بررسی برنامه داوطلبان ۳ ماه پیش از انتخابات

باشگاه خبرنگاران: صحن علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش با حضور 194 نفر از نمایندگان و به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه پارلمان دستور کار را به شرح زیر خواند:

- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه معدن که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است.

- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است.

- گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی در مورد طرح اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است.

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی کیفیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان

- انتخاب نمایندگان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها در 7 استان

- انتخاب نمایندگان مجلس جهت عضویت در شورای فرهنگ عمومی استان در 8 استان

  • انتخاب نمایندگان ناظر در شورای قیمت گذاری و اتخاذ تصمیمات سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی در اجرای جزء 8 بند ب ماده یک قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی.

شورای نگهبان مجاز به بررسی برنامه داوطلبان ریاست جمهوری شد

با مصوبه امروز مجلس، شورای نگهبان مجاز شد برای شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان 3 ماه پیش از صدور دستور انتخابات ریاست جمهوری، از داوطلبان برای ارائه برنامه دعوت کند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، با ماده 11 این طرح در راستای بند 2- 10 سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان از سوی شورای نگهبان با 191 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر این اساس، ماده 59 قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

در راستای بند 2- 10 سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان 3 ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آن‌ها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند 5- 10 سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نماید.

به موجب تصبره ماده فوق، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند ظرف مدت 15 روز از تاریخ درخواست اداره انتخابات شورای نگهبان یا در صورت لزوم هر یک از اعضای شورای نگهبان مدارک و یا سوابق مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری را به صورت کامل تحویل نمایند. تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات و کارکنان دستگاه‌های ذکر شده مستوجب یکی از مجازات تعزیری درجه 5 موضوع ماده قانون مجازات اسلامی در دادگاه صالح می‌باشد.

تعیین معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

مجلس امروز معیارهای مدیر و مدبر بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کرد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده 4 این طرح را به تصویب رساندند.

به موجب این مصوبه، یک ماده به ‌شرح ذیل به‌عنوان ماده (35) مکرر 3 به قانون الحاق می‌شود: ‬

ماده (35) مکرر 3- احراز شروط جزء (3) بند (الف) ماده (35) این قانون، از طریق بررسی معیارهای زیر انجام می شود‪:‬

الف) معیارهای مدیر‪:‬

داوطلبی به عنوان مدیر موضوع اصل 115 قانون اساسی شناخته می شود که از شایستگی های لازم و مهارت در زمینه مدیریت کلان کشور برخوردار بوده و با شناخت کافی از منابع انسانی و مادی کشور توان استفاده از ظرفیت ها برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی را داشته و از تجربه و سوابق موفق در عرصه های مدیریت کلان موضوع ماده 35 این قانون بهره مند شود.

تبصره؛ سوابق مربوط به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، شایسته گزینی، دارا بودن روحیه کار جهادی و گروهی، حساسیت نسبت به بیت المال، برخورد با تخلفات و انحرافات و روحیه نقدپذیری و پاسخگویی به تشخیص شورای نگهبان از جمله ویژگی های مدیر بودن تراز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

ب) معیارهای مدبر‪:‬

داوطلبی به عنوان مدبر موضوع اصل 115 قانون اساسی شناخته می شود که از توانایی لازم جهت شناسایی به موقع مسائل و ضرورت های موردنیاز کشور برخوردار بوده و با پیش بینی تهدیدها و فرصت های کشور توان اتخاذ راهکارهای مناسب و تصمیم گیری کلان را داشته باشد.

ثبت‌نام با مدارک جعلی کاندیداهای ریاست جمهوری کأن لم یکن می‌شود

طبق مصوبه امروز مجلس، در صورتی که کاندیدای ریاست جمهوری برای ثبت‌نام مدارک غیرواقعی ارائه کند، ثبت‌نام داوطلب کأن لم یکن تلقی شود.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، با ماده 9 این طرح با 183 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 9 این طرح آمده است:

ماده 56 قانون به شرح زیر اصلاح میشود:

در صورت کشف و اسقاط ارائه مدارک غیرواقعی یا جعلی موضوع اجزای (1)، (2) ، (4)، (5)، (6)، و (10) بند (ب) ماده (35) این قانون پس از ثبت‌نام و پیش از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، ثبت‌نام داوطلب کأن لم یکن تلقی می‌شود و در صورتی که چنین موضوعی ناظر به نامزدهای تأیید صلاحیت شده کشف شود، صلاحیت وی مطابق ماده (58) قانون مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

در تبصره آمده است: هرگاه عمل داوطلب موضوع این ماده عنوان مجرمانه داشته باشد مطابق قوانین و مقررات کیفری مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان