تمیز کردن و خانه تکانی نوروز

خانه داری : نوروز در راه است

خانه داری : نوروز در راه است. کم کم به اسفند و ماه شلوغ خانه تکانی ها نزدیک می شویم. همیشه در چنین روزهایی ذهنمان درگیر این است که کار تمیز و مرتب کردن خانه را از کجا شروع کنیم. دست به کار شوید! هر چه زودتر باید برنامه ریزی درستی کرد و نباید وقت را از دست داد. تمیز کردن خانه در نگاه اول کاری سخت و دشوار به نظر می‌رسد، اما وقتی با خود در این مورد فکر می‌کنید،  ببینید که قرار است از کجا کار را  آغاز ‌کنید؟ چگونه یک سرویس بهداشتی را تمیز می‌کنید؟ ما همگی سعی می‌کنیم این کار را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهیم تا از سختی آن کمی کاسته شود. اما این کار آن‌قدرها هم که ما فکر می‌کنیم سخت نیست. تنها چیزی که لازم دارید، فکر کردن به آن و انجام کارهای مقدماتی است. چیدانه در این مطلب به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید بدون دردسرهای همیشگی خانه خود را به راحتی تمیز کنید و به پیشواز سالی پر از شادی بروید.

برای خانه تکانی نوروز برنامه‌ریزی کنید

 

  1. بر اساس زمان، کارهای مربوط به تمیز کردن خانه را اولویت بندی کنید.

در این مورد تصمیم بگیرید که می‌خواهید خانه شما چقدر تمیز شود و برای انجام این کار چقدر زمان دارید. این امر به شما کمک می‌کند تا نگاه درستی به کار داشته باشید و بر اساس آن بتوانید کارهای مربوط به تمیز کردن خانه را اولویت‌بندی کنید. در مورد این‌که چه کارهایی می‌توانید انجام دهید، چقدر زمان در اختیار دارید، و چقدر برای انجام این کار انگیزه و انرژی روانی دارید با خود صادق باشید.

  • از بالا شروع کرده و بعد به سمت پایین بیایید. البته اگر این امر امکان‌پذیر است. مثلا اگر ابتدا کف پوش خانه را جارو برقی بکشید و سپس گردگیری کنید با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. چراکه در ابتدا کف خانه تمیز می‌شود و بعد هنگام گردگیری دوباره مقداری گرد و خاک سطح زمین را فرامی‌گیرد و شما مجبور می‌شوید که دوباره سطوح مختلف را جارو بزنید. اگر زمان کمی در اختیار دارید بهتر است ابتدا بی‌نظمی‌ها را مرتب کرده و خانه را گردگیری کنید سپس دنبال کارهای اساسی‌تر و زمان‌بر بروید.

  • برای افرادی که سرشان شلوغ است و زمان زیادی برای تمیز کردن خانه خود در اختیار ندارند پیشنهاد می‌کنیم که این نوع افراد هر روز مقداری از کارهای مربوط به تمیز کردن را انجام دهند تا این کارها به مرور روی هم تلنبار نشوند. هم‌چنین بهتر است کارهای اساسی مربوط به تمیز کردن را چند بار در طول یک ماه انجام دهند. با این کار همیشه خانه شما تمیز و منظم است. البته این‌که کدام سبک را انتخاب می‌کنید کاملا به شما و زمان شما بستگی دارد (مگر این‌که هم‌خانه داشته باشید).

 

  1. یک لیست و یک برنامه برای انجام کارهای مربوط به تمیزکاری خانه تهیه کنید.

همیشه یک لیست از کارهای مربوط به تمیزکاری خانه و یک برنامه برای انجام آن‌ها داشته باشید. بدانید که از کدام اتاق‌ها می‌خواهید کار را شروع کرده و در کدام از آن‌ها می‌خواهید کار را به پایان ببرید (بهترین کار شروع از اتاق‌های عقبی و پایان در فضاهای جلویی است). این کار باعث می‌شود تا فرایند انجام کار را از قبل پیش‌بینی کنید و از این مسئله مطمئن شوید که مجبور به انجام دوباره کارها نخواهید شد، به ویژه وقتی بیش از یک نفر مسئول انجام کارها هستند.

  • یک برنامه داشته باشید تا بتوانید تمام‌ اتاق‌ها و فضاها را با هم جارو برقی بکشید، گردگیری کنید، و برق بیاندازید (که در این حالت کارها سریع‌تر انجام می‌شود). با داشتن چنین برنامه‌ای دیگر نیازی نیست که وظایف مختلف را در طول کار چند بار انجام دهید. یک بار جارو برقی را از سر جایش خارج می‌کنید و یک بار آن را سر جای خود می‌گذارید.

  • کارهایی که در برنامه خود جای داده‌اید باید از دید کلان به آن‌ها نگاه شده باشد. در این حالت دلیلی ندارد که آن‌ها را به ترتیب و پشت سر هم انجام دهید.

 

  1. در تمیز کردن خانه از دیگران کمک بگیرید.

سعی کنید برخی از وظایف را به دیگران محول کنید. اگر افراد دیگری نیز در خانه در کنار شما زندگی می‌کنند، مسئولیت تمیز کردن خانه نباید فقط به دوش شما باشد. شاید شما سرپرست این کار باشید و برنامه‌ریزی‌ها را شما انجام دهید، اما بهتر است بر اساس برنامه‌ای که در دست دارید کارهای مختلف را به افراد مختلف واگذار کنید تا هم کارها سریع‌تر انجام شوند و هم فشاری به کسی وارد نشود.

  • از این مسئله مطمئن شوید که کارهایی که به دیگران محول کرده‌اید مناسب سن آن‌ها است. برای مثال کودکانی که در مقطع ابتدایی درس می‌خوانند می‌توانند کف پوش‌های اتاق خواب خود را تمیز کنند و نوجوانان می‌توانند انباری یا حمام را تمیز کنند و غیره. البته میزان این کارها باید یکسان باشد، برای مثال تمیز کردن حمام نمی‌تواند با نظم‌بخشی به میز غذاخوری دارای ارزش یکسانی باشد.

در روزهای آخر امسال با چیدانه همراه باشید. ما به شما خواهیم گفت که چگونه خانه خود را برای نوروز مهیا کنید. منتظر مطالب تازه ما باشید.

به ما بگویید : شما می توانید سوال های خود را در خصوص " خانه تکانی " ، " تمیز و مرتب کردن خانه " و " تغییر دکوراسیون داخلی منزل " خود در بخش بحث و گفت گوی چیدانه با کارشناسان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط: رازهای خانه‌داری برای داشتن خانه ای تمیز

بهترین روش برای شستن بالشت ها و کالای خواب

چگونه از تمیز کردن خانه خود لذت ببریم؟

رازهایی درباره نظافت حمام و سرویس بهداشتی

منبع : wikihow ؛ ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر