریافت می‌کردند

دانشمندان «فرایند پیری انسان را با موفقیت معکوس کردند»
فرادید؛ دانشمندان مدعی شده‌اند که فرایند پیری انسان را در گروهی از افراد مسن با موفقیت معکوس کرده‌اند. محققان می‌گویند، درمان با اکسیژن بدن افراد مسن را در سطح سلولی 25 سال جوان‌تر کرده است.

به گزارش فرادید به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان طی یک مطالعه منحصر‌به‌فرد، از اکسیژن درمانی برای معکوس کردن دو شاخص اصلی افزایش سن زیستی، شامل کوتاه شدنِ تلومر‌ها و تجمع سلول‌های پیر با عملکرد معیوب، استفاده کردند.
دانشمندان «فرایند پیری انسان را با موفقیت معکوس کردند»

وقتی سن انسان‌ها افزایش پیدا می‌کند، تلومر‌ها - کلاه‌های محافظتی که روی کروموزم‌ها قرار دارند – کوتاه‌تر می‌شود؛ کوتاهی تلومر‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، آلزایمر و پارکینسون شود.

با گذر زمان سلول‌های پیر یا به اصطلاح سلول‌های زامبی ساخته می‌شوند و دیگر اجازه نمی‌دهند که بدن سلول‌های تازه تولید کند.

در این مطالعه از روشی به نام درمان با اکسیژن هایپرباریک استفاده شد تا از بدتر شدنِ آن دو شاخص کلیدی که در فرایند پیری نقش دارند پیشگیری شود.

در این مطالعه که در نشریه اِیجینگ چاپ شده است، 35 بزرگسال سالم که 64 سال به بالا سن داشتند مشارکت داشتند. این افراد در اتاقک‌های اکسیژن تحتِ فشار قرار گرفتند و از طریق یک ماسک اکسیژن خالص را استنشاق کردند.

مشارکت‌کنندگان هر 5 روز هفته و هر روز به مدت 90 دقیقه در این اتاق قرار گرفته و اکسیژن دریافت می‌کردند. این کار تا 3 ماه طول کشید. اتاق تحتِ فشار اکسیژن وضعیتی شبیه «هیپوکسی» یا کمبود اکسیژن را شبیه‌سازی و بافت‌ها را قادر می‌سازد تا اکسیژن بیشتری را حل کنند که گفته می‌شود اثرات جوان‌کننده دارد.

نتایج آزمایش‌های آن‌ها نشان داده است که تلومر‌ها بیش از 20‌درصد رشد مجدد داشته‌اند و پیرسلولی تا 37 درصد کاهش پیدا کرده است. دانشمندان می‌گویند درواقع از طریق این فرایند سلول‌های آن‌ها به وضعیت 25 سال پیش خود برگشت.
دانشمندان «فرایند پیری انسان را با موفقیت معکوس کردند»

پروفسور شای اِفراتی، استاد پزشکی در دانشگاه تل‌آویو، که یکی از نویسندگان همکار این پژوهش بوده است، می‌گوید: «کوتاه شدن تلومر‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل پیری زیستی است برای همین بسیاری از مداخلات زیست‌محیطی و دارویی با امید پیدا کردنِ روشی برای کمک به بلندتر کردنِ تلومر‌ها انجام می‌شود.»

«بهبود چشمگیری که که در طول و بعد از این پروتکل‌های منحصر‌به‌فرد در طول تلومر‌ها مشاهده شد، بنیاد‌های جدیدی از فهم فرایند پیری را برای جامعه علمی فراهم می‌کند و درحقیقت می‌تواند کمک کند که فرایند پیری در سطح سلولی-زیستی معکوس شود.»

این مطالعه یکی از آخرین مطالعات از مجموعه آزمایش‌هایی است که تلاش می‌کند فرایند ضدپیری را شناسایی و امید به زندگی را در افراد افزایش دهد و به انسان‌ها کمک کند که احساس جوان‌تر بودن بکنند. از مفروضات این دانشمندان این است که پیری هم یک بیماری است و می‌تواند درمان شود.

در سال 2015 لیز پریش، مدیر اجرایی شرکت بیوویوا، به کلمبیا رفت تا دو درمان آزمایشی ژن‌درمانی را که ادعا می‌کرد می‌تواند تغییرات دائمی در دی‌اِن‌اِی او ایجاد، از تحلیل رفتنِ عضلات او پیشگیری و تلومر‌های او را بلندتر کند، دریافت کند.

پریش به دلیل دریافت این درمان آزمایشی مورد انتقاد شدید قرار گرفت، اما او مدعی شده که ژن‌درمانی سن زیستی سلول‌های ایمنی او را تا 20 سال کمتر کرده است. او اخیراً ادعا کرده که مرگ یک انتخاب شخصی است.

مطالعات پیشین نیز نشان داده‌اند که تغذیه مناسب و ورزش شدید می‌تواند طول تلومر‌های افراد را حفظ کند. اما دانشمندان می‌گویند آزمایش اخیر بسیار منحصر‌به‌فرد بوده، زیرا از مداخلات طبیعی عبور کرده است.

دکتر امیر حدانی، از مرکز تحقیقات و پزشکیِ هایپرباریک در تل‌آویو می‌گوید: «تاکنون مداخلات در سطح تغییر در سبک زندگی و توصیه به ورزش شدید بود و این مطالعات نشان داده بود که این تغییرات می‌تواند اثراتی بازدارنده در کوتاه شدنِ تلومر‌ها داشته باشد.»

«با‌این‌حال آنچه در مورد مطالعه ما منحصر‌به‌فرد است این است که طول تلومر‌ها طی 3 ماه درمان بسیار بلند شد و این حد از طویل شدن تلومر‌ها در مداخلاتی مانند اصلاح شیوه‌های زندگی در این مدت زمان، مشاهده نشده است.»

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان