ماهان شبکه ایرانیان

مقابله با وسوسه در برابر سیگار

نوع وسوسه را شناسایی کنید. گاهی اوقات وسوسه فقط برای روشن کردن سیگار می‌باشد، نه کشیدن آن. در این موارد روشن کردن عود یا شمع توصیه می‌گردد.

مقابله با وسوسه در برابر سیگار

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

1- به وسوسه یک ایست پانزده‌ دقیقه‌ای بدهید. با خود قرار بگذارید که اگر بعد از پانزده دقیقه هنوز وسوسه باقی بماند. می‌توانید مجدد مصرف کنید.

2- تکنیک موج وسوسه: وسوسه مانند موجی است که فراز و نشیب داشته. اگر بر روی موج وسوسه و نه در مقابل آن قرار بگیرید و فراز نشیب آن را طی کنید، راحت‌تر دوره آن را سپری خواهید کرد.

3- تکنیک تنفس درونی: با ده تنفس آرام‌بخش خود را از وسوسه رها کنید. تصور کنید که با هر دم هوایی خنک و تازه و انرژی بخش وارد بدن شما شده و با بازدم کلیه احساسات بد وسوسه و ناامیدی از بدن خارج می‌گردد. (استقرار در تمرین این تکنیک باعث اثربخشی بیشتر آن در موارد بعدی می‌گردد)

4- تکنیک استخر آرامش: در این روش استخری پر از آب زلال را در نظر بگیرید که با پرتاب یک سنگریزه در آن ابتدا مسیر آن را تا رسیدن به کف استخر و سپس امتداد موج به وجود آمده تا لبه استخر را دنبال نموده و با آن به آرامش برسید.

5- واژه همیشه را در زمان ترک از ذهن خود حذف کنید.

6- از عود نترسید.

7- با اهداف درازمدت هراسان نشوید.

نوع وسوسه را شناسایی کنید. گاهی اوقات وسوسه فقط برای روشن کردن سیگار می‌باشد، نه کشیدن آن. در این موارد روشن کردن عود یا شمع توصیه می‌گردد. در زمان وسوسه از فعالیت‌‌های جایگزین مانند ورزش، موسیقی، کتاب بهره‌ برده و وقت خود را در مکان‌هایی که مصرف دخانیات ممنوعیت و محدودیت داشته بگذرانید (مانند مسجد، کتابخانه و استخر) در ضمن پیشاپیش از موقعیت‌هایی که باعث ترغیب به مصرف می‌گردد اجتناب نمایید. در بسیاری موارد وسوسه شما، تنها برای روشن کردن سیگار است نه کشیدن آن. به عبارت دیگر مراسم در آوردن سیگار، گوشه لب گذاشتن و کبریت یا فندک روشن کردن و سپس روشن کردن سیگار و پک اول! قسمت اصلی وسوسه شما می‌باشد. سعی کنید با روشن کردن یک کبریت و فوت کردن آن، وسوسه خود را خاموش کنید. هرگاه وسوسه کشیدن سیگار شما را آزار می‌دهد، وضعیتی آرام به خود بگیرید. تعداد 10 نفس عمیق بکشید و با هر دم و بازدم، احساس آرامش‌ بیشتر کرده، اضطراب را از وجود خویش دور کنید. همچنین می‌توانید هنگام وسوسه به مکان‌های مذهبی یا ورزشی– فرهنگی مانند مسجد و یا استخر و کتابخانه بروید و اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها سپری کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان