آنفلوانزا یا سرما خوردگی؟! (۲)

واکسن آنفلوانزا برای محافظت در مقابل بیماری برای افرادی که عوارض بیماری آنفلوانزا در آنها شدید است و سیستم ایمنی ضعیف در مقابل ویروس دارند توصیه شده است.

آنفلوانزا یا  سرما خوردگی؟! (2)

پیشگیری

پیشگیری از این بیماری سه مرحله دارد:

1-‌ ‌ پیگشیری از خوک شامل واکسیناسیون دامداری‌ها، قرنطینه کردن حیوانات و ضدعفونی کردن دامداری‌ها. 2-‌ پیش‌گیری از انسان به انسان، استفاده از ماسک و دستکش و شستشوی دست‌ها به‌طور متناوب و ضدعفونی کردن آنها. 3-‌ بیمار مشکوک باید استراحت کند و دور از اجتماع باشد.

واکسن آنفلوآنزا

واکسن آنفلوآنزا برای محافظت در مقابل بیماری برای افرادی که عوارض بیماری آنفلوآنزا در آنها شدید است و سیستم ایمنی ضعیف در مقابل ویروس دارند توصیه شده است از آنجا که ویروس آنفلوآنزا دایما تغییر می‌کند بنابراین هر سال سویه‌های مختلفی در گردشند و هر سال واکسن‌های آنفلوآنزای جدیدی ساخته می‌شود که بیشترین شباهت با ویروس سال آینده داشته باشد بهترین زمان تزریق واکسن مهر و آبان است بعد از تزریق واکسن سطح آنتی‌بادی در بدن بالا می‌رود تا ظرف 14-10 روز به سطح محافظت‌کننده برسد.

تهیه واکسن در اوایل بهار هر سال بعد از اعلام نوع ویروس توسط سازمان بهداشت جهانی شروع می‌شود و معمولا اواخر تابستان به بازار عرضه می‌شود. واکسن آنفلوآنزا حاوی ویروس آنفلوآنزا دو نوع ویروس B، A است، به‌عنوان مثال ویروس‌هایی که در ترکیب آنفلوآنزای سال 2009-2008 به کار می‌روند توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است.

واکسن آنفلوآنزا به دو صورت تزریقی (ویروس کشته) و اسپری داخل بینی (ویروس ضعیف‌شده) وجود دارد، در آزمایشات بالینی نشان داده شده که ویروس زنده نسبت به ویروس کشته‌شده موثرتر است ولی  واکسن ویروس زنده محدودیت‌هایی دارد؛ویروس واکسن درون تخم مرغ جنین‌دار رشد می‌کند و غیرفعال می‌شود.

مطالعات موثر بودن واکسن در شرایط واقعی مشکل است زیرا ممکن است با ویروس در حال گردش منطبق نباشد و ویروس در هر سال به‌طور وسیعی تغییر کند همچنین ممکن است آنفلوآنزا با سایر بیماری‌هایی که علایم مشابه دارند اشتباه شود. واکسن آنفلوآنزا 70-80 درصد در برابر ویروس‌هایی که شباهت نزدیکی با ویروس‌های موجود در واکسن دارند ایمنی ایجاد می‌کند و دوره ایمنی آن تا یکسال ادامه دارد.

از آنجایی که ویروس‌ها ایجاد آنفلوآنزا می‌کنند هر سال تغییر می‌کند بنابراین افرادی که قبلا واکسن زده‌اند یا به ‌آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند مجددا باید واکسن سالیانه تزریق کنند.

چه کسانی باید از واکسن استفاده کنند؟

استفاد همگانی واکسیناسیون توصیه نمی‌شود افرادی باید از واکسن آنفلوآنزا استفاده نمایند که در معرض خطر عوارض آنفلوآنزا هستند .سالمندان بالای 50 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، آسم، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی، افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مانند ایدز، افراد مبتلا به دیابت، افراد شاغل در مراکز  نگهداری سالمندان، پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی درمانی وهمچنین کودکان (از 6 ماهگی تا 5 سالگی)ودر مواقع شیوع بیماری آنفلوآنزا، زنان باردار که در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند باید قبل از فصل آنفلوآنزا بدون توجه به دوران بارداری واکسینه شوند .مدارکی دال بر اثر سوء دوران حاملگی و شیردهی، وجود ندارد.

مقامات بهداشتی آمریکا نیز توصیه کردند، نخستین اقدام در مقابل آنفلوآنزای خوکی تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی است. پژوهشگران تصریح کردند که هر چه واکسن آنفلوآنزای فصلی در پیش‌گیری آنفلوآنزا بی‌تاثیر یا تاثیر ناچیزی دارد اما با تزریق آن می‌توان از ابتلا همزمان دو عفونت جلوگیری کرد. کارشناسان بهداشتی خاطرنشان کردندکه تزریق این واکسن اگرچه قانونی نیست اما باید جدی گرفته شود.

عوارض جانبی

واکسن آنفلوآنزا نسبتا بی‌خطر است اما مانند هر واکسنی ممکن است دارای عوارض جانبی باشد بیشتر افراد که واکسن تزریق می‌کنند ممکن است هیچ عارضه‌ای نداشته باشند و یا عوارض خفیف مانند درد و قرمزی، ورم در محل تزریق داشته باشد بعضی افراد ممکن است دچار تب، درد عضلات به‌مدت کوتاهی بعد از واکسیناسیون شوند که ممکن است 1-2 روز طول بکشد. واکنش آلرژیک به ندرت اتفاق می‌افتد.

برای خواندن بخش اول- آنفلوانزا یا  سرما خوردگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر