مدیرعامل شرکت «تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو» (ایپکو) با اشاره به پروژه ارتقای موتور XU گفت: «تا اواخر مهر ماه، حدود 50 دستگاه از این موتور در خطوط ایران خودرو مونتاژ خواهد شد و در صورت تکمیل خطوط توسط سازندگان، تا پایان امسال این پروژه به مرحله تولید انبوه خواهد رسید».
مهدی رجبعلی، با اشاره به برنامههای ایپکو برای امسال، عنوان کرد: «سال گذشته با هماهنگی تمام بخشهای ایران خودرو، نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو تا سال 1410 ترسیم شد. در این اقدام، متناسب با محصولات تولیدی ایران خودرو تا سال مذکور، نیازمندی هر یک از طرحهای محصولی به قوای محرکه مورد بررسی قرار گرفت، بر همین اساس، طرح و پروژههای مختلف در راستای این نقشه راه آغاز شده است».
وی افزود: «یکی از مهمترین پروژههایی که در حال حاضر پیش میبریم، ارتقای موتور XU است. این موتور از موتورهای پرسابقه ایران خودرو به شمار میرود که به روزآوری آن در دستور کار قرار گرفته است». مدیرعامل ایپکو خاطرنشان کرد: «پس از طی کردن آزمونهای مختلف و مراحل نمونه سازی، پنج نمونه از این موتور در خطوط ایران خودرو تولید و برای آزمونهای نهایی آماده شد»
مشخصات و ویژگیهای پیشرانه XU پلاس
پیشرانه XU پلاس در اصل همان پیشرانه 8 سوپاپ خودروهایی مانند سمند، پژو 405 و پارس است که حالا با ارتقای فنی و بهینه سازی همراه شده است. این پیشرانه 1760 سی سی، از نوع 4 سیلندر و 8 سوپاپ بوده و در نمونه فعلی قدرتی در بازه 97 تا 100 اسب بخار را با گشتاور 153 نیوتن متر تولید میکند. پیشرانه XU ساده یا همان XU7JP/L3 بر روی خودروهایی مانند پژو پارس، سمند و پژو 405 مصرف سوخت ترکیبی در بازه 8٫3 تا 9٫1 لیتر را به ازای هر 100 کیلومتر دارد.
اما حالا با تغییراتی که مهندسان ایپکو بر روی این پیشرانه انجام داده اند، شاهد پیشرانه XU بهینه تری نسبت به گذشته هستیم و بدیهی است که باید این پیشرانه نسبت به گذشته عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. دلیل اصلی حفظ و ثبات تولید این پیشرانه قدیمی و 8 سوپاپ در گروه صنعتی ایران خودرو، عمق داخلی سازی بالای آن است و از سویی این پیشرانه در نسخههای بنزینی و دوگانه سوز (گاز سوز CNG) کمترین ارزش ریالی را نسبت به سایر پیشرانههای موجود خودروهای سواری در ایران خودرو دارد.
در حال حاضر پیشرانه XU پلاس از نظر آلایندگی وضعیت به مراتب بهتری را نسبت به XU قدیمی دارد و عملکرد مناسبی را با استاندارد آلایندگی یورو 5 به نمایش میگذارد. همچنین در تستهای انجام شده، نمودار گشتاور موتور ایکس یو پلاس یکنواختتر از ایکس یو ساده بوده و همین مسئله باعث میشود تا شتاب گیری و مصرف سوخت XU پلاس بهینهتر از نمونههای قبلی باشد. در حال حاضر این پیشرانه بهینه به صورت میانگین حدود 1٫2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر، مصرف سوخت کمتری را نسبت به XU ساده دارد. همچنین توان خروجی XU پلاس نسبت به نمونه قبلی کمی ارتقا پیدا کرده و میتواند در برخی نسخهها تا 160 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده بگذارد. به گفته مهندسان ایپکو و ایران خودرو، پیشرانه ایکس یو پلاس در حالت گاز سوز (CNG) عملکرد بهتری را نسبت به نمونههای قبلی دارد و قدرت بیشتر را در کنار مصرف سوخت کمتر به نمایش میگذارد.
برخی منابع خبری میگویند که ایران خودرو برنامه دارد تا در آینده نزدیک، نمونه جدید وانت «آریسان» را به بازار معرفی کند. این خودرو که گویا «آریسان 2» نام دارد، به پیشرانه UX پلاس مجهز خواهد شد و قابلیت حرکتی بهتری را نسبت به آریسان معمولی به دست میآورد. در حال حاضر نصب پیشرانه ایکس یو پلاس بر روی نسخههای پایه و ارزان سمند بهینه، سورن و پژو پارس قطعی شده است.
منبع: اسب بخار