خبر به روایت فردا / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» با اشاره به پیام رهبری در پی ترور شهید فخری‌زاده تیتر زده «دستور کار: مجازات» و یادآور شده که «این اقدام تروریستی در عین حال فضای داخلی را به سمت مطالبه حداکثری افکار عمومی برای انتقام از عاملان این جنایت و اقدام متقابل دستگاه‌های ذی‌ربط کشورمان سوق داده و جای هیچ مسامحه‌ای باقی نگذاشته است».
این روزنامه در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز واکنش روحانی به این حادثه تروریستی را زیر ذره‌بین قرار داده و با عنوان «سیگنال نزنیم» نوشته است: «اظهارات حسن روحانی در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده 2 نکته قابل تامل داشت. اول آنکه حسن روحانی اشاره کرده در 7 هفته باقیمانده تا آغاز به کار بایدن، دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی به دنبال فشار و ضربه وارد آوردن به ایران هستند. روحانی سپس به صورت تلویحی اشاره می‌کند که دولت وی به دنبال پاسخگویی به رژیم صهیونیستی حداقل تا مدت زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت بایدن نیست؛ آنجا که وی از انجام اقدام متقابل در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان «آشوب و بلوا» یاد می‌کند و می‌گوید: آن‌ها در فکر یک آشوب و بلوا بودند و بدانند ما دست آن‌ها را از پیش خواندیم و آن‌ها موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند.»

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند

«اعتماد» در گزارشی با عنوان «فردای روز واقعه» به «بررسی ابعاد حادثه وگذرگاه‌های تروریست‌ها در رسیدن به منطقه آبسرد» پرداخته است.
این روزنامه همچنین یادداشتی دارد به قلم مجتبی حسینی و با عنوان نکاتی درباره یک ترور که در آن بعد از محکوم کردن ترور و ربط دادن واکنش‌های بعد از آن به هیجانی شدن جامعه، آمده است: «با وجود برخی درخواست‌ها و تیتر‌های رسانه‌ای برای انتقام‌گیری نظامی و بین‌المللی بیانی موجز، اما عمیق از رهبری نظام منتشر شد که هیچ نشانه‌ای از تایید این درخواست‌ها در آن دیده نمی‌شد.»
وی می‌افزاید: «با وجود همه انتقاداتی که به آقای حسن روحانی در مدیریت وارد است، اما برخلاف دیگر مقامات نظامی و سیاسی کشور به انتظار نشست تا ابتدا پیام فرماندهی کل قوا منتشر و جهت‌گیری‌های اساسی و اصلی حاکمیت، مشخص شده و سپس ایشان اقدام به موضع‌گیری کرد؛ موضع‌گیری‌ای که بیش از همه مقامات با رویکرد رهبری قرابت داشت.»
یادداشت نویس اعتماد همچنین تاکید می‌کند: «شرایط کشور، حساس و قابل تامل است. تمامی نیرو‌های ملی با درک واقعیات و مقدورات کشور باید مراقب باشند تا در تله جریان‌های پیچیده بین‌المللی و امنیتی وابسته به آنان قرار نگیرند. متاسفانه قواعد بازی سیاسی و رعایت اخلاق در رقابت‌های سیاسی سال‌هاست که کمرنگ شده که همین امر هزینه‌های بسیاری را برای ملت و نظام سیاسی به همراه داشته است. یقینا همه می‌دانند که خون شهید، دکان شوآف و کسب منفعت سیاسی نیست.»

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند

«آرمان ملی» امروز هم محسن فخری زاده را عکس یک کرده و تاکید می‌کند که «ایران پاسخ آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی را می‌دهد». گزارش آرمان ملی در حقیقت بازنشر حرف‌های دیروز رئیس جمهور است.
این روزنامه همچنین گفتگویی دارد با رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت. اهم اظهارات منتجب‌نیا در این گفتگو به شرح زیر است:
* در شرایط اضطرار نیستیم و امیدوارم اصلاح‌طلب‌ها به جای گزینه‌های نیابتی و ائتلاف با جناحی که تفکر آن را قبول ندارند، نامزد مورد قبول خود را معرفی کنند.
*اکثریت دوستان ما به این نتیجه رسیده‌اند که شورای عالی سیاستگذاری مقوله‌ای منطقی نبوده و جمعی بود که با انگیزه رفع اختلافات آن را به وجود آوردند.
*توصیه می‌کنم، به جای اینکه شخصیت‌های مطرح اصلاحات خود ورود کنند و به جای احزاب تصمیم بگیرند، موضوع را معکوس کنند. شخصیت‌ها کار را بر عهده احزاب بگذارند و از احزاب حمایت کنند تا به سمت نظام حزبی حرکت کنیم و روز به روز از فردمحوری فاصله بیشتری داشته باشیم.

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند
«کیهان» چند بخش از صفحه یک خود را به ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان اختصاص داده است. از پیام رهبری در این‌باره که تیتر یک شده تا برگزاری تجمعات مردمی به دنبال آن واقعه. همچنین واکنش‌های داخلی به این موضوع را بررسی کرده و یادداشتی نیز در این رابطه دارد.
این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک شده است، می‌نویسد: «در پی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید محسن فخری‌زاده، جمعی از مردم، طلاب و دانشجویان در تهران و برخی شهر‌های ایران با سر دادن شعار‌های مرگ بر آمریکا و اسرائیل این جنایت را محکوم کردند.»
در ادامه این گزارش به تجمع دانشجویان مقابل مجلس شورای اسلامی اشاره شده و آمده است: «دانشجویان با سر دادن شعار‌های رئیس‌مجلس شدی دم زدی از انقلاب نذار پشیمون بشه ملت از این انتخاب، دولت بی‌کفایت مایه ننگ ملت، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، الله اکبر، مرگ بر سازشگر، ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند،‌ای که بود مذاکره بر لبت خون شهید هسته‌ای گردنت، بازرسان آژانس اخراج باید گردند، خواص بی‌بصیرت مایه ننگ ملت، بازرس اسرائیلی اخراج باید گردد و مرگ بر نفوذی ضمن اعلام خشم و انزجار خود را از ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده خواستار اقدام مجلس برای اخراج بازرسان آژانس شدند.»

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند

«شرق» امروز واکنش مقامات به ترور شهید فخری‌زاده را منتشر کرده و در صفحه نخست خود نیز آن را دیده است.
همچنین گفت‌وگویی دارد با علی‌محمد نمازی درباره رویکرد حزب کارگزاران در انتخابات 1400. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است:
*مردم شخص محمد خاتمی را دوست دارند، اما او از کاندیدایی حمایت و تبعیت نمی‌کند.
* اما اگر شخص خاتمی وارد عرصه شود به‌طور حتم انتخاب خواهد شد.
*قوه مقننه ما ناقص است. دو مجلس باید داشته باشیم. شورای ملی، شورای اسلامی، سنا و به امثال مهندس باهنر نیاز داریم.
*حزب کارگزاران اگر مجبور باشد از علی لاریجانی حمایت می‌کند.
*هر‌کس انتخاب شود دوست دارد با مذاکره ناجی کشور باشد.

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند
«آفتاب یزد» در گفتگو با یوسف مولایی کارشناس حقوق بین‌الملل به بررسی اقدامات حقوقی لازم در مورد ترور اخیر پرداخته است. اهم اظهارات وی به شرح زیر است:
*برابر موازین حقوق بین‌الملل، ایران حق دارد از تمامی امکانات خود در عکس‌العمل متناسب استفاده کند.
*کشور‌های صلح طلب عضو جامعه بین‌الملل هم که تروریسم را عامل تا امنی و بی‌ثباتی در جهان می‌دانند باید بدون قید و شرط این جنایت را محکوم کنند در غیر این صورت اعمال استاندارد‌های دوگانه در قبال تروریسم پاداشی برای تروریست‌ها خواهد بود و موجبات بیشتر این پدیده شوم را در پی خواهد داشت.
*بهترین و عاقلانه‌ترین مسیر، کشانیدن موضوع به شورای امنیت سازمان ملل است، اما آمریکایی‌ها اجازه‌ی هیچ مصوبه‌ای علیه اسرائیلی‌ها به فرض محکوم شدن نخواهند داد، اما بازهم تنها راه حقوقی، درگیر کردن شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
*. امکان حقوقی وجود دارد، ولی به لحاظ سیاسی اکنون چنین فضای مساعدی به نفع ایران وجود ندارد که شورای امنیت وارد موضوع شود، ولی تلاش برای بین‌المللی کردن ابعاد پرونده‌ی این ترور مطلب درستی است به همین دلیل گفتم باید کارشناسان مختلف از طریق حاکمیت فرا خوانده شوند و ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود و طرحی برای مقابله با این اقدامات که در آینده شاهد آن نباشیم ارائه دهند. یکی از این تدابیر نحوه محاکمه مسببین است که باید با رعایت استاندارد‌های جهانی باشد.

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند
«ایران» عکس تمام قد از محسن فخری‌زاده منتشر و مواضع دیروز حسن روحانی و دولت در واکنش به این ترور را پوشش داده است. این روزنامه دولتی در «تحلیل‌ها و واکنش‌های متفاوت درباره ترور» می‌نویسد: «بدون تردید عملیات تروریستی از جنس آنچه در آبسرد دماوند رخ داد با وجود تعدد تروریست‌ها و نوع برنامه‌ریزی انجام شده برای هدف قرار دادن فردی حفاظت شده با مشخصات و جایگاه شهید فخری‌زاده طبیعی بود که اهدافی فراتر از صرف ترور یک فرد توانمند را جست‌و‌جو کند. اهدافی که بیشتر کارشناسان در گمانه‌زنی‌های خود آن را با تلاش اسرائیل و ایادی منطقه‌ای‌اش برای استفاده از فرصت باقیمانده دولت ترامپ در جهت ضربه زدن به ایران و جلوگیری از هرگونه تغییر جهت احتمالی شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران همداستان می‌بینند.»

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند

«جوان» تقریبا همه صفحه نخست خود را به پیام رهبری در پی ترور شهید فخری‌زاده اختصاص داده و در یادداشتی به قلم عبدالله گنجی و با عنوان «تحلیل‌های شاه سلطان حسینی و غرور ملی ایرانیان» نوشته است: «دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان معتقدند کار بدی بود، اما نباید در فردای این ترور کاری بکنیم که برای کشور هزینه ایجاد شود. این تحلیل بعد از ترور چهار دانشمند هسته‌ای دیگر نیز ارائه شد و در ترور حاج قاسم نیز پررنگ‌تر شد. آنچه از تریبون‌های دولتی به گوش می‌رسد تحلیل‌هایی است که واکنش ما را به صفر می‌رساند و وحشت از پاسخ مجدد دشمن «عقلانیت ترس» را به کار انداخته است.»
در ادامه این یادداشت نیز آمده است: «ما (نیرو‌های انقلاب اسلامی) بر این باوریم که محاسبات دشمن در ترور این است که ایران در شرایطی نیست که واکنش نشان دهد و از قضا این بهترین زمان برای ترور است. متأسفانه ما نتوانسته‌ایم این محاسبه دشمن را تغییر دهیم و خودمان تغییر کردیم. تحلیل اصلی ما این است که صهیونیست‌ها درصدد خدشه به افتخار راهبردی «در سوریه می‌جنگیم تا در همدان و کرمانشاه نجنگیم» است، درصدد هستند امنیتی که در بیرون مرز‌ها برای آن جنگیده‌ایم و پیاده نظام آنان را به عقب رانده‌ایم را در قالب «ناامنی» به درون کشور بکشانند و مردم را متوجه این موضوع کنند که در سوریه جنگندیم و از امنیت کشور خود غافل شدیم. بدون تردید باید اولویت‌های امنیتی را عوض کنیم، نه نظامی. نباید ملت ما به این باور برسد که «خانه امن» در فیلم، قصه و کتاب است، اما در کف خیابان نیست.»

خبر به روایت «فردا» / فردای روز واقعه و اختلاف نظر‌ها درباره پاسخ به ترور/ کارگزاران از لاریجانی حمایت می‌کند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان