ماهان شبکه ایرانیان

راز‌هایی برای سلامت مردان (۱)

کمبود ویتامین C در رژیم‌های غذایی یکی از دیگر علل مهم نازایی در مردان است. مصرف روزانه پرتقال و سایر مرکبات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. هنگامی که مقدار اسپرم‌ها در بدن پایین باشد، قدرت باروری کاهش می‌یابد.

راز‌هایی برای سلامت مردان (1)

دکتر حمیدرضا اکبری گیلانی

قبل از اینکه تصمیم بگیرید بچه‌دار شوید، ابتدا باید با همسر خود در مورد آن صحبت و برای آن برنامه‌ریزی کنید و همه جوانب آن را بررسی نمایید. مهم‌ترین مساله این است که آیا آماده بچه‌دار شدن هستید یا خیر؟

اغلب مردها تصور می‌کنند که بچه‌دار شدن بسیار ساده است و فقط کافی است در زمان مناسب سیکل ماهانه خانم‌ها، مقاربت انجام شود، ولی در واقع این یک فرایند ساده نیست و بسیاری از مسائل جزئی بر کیفیت اسپرم‌ها تأثیر می‌گذارند و کیفیت اسپرم نیز در سلامت جنین موثر است. عوامل خاصی همچون شیوه زندگی و عادات آن بر کیفیت اسپرم تأثیر گذارند که در اینجا به اصلی‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

استروئیدها

همه مردان دوست دارند بدنی عضلانی و ورزشکاری داشته باشند و برای رسیدن به این هدف هر کاری انجام می‌دهند، از جمله مصرف استروئیدها که البته اگرچه موجب عضلانی شدن بدن می‌شود، ولی عوارض جانبی بی‌شماری دارد، همچون آسیب‌های کبدی، مقادیر بالای کلسترول بد، طاسی و حتی ناباوری، بنابراین استفاده از آنها اصلاً عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

ورزش شدید

ورزش شدید در عین حال‌که می‌تواند موجب سلامت قلب و فعالیت‌ و نشاط شود، ولی استرس بیش از حد به فرد تحمیل می‌کند. ناحیه تناسلی باید همیشه خشک و خنک باشد، هنگامی که در ورزش افراط می‌کنید، ناحیه تناسلی بیش از حد گرم می‌شود و تعداد اسپرم‌ها کاهش می‌یابد. برای تولید اسپرم، غدد جنسی باید در درجه حرارت مطلوب قرار گیرند.

سوء مصرف مواد مخدر

یکی از عوامل اصلی در کاهش کیفیت اسپرم‌ها مواد مخدر است. مردانی که سیگار می‌کشند و یا بدتر از آن مواد مخدر مصرف می‌کنند، به نسبت بقیه اسپرم‌های کمتر و ضعیف‌تری دارند. ماری‌جوانا و کوکائین، بدترین تأثیر را بر کیفیت اسپرم‌ها خواهند داشت.

مزایای استفاده از روی در سلامتی آقایان

روی یک عنصر کمیاب و البته ضروری است که مقادیر کمی از آن برای سلامتی انسان کافی است و در درمان انواع مشکلات و پیشگیری از انواع بیماری‌ها مفید می‌باشد. این عنصر از عقب‌ماندگی رشد کودکان و اسهال‌های حاد و زخم‌ها جلوگیری و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و علائم شایع سرماخوردگی و عفونت‌های مکرر را برطرف می‌کند.

عفونت‌های تنفسی با مصرف روی درمان و از سایر بیماری‌های انگلی پیشگیری می‌شود. اگرچه روی برای درمان وزوز و یا زنگ زدن گوش، اختلال بیش‌فعالی، آسیب به سر، جلوگیری از سندرم داون، آلزایمر، بیمار‌های گوارشی و اختلالاتی همچون بی‌اشتهایی عصبی مفید است، ولی در درجه اول به درمان مشکلات جنسی مردها همچون BPH یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات، اختلال نعوظ و ناباروری مردانه و قدرت و عملکرد جنسی آقایان را بهبود می‌بخشد.

کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C در رژیم‌های غذایی یکی از دیگر علل مهم نازایی در مردان است. مصرف روزانه پرتقال و سایر مرکبات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. هنگامی که مقدار اسپرم‌ها در بدن پایین باشد، اسپرم‌ها به یکدیگر می‌چسبند و قدرت باروری کاهش می‌یابد.

سیگار کشیدن

این یک واقعیت است که سیگار می‌تواند موجب بسیاری از اختلالات مختلف از جمله انواع سرطان‌ها تا ضعف جنسی شود. سیگار موجب تجمع پلاک در شریان‌ها می‌شود و از رسیدن جریان خون به آلت تناسلی مردانه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کیفیت اسپرم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 تغذیه نامناسب

تقریباً تمامی فرایندهای داخلی بدن، با یکدیگر در ارتباط هستند. برای اینکه یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، ابتدا باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا قبل از هر چیزمتوجه شوید که به هیچ نوع مشکل سوء تغذیه جدی مبتلا نیستید. بدن شما به مقادیر مناسبی از منگنز، روی و پتاسیم نیاز دارد و کمبود این مواد معدنی کیفیت و مقدار اسپرم را کاهش می‌دهد. برای انتخاب مواد غذایی خود به این عامل مهم توجه داشته باشید.

تعداد اسپرم‌ها

عنصر روی یک عامل تعیین کننده در کیفیت و تعداد اسپرم‌های مردانه است. در تحقیقی که روی مردان چینی انجام و در مجله باروری و عقیم‌سازی منتشر شده آمده است که کمبود روی در مردان به شدت غلظت و کیفیت اسپرم‌ها را پایین می‌آورد و مردانی که از مکمل روی استفاده می‌کنند. تحرک و تعداد اسپرم‌هایشان به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد...

برای خواندن بخش دوم -راز‌هایی برای سلامت مردان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان