ماهان شبکه ایرانیان

تست کننده های عرق

در مواقعی که دمای محیط بالاست، اولین راه خنک شدن بدن تعریق است، حال اگر محیط مرطوب نیز باشد عرق روی پوست نمی‌تواند تبخیر شود و به صورت قطره‌های آب از بدن سرازیر می‌شود. میزان تعریق افراد بستگی به سن، جنسیت و فیزیک بدن آنها دارد.

تست کننده های عرق

تحریریه پزشک امروز

باید توجه داشت که بدن انسان مانند تمامی موتورها عمل می‌کند و بی‌وقفه در حال انجام کار است و تولید حرارت می‌کند، هر چه ماهیچه‌ها بیشتر منقبض و منبسط شوند مقدار حرارت تولیدشده نیز افزایش می‌یابد. بنابراین اگر راهی برای خنک شدن بدن وجود نداشته باشد بعد از بیست دقیقه بر اثر بالا رفتن درجه حرارت بدن‌مان از هوش خواهیم رفت.

اولین راه خنک شدن بدن دفع حرارت از طریق پوست است. روش‌های دیگری نیز برای کاهش دمای بدن نظیر انتقال حرارت به محیط توسط دوش آب سرد و یا استفاده از کولر و دیگر وسایل خنک‌کننده وجود دارد و به صورت عرق توسط غدد زیر پوست در سطح پوست منتشر شده و سبب خنکی ما می‌شود.

در مواقعی که دمای محیط بالاست، اولین راه خنک شدن بدن تعریق است، حال اگر محیط مرطوب نیز باشد عرق روی پوست نمی‌تواند تبخیر شود و به صورت قطره‌های آب از بدن سرازیر می‌شود. میزان تعریق افراد بستگی به سن، جنسیت و فیزیک بدن آنها دارد.

مثلا میزان تعریق بدن زنان از مردان کمتر است و با افزایش سن این میزان کاهش می‌یابد. اما این تفاوت‌ها بر میزان تعریق به هنگام انجام حرکت‌ها ورزشی تاثیر چندانی ندارد و برای همه افراد یکسان است.

اگر در محیط‌هایی که دارای وسایل خنک‌کننده هستند و یا در فصل سرما ورزش کنیم، میزان تعریق بدن کاهش می‌یابد زیرا هوای خنک عرق را به سرعت بخار می‌کند و این بدین معنا نیست که بدن ما مقدار کمتری کالری سوزانده است، بنابراین تعریق معیاری برای سنجش میزان کالری سوزانده‌شده و سازندگی تمرینات ورزشی نیست.

تقریبا همیشه عرق کردن ناشی از گرما، رطوبت، تنش، یا اضطراب است. عرق وسیله‌ای برای تنظیم دمای بدن است. بیشتر افرادی که زیاد عرق می‌کنند استعداد وراثتی به تولید زیاد این خنک‌کننده در برابر محرک‌های طبیعی دارند. این وضعیت بیماری نیست، فقط غدد عرق بیش از حد فعالند.

عرق از عوارض طبیعی بلوغ، قاعدگی، یائسگی و دیگر تغییرات هورمونی است. ورزش جسمانی، غذاهای تند و پرادویه و مصرف الکل و کشیدن سیگار از علل دیگر عرق کردنِ بیش از حد هستند. از طرف دیگر، عرق زیاد می‌تواند ناشی از وجود یک عفونت، از یک سرماخوردگی ساده تا عفونت‌های شدید، با تب مداوم یا متناوب باشد.

بدن با عرق کردن گرمای تب را خنثی می‌کند. از دیگر بیماری‌هایی که عرق زیاد ایجاد می‌کنند بیماری هوچکین، سل، پُرکاری تیروئید، بیماری قلبی، سرطان، سینه‌پهلو، مالاریا، و بیماری‌های کبدی و کلیوی را می‌توان نام برد.

تست‌کننده عرق به یافتن CF که یک بیماری ارثی مهلک است، کمک می‌کند. اساس تشخیص CF در این تکنولوژی بر این حقیقت است که CF بر روی غدد برون‌ریز اثر کرده و یک اثر غیرطبیعی در غلظت الکترولیت‌های عرق به‌وجود می‌آورد. همچنین این آزمایش، غلظت الکترولیت‌ها را در عرق که توسط یونیتوفرز به دست می‌آید را اندازه می‌گیرد.

افزایش غیرطبیعی غلظت الکترولیت‌ها (به‌ویژه سدیم و کلراید) در عرق از نشانه‌های CF است. عرق توسط سنجش یون کلرید، سنجش یون سدیم، هدایت الکتریکی عرق و یا اسمولالیتی آنالیز می‌شود. همچنین غلظت کلرید به خوبی موجب تمیز بین بیماران CF و غیر CF می‌شود.

معمولا نتایج کلرید بیشتر از MEq/L 60 و نتایج سدیم بیشتر از mmol/L 90  غیرطبیعی است. نتایج مثبت و مرزی باید توسط تست‌هایی که مطابق با پروتکل آزمایشگاه است تایید شود. 

ساختار فیزیکی- مکانیکی دستگاه 

سیستم جمع‌آوری ماکروداکت از الکترودهایی برای اعمال حجمی از پیلوکرپین درون پوست استفاده می‌کند. ماکرو داکت شبیه یک ساعت مچی است که تقعری در زیر آن دارد و به‌طور کامل روی پوست قرار می‌گیرد. یک منفذ مخروطی در زیر دستگاه، عرق را به درون تیوب هدایت می‌کند.

یک لکه رنگی در مخروط، عرق را به رنگ آبی نشانه‌دار می‌کند بنابراین حجم آن به راحتی قابل دیدن است. بعد از تکمیل جمع‌آوری عرق، تیوپ خارج شده و عرق برای آنالیز به یک کاپ منتقل می‌شود. بعضی از سیستم‌هایی که برای تحریک و جمع‌آوری استفاده می‌شوند فقط با استفاده از الکترودهای مسی برای تحریک و یونیتوفرز کار می‌کنند.

از انواع روش‌های آنالیز، یک روش از قانون هدایت الکتریکی برای اندازه‌گیری غلظت الکترولیت‌ها استفاده می‌کند (این روش برای تمام الکترولیت‌ها انجام می‌شود). این وسیله عرق جمع‌آوری شده را به لوله موئین که وارد آنالیزکننده می‌شود، می‌کشد. سپس جریان به داخل محلول اعمال می‌شود.

سیستم دیگری یک کیت دستی است که عرق را از طریق یونیتوفرز نیترات بیلوکرپین تحریک می‌کند. پچ یک بار مصرف که سنسور کلرید است، محتویات کلرید را به‌طور همزمان جمع‌آوری و آنالیز می‌کند. این پچ غلظت یون کلرید را با تغییر رنگ نشان می‌دهد و شامل یک محیط داخلی که از فسفات نقره و یک حلقه شاخص حاوی کرومات نقره که اطراف محیط داخلی را گرفته و در اطراف آن محتویات نیترات نقره قرار دارد، تشکیل شده است.

اگر غلظت یون کلرید mEq/L 40 یا کمتر باشد، یون‌های کلرید فقط با محیط داخلی واکنش داده و رنگ تغییر نمی‌کند. تغییر رنگ با تغییر از قهوه‌ای به سفید نشان داده می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان