ماهان شبکه ایرانیان

مشکلات جنسی در سالمندان (۱)

زندگی روزمره که سرشار از انواع استرس‌ها و فشارهای فکری و جسمی و محیطی و اقتصادی و... است به واسطه‌ای در جهت لطیف‌سازی و خنثی‌نمودن اغلب این فشارها در خانواده نیاز دارد، که روابط مناسب جنسی به این موضوع بسیار کمک می‌کند.

مشکلات جنسی در سالمندان (1)

دکتر محمد رنجبری

 

 

روابط انسانها از پیچیده‌ترین مباحث شناختی و مفهومی در زندگی آنها می‌باشد مولفه‌های مهمی از انواع مختلف در این موضوع نقش دارند و ازدواج یکی از مهمترین این موارد است. انسانها ازدواج را یکی از مهمترین مراحل زندگی می‌دانند.

نقش ازدواج در آرامش فکری و روحی انسانها غیر قابل انکار است و نقش مسائل جنسی در ایجاد و تداوم شوق به ازدواج بر کسی پوشیده نیست. روابط جنسی به عنوان کاتالیزور و تسریع کنند. در حل بسیاری از مشکلات و اختلالات کوچک و بزرگ زندگی زناشویی نقش ایفاء می‌کند و عامل نزدیکی بیشتر  زوج ‌ها به یکدیگر و آرام‌بخشی و زدودن زنگارهای اختلافات دیگر می‌باشد.

زندگی روزمره که سرشار از انواع استرس‌ها و فشارهای فکری و جسمی و محیطی و اقتصادی و... است به واسطه‌ای در جهت لطیف‌سازی و خنثی‌نمودن اغلب این فشارها در خانواده نیاز دارد،  که روابط مناسب جنسی به این موضوع بسیار کمک می‌کند.

معمولا روابط جنسی در هاله‌ای از رمز‌ و راز، ترس، شرم و حیا در کار نیاز غریزی شدید مخفی می‌شود. ترس از نگاهها و دیدگاه‌های دیگران و گاهی نیز اعتقاد بر ناپاک بودن و غیر اخلاقی و غیر انسانی دانستن این نیاز در بسیاری از افراد، مانعی برای پرسش و آگاه شدن از انتظارات کاملا به حق انسانی می‌شود.

در سنین جوانی و میانسالی این روابط در تداوم نسل و تولید مثل نقش به سزایی دارد ولی در سنین کهنسالی این کارکرد مهم معمولا رنگ می‌بازد. هر چند در تعدادی از افراد مسن به علت ازدواج مجدد و یا دیرهنگام و نیاز به فرزند این مساله همچنان مهم باقی می‌ماند ولی از آنجا که فرزند‌آوری در این سنین کم‌اهمیت می‌شود به ناباروری در افراد کهنسال در جای دیگری خواهیم پرداخت و در حال حاضر تنها به پرسش‌های رایج در این زمینه پاسخ می‌دهیم تا شاید راهگشای مشکل بسیاری باشیم

آیا مشکلات جنسی فقط در سالمندان رخ می‌دهد؟ 

خیر مشکلات جنسی در تمام سنین از جوانی تا کهنسالی بروز می‌کند و حدود 25 درصد مردان و حدود 35 درصد زنان جوان و میانسال به نوعی با مشکلات جنسی در زندگی زناشویی خود مواجه می‌شوند.

با این همه با افزایش سن پس از 50 سالگی معمولا به علت بروز مشکلات ضمنی جسمی دیگر مشکلات جنسی نیز افزایش می‌یابند و تا حدود 75 درصد افراد تا حدی با آن برخورد می‌کنند

آیا مردان نیز مانند خانم‌ها با مشکل یائسگی برخورد می‌کنند؟

بله. پس از حدود 50 سالگی در خانمها به علت کاهش هورمون‌های زنانه تغییرات جسمی وسیعی بروز می‌کند که یکی از آنها نیز کاهش میل جنسی است. این مساله در عدم تمایل به رابطه مناسب و نیز عدم کسب لذت کافی از رفتار جنسی علیرغم ارتباط کافی خود را نشان می‌دهد.

کاهش لغزندگی مجرای تناسلی خانم‌ها نیز در ایجاد درد و عدم تمایل به این ارتباط موثر است ولی در مردان کاهش میل جنسی بسیار کندتر و با تأخیر رخ می‌دهد و این ناشی از افت دیرهنگام و نیز کندتر هورمون‌های جنسی مردانه در آقایان می‌باشد

آیا در همه افراد مسن مشکلات جنسی بروز می‌کند؟

خیر. علیرغم کاهش سطح هورمون‌های جنسی در مردان و زنان، تداوم روابط عمومی مناسب از قبل از یائسگی و نیز عشق و علاقه و نبودن مشکلات جنبی مهمترین دلایل پایدار ماندن روابط جنسی می‌باشد.

این روابط الزاماً کاملا شبیه سنین جوانی و میانسالی نیست و در بسیاری از موارد دو طرف با تعدیل این روابط و تنظیم براساس شرایط خود آن را برای حفظ روابط صمیمی خود ادامه می‌دهند

چه موارد دیگری در بروز این مشکلات در این سنین موثر است؟

در جامعه‌ای مثل جامعه ما مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی، اخلاقی و سپس مشکلات پزشکی است.

از جمله وجود مشکلات و درگیری‌های خانوادگی، عدم تطابق فرهنگی زوج‌ها، انتظارات اقتصادی شدید به علت حضور نوه‌ها و فرزندان در کنار خانواده گاهی وجود معلولیت و یا شکست‌های عاطفی و طلاق در خود زوج‌ها یا فرزندان‌شان مهاجرت فرزندان، وجود طلاق عاطفی و احساسی علیرغم زندگی طولانی در کنار هم، کار فراوان و بی‌وقفه حتی در سنین بالا برای تدارک زندگی مناسب و گاهی وجود ازدواج‌های متعدد و وجود همسر دیگر...

 

 

برای خواندن بخش دوم - مشکلات جنسی در سالمندان - اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان