مشرق گزارش می‌دهد؛

سخنان تند نماینده مجلس ترکیه علیه سیاست خارجی این کشور / تبدیل به عامل ناتو علیه ایران و روسیه شده‌ایم و همزمان تحریم می‌شویم

هوشیار اوزسوی نماینده شهر دیاربکر در مجلس نمایندگان ترکیه طی سخنانی در جریان یکی از جلسات پارلمان، انتقادات تندی را به سیاست خارجی دولت اردوغان وارد کرد.

سرویس جهان مشرق _ هوشیار اوزسوی از اعضای حزب HDP و نماینده شهر دیاربکر در مجلس نمایندگان ترکیه در جلسه بررسی لایحه بودجه سال آینده این کشور سخنان پر انتقاد و جالبی را علیه سیاستمداران این کشور و بازی ناجوانمردانه کشورهای غربی علیه ترکیه بیان نمود.

مهمترین بخش های سخنان هوشیار اوزسوی در جلسه پارلمان بدین ترتیب بود :


ببینید ترکیه به خاورمیانه و جهان چه چیزی صادر میکند؟
سرباز، تجهیزات نظامی و اگر نداشته باشد در سوریه شبه نظامیان اوباش صادر میکند. همین کار را میکند و یا همانطور که می‌دانید به لیبی شبه نظامی اعزام می‌کنند. این را هر کسی می داند، عالم و آدم این را می‌دانند.


ولی آنهایی که می‌گویند ما در یک نبرد ضد استعماری هستیم، اندکی پیش از سخنان شما، تازگی ها مقاله ای از جیمز جفری در رسانه المانیتور منتشر شد که توصیه میکنم آن را بخوانید ... می دانید چه می گوید؟

می گوید که ما به ترکیه خیلی نیاز داریم چون ما بدون ترکیه نمی توانیم در خاورمیانه کاری بکنیم. "ما نمیتوانیم" معانی بسیاری می‌تواند داشته باشد.

میگوید که در قفقاز دریای سیاه و خاورمیانه بدون ترکیه کاری نکنید، حتی اگر شده هم باید با کمک ترکیه جنگ سوریه را به پایان برسانیم ولی نباید به ایران و روسیه یک پیروزی هدیه بدهیم.

همچنین بیان میکند که ما از توان نظامی ترکیه در جنگ سوریه استفاده میکنیم که من دیگر درباره ی ادامه این مقاله صحبتی نخواهم کرد.



بارها در این تریبون گفته ام ترکیه سیاست خارجی بشر دوستانه و مبتکرانه ای ندارد.

سیاست خارجی ترکیه کاملا مداخله جویانه است و هر جا که فرصتی پیش می آید تلاش میکند از خلا به وجود آمده استفاده کند.

سیاست خارجی ترکیه تحت سلطه قدرت های استعماری است، یعنی سیاستش در راستای برآورده کردن خواست قدرتهای استعماری است، حتی به ما میگویند این کار را بکنید شما را تامین مالی خواهیم کرد. ببینید من چند روز است که میشنوم و همه در مورد بودجه شنیدید که می گویند خیلی جای نگرانی نیست.

ترکیه عضو ناتو است و آمریکا که آرام آرام از منطقه خارج میشود می خواهد این خلا را با ترکیه پر کند.


چندین روز است که علنا این را میشنویم، اینها حرفهای من نیست، قدرت های غربی میگویند که در لیبی و سوریه که روسیه حضور دارد، البته در سوریه "ایران و روسیه" هستند، نهایتا ترکیه عضو ناتو را در مقابل آنها قرار میدهیم.
 

آنها می‌گویند ترکیه 70_80 سال است که بخشی از بلوک غرب است و تلاش میکند تا به یکی از قدرت های ناتو تبدیل شود، یعنی 70_80 سال پیشینه دارد، از سال 1950 تا به امروز گذشته 70 ساله دارد.
امروز به نقطه ای رسیده ایم که آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای اروپا هر سه آنها به مرحله تحریم ما رسیده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر