زیباترین عکس‌های کیهانی در ۲۰۲۰

تلسکوپ هابل یکی از مهم‌ترین ابزار‌های علمی است که تاکنون ساخته شده است و در ماه آوریل، سی سالگی خود را جشن گرفت.

زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
سحابی عظیم و قرمز NGC 2014 و همسایه آبی‌رنگ و کوچک‌ترش، NGC 2020 در ابر ماژلانی بزرگ

عکس‌های کیهانی خیره کننده در سال 2020، از عکس تولد 30 سالگی هابل گرفته تا نمونه‌برداری جسورانه از یک سیارک؛ این دستچینی از بهترین تصاویر سال است.

صخره دریایی کیهانی هابل
تلسکوپ هابل یکی از مهم‌ترین ابزار‌های علمی است که تاکنون ساخته شده است و در ماه آوریل، سی سالگی خود را جشن گرفت. به همین مناسبت، یک تصویر شگفت‌انگیز منتشر شد که منطقه‌ای در فضا در نزدیکی کهکشان راه شیری را نشان می‌داد که در آن ستاره‌های تازه شکل می‌گیرند.
 
این تصویر باشکوه هابل، سحابی عظیم و قرمز NGC 2014 و همسایه آبی‌رنگ و کوچک‌ترش، NGC 2020 را در ابر ماژلانی بزرگ نشان می‌داد. ابر ماژلانی بزرگ یکی از کهکشان‌های اقماری کهکشان راه شیری است در فاصله 163 هزار سال نوری از ما.
 
زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
ستون‌های آفرینش در سحابی عقاب
 
سحابی‌ها ابر‌های عظیم غبار و گاز در فضای بین ستاره‌ها هستند و در آن‌ها ستاره‌های جدید شکل می‌گیرند. در قلب سحابی NGC 2014 یک دسته ستاره نورانی قرار دارند که جرمشان 10 تا 20 برابر خورشید ماست. اخترشناسان این سحابی‌ها را شبیه دنیای زیردریا‌ها می‌دانند به همین دلیل این عکس به نام "صخره دریایی کیهانی" معروف شد.

همزمان با این سالگرد، برنامه ای تصویر‌های خیره‌کننده هابل را بازنمایی سه بعدی کرد از جمله ستون‌های آفرینش در سحابی عقاب را.
 
زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
بازوی اسیریس-رکس در نزدیکی سطح سیارک بنو پیش از نمونه‌برداری
کش‌رفتن از سیارک
کاوشگر اُسیریس-رکس ناسا برای نمونه‌برداری از سنگ و خاک سیارک بنو و برگرداندن آن به زمین یک مانور جسورانه "بزن و ببر" انجام داد. سیارک‌های مشابه بنو یادگار‌های بدوی سرآغاز تشکیل منظومه شمسی هستند. این سیارک‌ها اجزاء سازنده سیاره‌ها هستند و اسرار شکل‌گیری اجرامی مثل کره زمین را بر ما فاش می‌کنند.

اُسیریس-رکس برای این نمونه برداری، از یک بازوی گردان بلند استفاده کرد که در انتهایش یک محفظه کروی برای جمع‌آوری نمونه قرار داشت. فضاپیما به سطح بنو نزدیک شد و هنگامی که بازوی متحرکش با آن تماس پیدا کرد، با پاشیدن مقداری گاز نیتروژن سطح بنو را به هم زد تا قطعاتی از خاک آن وارد محفظه جمع‌آوری شوند. این شیوه کارگر افتاد.
 
زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
محفظه نمونه‌برداری فضاپیمای هایابوسا-2 پس از فرود

پنجم دسامبر، فضاپیمای هایابوسا-2 ژاپن از ماموریت بررسی یک سیارک دیگر به نام ریوگو به زمین بازگشت با یک محموله ارزشمند. هایابوسا-2 پیش از فرود محفظه حاوی نمونه خاک ریوگو را رها کرد و این محفظه به آرامی و به سلامت در صحرای استرالیا فرود آمد. این نمونه‌ها در مرکزی در شهر ساگامیهارای ژاپن تجزیه و تحلیل می‌شوند.
 
زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
سطح خورشید از نمای نزدیک
خورشید از نمای نزدیک
در ماه ژانویه 2020 تصاویر "تلسکوپ خورشیدی دانیل کی اینویه" در هاوایی منتشر شد که سطح خورشید را با جزئیات بی‌سابقه‌ای نشان می‌داد.
 
در این تصاویر ساختار‌های سلول مانندی دیده می‌شدند که تقربیا به اندازه ایالت تگزاس آمریکا بودند. این‌ها توده‌های گاز داغ و برانگیخته یا پلاسما هستند. نقاط روشن جا‌هایی هستند که این گاز‌ها متصاعد می‌شوند و خطوط تیره جا‌هایی هستند که پلاسمای سردتر نشست می‌کند.

تلسکوپ خورشیدی دانیل کی اینویه مرکز جدیدی است در هاله‌آکالا، آتشفشانی در ارتفاع سه هزار متری در جزیره مائوئی هاوایی. دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ می‌خواهند بینش تازه‌ای از تحولات پویای ستاره والد ما پیدا کنند و امیدوارند که بتوانند انفجار‌های پرانرژی آن را بهتر پیش‌بینی کنند. این انفجار‌های عظیم ذرات باردار می‌توانند به ماهواره‌ها در مدار زمین و فضانوردان آسیب بزنند و حتی شبکه‌های برق را از کار بیندازند.
 
زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
گذر از نزدیک مشتری
گذر از نزدیک مشتری
فضاپیمای جونوی ناسا که سال 2011 به فضا پرتاب شد، همچنان تصاویر خیره‌کننده‌ای از مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌فرستد. این کاوشگر در 27 امین گذرش از نزدیک مشتری در دوم ژوئن، تصاویری از پهنه ابر‌های چرخان این غول گازی گرفت.

شهروند دانشمندی به نام کوین ام گیل 41 عکسی را که جونو گرفته بود به ویدئو تبدیل کرد، تصاویر را دیجیتالی روی کره بازتاباند و یک "دوربین مجازی" هم مشتری را از زوایای مختلف نشان می‌داد. این فیلم نمای شگفت‌انگیزی از بارزترین ویژگی مشتری، یعنی لکه غول‌پیکر قرمز را هم نشان می‌دهد که در حقیقت یک طوفان بسیار عظیم است.
 
زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
پرتاب آزمایشی پیش‌نمونه استارشیپ از تکزاس
آزمایش استارشیپ
استارشیپ کمی شبیه سفینه‌های فضایی دوران طلایی داستان‌های علمی تخیلی است و ایلان ماسک امیدوار است با آن انسان را به سیاره سرخ، مریخ ببرد. در ماه دسامبر شرکت اسپیس‌ایکس اولین پیش‌نمونه کامل این فضاپیما را آزمایش کرد، از پایگاه فضایی بوکاچیکای این شرکت در جنوب تکزاس، استارشیپ برای یک پرواز 12.5 کیلومتری، مستقیم رو به بالا پرتاب شد.

زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
موتور‌های متان‌سوز استارشیپ نامتعارف هستند

البته این را باید ذکر کنیم که این چند عکس از فضا گرفته نشده‌اند، ولی ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد این اتفاق هم باشیم. این پرواز آزمایشی بعضی از ویژگی‌های منحصربه فرد این فضاپیما را به نمایش گذاشت، از جمله موتور‌های رپتور متان‌سوز و مسیر پروازی که بصورت نزدیک شدن افقی به زمین است و برگشت به حالت عمودی درست قبل از فرود.

زیباترین عکس‌های کیهانی د 2020
 
پیش‌نمونه استارشیپ که اِس‌اِن8 نام دارد کمی سخت و سریع به سکوی فرود نزدیک شد و به گفته ایلان ماسک جداشدن برنامه‌ریزی‌نشده و سریع قطعات اتفاق افتاد، به عبارت دیگر سقوط کرد و متلاشی شد. ولی این پرواز داده‌های مهندسی فراوانی برای اسپیس‌ایکس فراهم کرد تا در بهینه‌سازی استارشیپ از آن‌ها بهره بگیرد.

پیش‌نمونه بعدی به نام اِس‌اِن9، منتظر نوبت خود روی سکوی پرتاب است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان