درمان گرفتگی بینی با روش های خانگی موثر

گرفتگی بینی یکی از شایع ترین علائم برخی از بیماری ها مانند سرماخوردگی می باشد. با این حال این عارضه ممکن است به دلیل آلرژی ایجاد شود. خوشبختانه درمان گرفتگی بینی به سادگی با روش های خانگی صورت می گیرد.

درمان گرفتگی بینی با روش های خانگی موثر

گرفتگی بینی یا به عبارت دیگر مسدود شدن راه بینی یکی از مشکلات رایج به شمار می آید. گرفتگی بینی زمانی اتفاق می افتد که در حفره بینی تورم ایجاد شده و منجر به تجمع خلط در آن جا شود. این مسئله موجب می شود که فرد به سختی نفس بکشد. خوشبختانه درمان گرفتگی بینی به سادگی با روش های خانگی موثر صورت می گیرد.

روش های خانگی موثر درمان گرفتگی بینی

درمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یکی از علائمی است که معمولا با سرماخوردگی، آنفلوانزا و واکنش های آلرژیک همراه می باشد. این عارضه نه تنها می تواند آزار دهنده باشد, بلکه در صورت عدم درمان فوری می تواند سبب عفونت گوش و بی قراری در خواب و … شود. روش های بسیاری برای رفع گرفتگی بینی وجود دارد که در ادامه به موثرترین روش های خانگی آن ها می پردازیم.

1- سیر

رفع گرفتگی بینی با سیر

سیر یکی از بهترین داروهای خانگی رفع گرفتگی بینی محسوب می شود. خواص سیر بیشمار است با این حال خواص ضد ویروسی و ضد قارچی این ماده غذایی به مبارزه با عفونت های تنفسی که باعث گرفتگی بینی شده, کمک می کند. برای این منظور دو تا سه حبه سیر را درون یک فنجان آب بجوشانید. می توانید به این مواد نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه نیز اضافه کنید. تا زمانی که گرفتگی بینی رفع شود, این نوشیدنی را روزانه بنوشید. مصرف سیر تازه نیز می تواند گرفتگی و ناراحتی بینی را تسکین دهد.

2- سرکه سیب

درمان گرفتگی بینی

یکی دیگر از مواد موثر خانگی در رفع گرفتگی بینی سرکه سیب است. سرکه سیب با نازک کردن مخاط درون حفره بینی, به سرعت گرفتگی بینی را رفع می کند. به علاوه این سرکه سرشار از مواد مغذی است که برای سلامتی عمومی بدن و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. برای این منظور توصیه می شود به مدت چند روز دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری عسل در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و روزانه دو یا سه بار این نوشیدنی را مصرف کنید.

3- روغن اوکالیپتوس

درمان گرفتگی بینی

یکی از روغن های مفید برای رفع گرفتگی بینی و درمان سرماخوردگی روغن اوکالیپتوس می باشد. خاصیت این روغن ناشی از خواص ضد گرفتگی و ضد التهابی آن می باشد. برای این منظور توصیه می شود یک یا دو قطره از اسانس این روغن را به دستمالی زده و آن را چند بار در روز استنشاق کنید. حتی می توانید این کار را بر روی بالش خواب انجام داده و از مزایای این روغن در هنگام خواب نیز بهره مند شوید.

4- فلفل سیاه

فواید فلفل سیاه برای بینی

فلفل سیاه یکی از ادویه های موثر و مفید در رفع گرفتگی بینی و سینوس های بسته شده می باشد. این ادویه موجب القای عطسه در فرد شده و از این رو فرد را از شر گرفتگی بینی و آلرژی در سینوس ها خلاص می کند. برای استفاده از این ادویه, توصیه می شود ابتدا مقدار کمی از فلفل سیاه رو درون کف دست خود ریخته و سه قطره روغن کنجد به آن اضافه کنید. سپس انگشت خود را درون این مخلوط غوطه ور کرده و آن را زیر بینی خود بکشید. نفس عمیق بکشید تا عطسه کنید. این روش را چند بار تکرار کنید.

5- آب گرم

هنگامی که فرد دچار گرفتگی بینی می شود, مرطوب نگه داشتن بینی و جلوگیری از خشک شدن آن اهمیت بسیاری دارد. آب گرم در این زمینه می تواند کمک بزرگی کند. در واقع آب گرم بینی را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. بنابراین توصیه می شود از یک دستگاه مرطوب کننده به منظور باز شدن گرفتگی بینی استفاده شود. همچنین یکی دیگر از روش های استفاده از آب گرم تنفس در بخار حمام می باشد. برای این منظور چند دقیقه حمام را داغ کرده به طوری که بخار در حمام ایجاد شود. دو بار در روز در این حمام تنفس کنید تا زمانی که گرفتگی بینی برطرف شود.

6- زردچوبه

این ادویه پرکاربرد برای رفع گرفتگی بینی به عنوان یک روش عالی و مفید محسوب می شود، می توانید به یک لیوان شیر یک قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید و اجازه دهید بجوشد سپس به مخلوط حاصل کمی عسل بیفزایید و روزی دو بار آن را مصرف کنید و یا می توانید در یک لیوان کمی ریشه زردچوبه بگذارید سپس به آن یک قاشق غذا خوری عسل، یک قاشق غذا خوری آب لیمو، آب، کمی فلفل کایین و مقداری موز رسیده بیفزایید سپس مخلوط به دست آمده را هر روز استفاده کنید.

درمان گرفتگی بینی با روش های خانگی

7- زنجبیل

از دیگر راهکارهای طبیعی و موثر جهت بهبود گرفتگی بینی زنجبیل است بنابراین، کمی زنجبیل را تمیز کرده سپس ریز ریز کنید و به دو فنجان آب جوش که داخل قوری ریخته اید یک قاشق چای خوری از همین تکه های زنجبیل بیفزایید و اجازه دهید ده دقیقه بماند، محلول را صاف کرده و به آن مقدار کمی آب لیمو اضافه کنید و روزی دو لیوان از آن را میل کنید.

8- ترب کوهی

به منظور برطرف شدن گرفتگی بینی می توانید از ترب کوهی کمک بگیرید بنابراین، مقداری ریشه ترب کوهی را رنده کرده سپس یک چهارم قاشق چای خوری از آن را داخل دهان تان به مدت سی ثانیه بگذارید.

رفع گرفتگی بینی با روش های طبیعی

9- فلفل کایین

استفاده از فلفل کایین جهت رفع گرفتگی بینی گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، به یک فنجان آب یک دوم قاشق چای خوری پودر فلفل کایین بیفزایید سپس به آن یک قاشق غذا خوری عسل اضافه کنید و مخلوط به دست آمده را روزی چند بار مصرف کنید.

10- برگ و روغن نعناع

می توانید از برگ های نعناع و روغن آن جهت رفع گرفتگی بینی کمک بگیرید، به یک لیوان آب جوش برگ های نعناع شسته شده اضافه کنید سپس مخلوط حاصل را صاف کرده و به آن کمی عسل بیفزایید و روزی دو بار آن را بنوشید همچنین، می توانید به یک کاسه بزرگ مقداری آب جوش بیفزایید و به آن چند قطره روغن نعناع اضافه کنید سپس سر و کاسه را با یک حوله پوشانده و با بخار حاصل از آن نفس بکشید جهت رسیدن به بهترین نتیجه روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

راهکارهای طلایی جهت رفع گرفتگی بینی

با توجه به موارد بیان شده, رفع گرفتگی بینی به سادگی صورت می گیرد. روش های دیگری از قبیل بخور دادن, استفاده از برخی چای های گیاهی و … نیز برای تسکین و بهبود گرفتگی بینی موثر می باشند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان