راهنمای سفر ۳ روزه به دنای شمالی؛ از «سمیرم» تا «خفر»

اگر قصد سفر چند روزه در داخل کشور دارید و می خواهید با یک سفر هیجان انگیز طبیعت گردی همراه باشید، به سمت رشته کوه های دنا (بهشت کوهنوردان ایران) بروید.

راهنمای سفر 3 روزه به دنای شمالی؛ از «سمیرم» تا «خفر»

اگر قصد سفر چند روزه در داخل کشور دارید و می خواهید با یک سفر هیجان انگیز طبیعت گردی همراه باشید، به سمت رشته کوه های دنا (بهشت کوهنوردان ایران) بروید.

t2

(مناظر مربوط به دکه های فروش سیب درختی در مسیر سمیرم)

برای آشنایی با جاذبه های «سمیرم» تا «خفر» در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

t4

تصویری از آبشار آب ملخ سمیرم که یکی از ظرفیت های آبشار گردی هیجانی در تعطیلات گرم تابستان است.

t11

(چشمه های سمیرم)

پکیج گردشگری 3 روزه : از سمیرم تا خفر

این سفر از نزدیکی استان زیبا و سرسبز و دیدنی کهگیلویه و بویر احمد آغاز می شود و شما را در راستای دنای شمالی، به خفر و نصف جهان می برد تا با بخشی از طبیعت بکر و زیبای ایران زمین آشنا شوید.

در بسته گردشگری امروز، از دشت های فراخ عبور می کنیم و کوه های بلند و آبشارهای روح انگیز زیبا را درنوردیده و توصیه هایی برای کوچ کردن و طبیعت گردی هیجانی در نقاط مختلف مرکزی کشور داریم. سفری که می توان تا حدودی بخشی از سبک زندگی عشایر را لمس کرد.

یکی از مقصدهای گردشگری بسته امروز ما، سفر به روستای خفر است. جایی کمتر شناخته شده که طبیعت زیبا و رنگارنگی دارد و تجربه اقامت در روستا و خانه های جذاب را به شما می دهد. دیدار با آبشار خفر، گردشگری در تنگه بی بی سیدون ، دیدار با یکی دیگر از آبشارهای منطقه به نام آب ملخ از جمله ظرفیت های گردشگری طبیعی امروز است.

روز اول: برای این سفر، از هر جای ایران که هستید، به سمت جنوب اصفهان و شهرستان سمیرم حرکت کنید. از مراکز استان های کشور به مرکز اصفهان، اتوبوس و قطار در دسترس است. از آنجا نیز می توانید با اتوبوس، به سمت شهرستان سمیرم بروید.

اگر با خودرو شخصی سفر می کنید، با چند ساعت رانندگی می توانید از مرکز اصفهان به سمیرم بروید.

در شهرستان سمیرم،‌ امکانات اقامتی خیلی لوکسی در انتظار شما نیست. اما هتل و مهمانسراهایی برای اسکان گردشگری وجود دارد که از اداره کل گردشگری استان اصفهان نیز می توان استعلام کرد.

اگر ظهر یا شب به سمیرم رسیدید، گام اول را به استراحت شبانه اختصاص داده و شب گردی در این شهر نصف جهان را که از ساعت 9 شب تا سحر ادامه پیدا می کند در دستور کار داشته باشید.

سمیرم کجاست؟

t8

سمیرم با سیمره متفاوت است. سمیرم، شهرستانی واقع در جنوب استان اصفهان بوده و یکی از قطب های گردشگری این استان به شمار می رود.

سابقه سمیرم به حدود 3 هزار سال پیش باز می گردد و آثار هخامنشیان در آن دیده می شود. اگر به سمیرم رفتید، مزرعه ای به نام کوره در آن قرار دارد که اکنون خرابه هایی از خانه ها و حمام های آن دوران وجود دارد.

گفته شده که این منطقه در دوره سلجوقیان نیز نسبتا شهر بزرگی بوده و قلعه های استواری داشت و از ارکان مهم مدیریتی آن دوران به شمار می آمد. سمیرم به دلیل نزدکی با شهر شیراز که پایتخت زندیه بود، مورد توجه شاهان آن روزگاران بود. در سال 1325 هجری شمسی، بر اساس تقسیم بندی های کشوری، این شهر از استان فارس جدا شد و تابع استان اصفهان گردید.

این شهرستان، در مجاورت چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و استان فارس قرار دارد. جنوب این شهر یاسوج است که اگر در روز دوم سفر خود، فرصت داشتید، چند ساعتی به این شهر رفته و بازگردید.

t9

شهری در حاشیه جنوب شرقی زاگرس و رشته کوه دنا، به صورت حصاری در غرب و جنوبی غربی آن است.

روز دوم: دومین روز سفر، رانندگی کمتری برای شما دارد و می توانید از سفر خود به این نطقه کمتر شناخته شده ایران، استفاده کنید و به آبشار آب ملخ بروید.

این روستا و آبشار آن، در واقع یکی از دیدنی ترین نقاط سفر شما در تعطیلات خرداد ماه امسال است. روستای آب ملخ، چشمه سارهای گوارا و سرد دارد که در گرمای خرداد، یکی از پدیده های طبیعت ایران به شمار می رود. آب خود را از ذوب شدن برف  کوه دنا تامین می کند و ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ های مهاجم را نابود می کند و به همین خاطر، به این نام اطلاق می شود.

آبشار آب ملخ، از دو بخش تشکیل شده است که نخستین قسمت آن، سرچشمه آبشار بوده که از دل کوه بیرون می آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته و طاقدیس سبز رنگی مشاهده می شود که مثل پل، روی رودخانه ماربر خم شده است.

t7

(آبشار آب ملخ- شاهکار طبیعت سمیرم)

بهترین فصل دیدار از این ظرفیت های دیدنی طبیعی ایران، بهار و تابستان است. البته آبشار پی دنی نیز از جمله ظرفیت های أبشار گردی است که در این سفر می توانید از آن دیدن کنید.

اگر از سمیرم به سمت جنوب شرقی جاده حنا و به طرف روستای خفر عزیمت نمایید، بعد از گذشت هفتاد کیلومتر از روستای حنا، مورک و خینه، به منطقه زیبا سخفر در دامنه های مملو از برف دنا می رسید که مبدا حرکت به سمت آبشارهای پی دنی خواهد بود.

t10

تصویر طبیعت زیبا و بهاری روستای خینه در نزدیکی شهرستان سمیرم

البته آبشار خفر نیز که در روستای خفر واقع شده، برای گردش چند ساعته پیشنهاد می شود که از مناطق ییلاقی استان است و پتانسیل های بسیاری برای گردشگری شما دارد. البته خود سمیرم نیز پارک دریاچه دارد.

پس از بازدید از این مقصد آبشار گردی نصف جهان، پیشنهاد می کنیم که به سمت تنگه بی بی سیدون بروید که طبیعت زیبایی دارد.

بی بی سیدون را بهشت ناشناخته سمیرم می دانند. روستایی در سی کیلومتری سمیرم که رودخانه ای زیبا به همین نام در آن جاری است.

اگر تنگه بی بی سیدون در لوکیشن های اینستاگرامی یا فیس بوکی شما نیست، آن را add کنید تا دوستان و فالوئرهای شما با این منطقه جذاب آشنا شوند.

راهپیمایی بهاری و گشت و گذار در این منطقه و صرف میوه و بر پا کردن بساط چای هیزمی، م یتواند سفر خاطره انگیزی را در بی بی سیدون برایتان به ارمغان آورد. البته ظرفیت های گردشگری متنوعی که در بی بی زبیده خاتون شهرستان نراق در انتظار شماست، در بی بی سیدون گردی مشاهده نمی شود.

بعد از چند ساعت گشت و گذار در این منطقه، بد نیست که به سمت روستای خفر حرکت کنید. یکی از مقصدهای روستاگردی هیجانی در نصف جهان که کمتر درباره آن شنیده و خوانده ایم. در این روستا، امکان اقامت در خانه های محلی نیز برای شما فراهم خواهد بود که می توان اطلاعات بیشتر را از اهالی و تور لیدرها یا آژانس های گردشگری محلی استعلام کرد. اداره گردشگری استان اصفهان نیز برای آگاهی از فرصت های اقامتی توصیه می شود.

غار خفر که در شصت کیلومتری روستا قرار دارد، یکی از فرصت های گردشگری زیر زمینی اصفهان است. دارای آبشار و ستون های یخی بسیار است که در انتهای آن، دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ قرار دارد. در تمام طول سال، تقریبا این غار مملو از یخ است و به همین خاطر، غار یخ نامیده می شود. البته غار دنگزلو نیز که در شمال شرقی کوه دنا قرار دارد نیز از جمله دیگر مقصدهای غار نوردی استان اصفهان به شمار می آید.

در اطراف این منطقه، منطقه ای به نام چشمه ناز ونک قرار دارد که مکانی تقریبا کوهستانی بوده و در زمره رشته کوه های زاگرس است و از پر آب ترین مناطق اصفهان به شمار می رود و مقصدی عالی برای طبیعت گردهای تعطیلات خرداد پیش روی.

روز  سوم: بعد از دیدار آبشارهای مختلف سمیرم و همچنین گردش در بی بی سیدون، شب را در یکی از خانه های محلی روستای خفر بگذرانید و صبح را به خفر گردی اختصاص دهید. کوچه باغ های زیبا و رنگارنگ خفر که با صدای پرندگان همراه است، شما را به سمفونی شنیدنی و روح انگیز طبیعت خفر می برد.

در خفر گردی، بازدید از آبشار خفر را در نظر داشته باشید. این روستا، طبیعت پر آبی دارد و می توانید از میوه هایی که توسط برخی از کشاورزان منطقه در گذرگاه ها به فروش می رسد، استفاده کنید. روستای پادنا، از جمله دیگر ظرفیت های گردشگری خودمانی این منطقه است.

روستای پادنا، جایی است که می توان سبک زندگی عشایر منطقه را از نزدیک مشاهده کرد و با آداب و رسوم و سبک پوشش و دامداری و کشاورزی این قوم ایرانی را لمس نمود و از تجارب فراوانی آموخت. تصاویر این افراد و سبک زندگی آنان را نیز در تصاویر اینستاگرامی و فیس بوکی خود با ذکر نوشته و اطلاعات لازم، در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

لذت هم نشینی و تعامل با عشایر مهمان نواز و دوست داشتنی منطقه پادنا و خفر، تجربه ای است که گردشگران می توانند به عنوان ارمغان جذاب سفر همیشه از آن یاد کنند.

t12

تصویری زیبا از دریاچه حنا که یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اصفهان است

روز چهارم: در روز چهارم، به سمت سمیرم حرکت کنید و اگر وقت داشتید، از طبیعت زیبا اطراف استفاده کرده و نهار را در دامان طبیعت باشید. در مسیر خود،منطقه نمونه گردشگری دریاچه حنا را خواهید دید که یکی از مقصدهای دریاچه گردی جذاب در نصف جهان است. تماشای درناهای خاکستری این منطقه را فراموش نکنید.

دریاچه حنا، در 30 کیلومتری شهرستان سمیرم و در 190 کیلومتری جنوب شرق استان اصفهان قرار دارد. دریاچه ای که طول و عمقش در طول سال متفاوت می شود. سد حنا، در سال 1373، روی رودخانه احداث شد که از سرشاخه های رودخانه کارون بوده و برای افزایش فعالیت های کشاورزی از آن استفاده می کنند.

t13

تصویری دیدنی از غار یخی که یکی از مقصدهای گردشگری خیلی خنک در تعطیلات خرداد خواهد بود

ایجاد دریاچه حنا، تقویت پوشش گیاهی منطقه و تجمع پرندگان و ایجاد محیط مناسبی برای گردشگری منطقه شده و پتانسیل های اقلیمی و هیدرولوژیکی را افزایش داده است.

به هر حال، سمیرم، بیش از 50 مقصد گردشگری جذاب دارد که در سفر چند روزه به این نقطه دیدنی که در مجاورت استان های مختلف کشور است، بهره لازم را ببرید. در سفر به سمیرم، توصیه های تریپ ادوایزری ها را هم بررسی کنید که خالی از لطف نیست. همچنین شماری از 15 مقصد طبیعت گردی اصفهانی ها را هم اگر فرصت کردید، در برنامه سفر قرار دهید.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را در آرمان سفر و دنیای سفر دنبال کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر