ترک عادت‌هایی که موجب مرض نیست!

با ترک بسیاری از آسیب های بد میتوانید به سلامت خود کمک کنید،ضرب المثل ترک عادت موجب مرض است اشتباه است. با ترک بسیاری از عادتهای کوچک میتوان به سلامت روان کمک کرد.

ترک عادت‌هایی که موجب مرض نیست!

هرفردی عادت‌های بدی مخصوص به خود دارد و نمی‌توان کسی را یافت که هیچ عادت و ویژگی‌ منفی نداشته باشد. برخی عادت دارند ناخن‌هایشان را بجوند، برخی دیگر انگشتان‌شان را می‌شکنند، عده‌ای هم در میان جمع دندان‌های‌شان را تمیز می‌کنند، تمام این موارد عادت‌هایی هستند که ما معمولاً به‌طور ناخودآگاه انجام می‌دهیم و کنار گذاشتن آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست. از آنجا که برخی از این عادت‌ها واقعاً مخرب‌اند و می‌توانند سلامت افراد را به خطر بیندازند، هر چه زودتر باید برطرف شوند؛ چرا که مانع داشتن یک زندگی سالم می‌شوند.

ورزش کم

اکثر مشکلات جسمی، مثل بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت و آرتروز در اثر کم‌تحرک و یکجا نشستن به وجود می‌آیند. ساختار بدن ما به گونه‌ای است که باید حرکت داشته باشد؛ پس برای دور ماندن از این شرایط و کاهش خطرات ناشی از این بیماری‌ها، همچنین برای افزایش سطح انرژی بدن و کاهش استرس‌ها، ورزش کنید. پیاده‌روی تند و سریع و کلیه ورزش‌هایی که به‌طور روزانه انجام می‌شوند، شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کنند.

عدم استفاده از نخ دندان

بقایای مواد غذایی لابه‌لای دندان‌ها نه تنها به خود آنها آسیب می‌رساند، بلکه باعث بیماری‌های دهان نیز می‌شود. عفونت‌های مربوط به دهان حتی به بیماری‌های قلبی منجر می‌گردند؛ بنابراین با نخ کشیدن دندان‌ها (دست کم روزی یک‌بار) از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.

استفاده از نوشیدنی‌های گازدار و شیرین

حدود 14 درصد از کالری افراد بزرگسال از طریق مصرف نوشابه‌های گازدار تأمین می‌شود و این به خصوص برای افرادی که باید کنترل بیشتری روی وزن‌شان داشته باشند، همچنین کسانی که باید میزان قند خونشان را تنظیم کنند، خطرناک است. پس بهتر است نوشیدنی‌ها و مایعات سالم، مثل آب و شیر کم چرب را جایگزین آنها کنید و مصرف نوشابه‌ها را به حداقل برسانید.

تند غذا خوردن

با عجله غذا خوردن گوارش را دچار مشکل کرده و موجب پرخوری می‌شود. از غذا خوردن لذت ببرید و زمانی را به پختن آن اختصاص دهید و غذایی را که برای تهیه‌اش زحمت کشیده‌اید، در عرض چند دقیقه نخورید. هنگام غذا خوردن یک موسیقی ملایم گوش دهید و روی غذایی که می‌خورید، تمرکز کنید تا با بی‌توجهی دچار پُرخوری نشوید.

کار کردن تا دیر وقت

به خاطر کار زندگی نکنید، به خاطر زندگی کار کنید. در 20 سال اخیر، مردم ساعات کاری خود را افزایش داده‌اند؛ ولی بهتر است که در این زمینه زیاده‌روی نکنید. هرگز کارتان را به خانه نیاورید تا در کنار خانواده‌تان لحظات با کیفیت‌تری داشته باشید.

سیگار کشیدن

حدود نیم میلیون نفر در آمریکا هر سال جان خود را در اثر سیگار کشیدن از دست می‌دهند. سیگار ظرفیت ریه را کاهش می‌دهد و فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره و سالم باز می‌دارد. حتی پیاده‌روی کردن را هم دشوار می‌کند.

هله و هوله زیادی نخورید

اعتیاد به خوردن هله و هوله با افزایش سن و سال بیشتر و ترک آن سخت‌تر می‌شود. غذاهای فست‌فودی، غذاهای مایکروفری و غذاهای آماده شاید هنگام گرسنگی نیاز شما را کاملاً برطرف سازند، اما معمولاً سرشار از کالری و سدیم هستند که می‌توانند آسیب‌های جدی به بدن وارد کنند؛ مثل افزایش خطر بیماری‌های قلبی، افزایش کلسترول بد و سرطان.

غذا خوردن در مقابل تلویزیون

 

خوردن غذاها و هله و هوله‌ها روبه‌روی تلویزیون می‌تواند منجر به چاقی شود و سایر خطرات را نیز به دنبال داشته باشد. وقتی که تلویزیون تماشا می‌کنید و چیزی می‌خورید، معمولاً بدون آنکه متوجه شوید، پُرخوری می‌کنید. حتماً تا به حال بارها و بارها برایتان پیش آمده که هنگام تماشای یک فیلم یا مسابقه ورزشی از تلویزیون، یک بسته کامل چیپس، پفک، مقدار زیادی تخمه و بسیاری چیزهای دیگر را خورده باشید.

اعتیاد به مصرف کافئین

 

نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد؛ اما اعتیاد به قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، قصه دیگری است. کافئین زیاد خواب شبانه را بر هم می‌زند و باعث افزایش استرس می‌شود

تماشای تلویزیون برای مدت طولانی

عادت به تماشای تلویزیون به مدت طولانی باعث می‌شود زمان زیادی را بی‌حرکت در یک جا بنشینید و جنبشی نداشته باشید که این باعث تنبل‌تر شدن شما می‌شود و کمتر تمایل به بلندشدن و ورزش کردن خواهید داشت. بهتر است هنگام تماشای برنامه مورد علاقه‌تان فعالیت فیزیکی نیز داشته باشید؛ مثلاً از تردمیل یا سایر وسایل ورزشی استفاده کنید.

مصرف زیاد الکل

برخی افراد با مصرف الکل خود را در معرض خطرات جدی مثل بیماری کبد، هپاتیت، افسردگی، دلهره و تشویش، زوال عقل، سکته، سرطان کبد، خون و سینه قرار می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر