دنیای زیبای سبزیجات در آشپزی

سبزی‌ها هم مثل انسان‌ها جذب یکدیگر می‌شوند. مثل خوراک بامیه با سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای یا ترکیب سیر، پیاز، جعفری، فلفل سبز و سس در غذاهای ایتالیایی مطمئناً با تجربه‌های بیشتر، ترکیبات مناسبی از سبزیجات را پیدا خواهید کرد.

دنیای زیبای سبزیجات در آشپزی

تحریریه زندگی آنلاین : سبزی‌ها هم مثل انسان‌ها جذب یکدیگر می‌شوند. مثل خوراک بامیه با سیر، پیاز و فلفل دلمه‌ای یا ترکیب سیر، پیاز، جعفری، فلفل سبز و سس در غذاهای ایتالیایی مطمئناً با تجربه‌های بیشتر، ترکیبات مناسبی از سبزیجات را پیدا خواهید کرد.

 

 بیشتربخوانید:

همه چیز درباره‌ی خواص و فواید کدو حلوایی

رنگین و سریع

ترکیب رنگ‌های فلفل دلمه‌ای قرمز، براکلی سبز و هویج نارنجی منظرة زیبایی را می‌آفریند. اما طبیعت چیزی بیش از زیبایی رنگ در این سبزی‌ها نهاده است. رنگ‌های تند سبزیجات نشانه‌ی مغذی بودن و برخورداری آن‌ها از موادی است که ضد بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده‌اند. سعی کنید حداقل یکی از انواع سبزیجاتی که در غذا می‌ریزید از نوع رنگی باشد. وقتی صحبت از کمی وقت است، باید به دنبال سبزیجاتی برویم که زودپزتر از بقیه باشند. بعضی از این سبزی‌ها عبارتند از: مارچوبه، فلفل دلمه‌ای، براکلی، گل کلم، لوبیا سبز، کلم پیچ، نخودفرنگی، اسفناج، گوجه‌فرنگی.

به‌طور کلی هر چه سبزیجات کوچک‌تر باشند، زودتر هم می‌پزند. در صورتی که نخواهید وقت برای خرد کردن آن‌ها صرف کنید، باید از سبزی های آماده بخرید.

با وجود انواع سبزی‌های یخ زده و کنسرو شده، حق انتخاب بیشتری دارید. اگر بتوانید یک یا چند مرحله از مراحل آماده‌سازی سبزی‌ها مثل پوست کندن، خرد کردن و حتی پختن آن‌ها را حذف کنید، غذایتان سریع‌تر از همیشه حاضر خواهد شد. به راه‌های استفاده از فواید سبزی‌های یخ زده دقت کنید:

توجه به ارزش‌ها: هویج، مارچوبه و کدو حلوایی سرشار از ویتامین‌ها هستند. ولی به دلیل طولانی بودن زمان آماده سازی و پختن آن‌ها، معمولاً نادیده گرفته می‌شود. می‌توانید به دلیل محدودیت زمانی از نوع یخ زده آن‌ها استفاده کنید.

سبزیجات مخلوط: بعضی از سبزی‌ها طبیعتاً هماهنگی دارند. سعی کنید در غذاهای سرخ‌کردنی از مخلوط یخ زده این سبزی‌ها استفاده کنید. در تفت دادن‌ها از سبزی‌های خیلی آب‌دار استفاده نکنید. چون علاوه برآب زیاد برگ‌های بسیار لطیفی هم دارند که در اثر تفت دادن له می‌شوند.

 

بیشتربخوانید:

با این سبزی کلیه هایتان را پاکسازی کنید

 

گریان ولی خوشمزه

قواعد قابل شکستن هستند، با این که سیر و پیاز سفید رنگ هستند اما اصلاً آن‌ها را دست کم نگیرید. وقتی صحبت از پختن سریع یک غذای خوشمزه است، نمی‌توانید نقش مهم این دو سبزی را ندیده بگیرید. دستور تهیة بسیاری از غذاهای سرخ‌کردنی با دو جمله، پیاز را تفت دهید آغاز و پیازچه را به آن اضافه کنید تمام می‌شود. پیاز، تره، پیازچه و تره فرنگی طعم تند و سوزاننده‌ای دارند که اشک را به چشم می‌آورد. هیچ یک از سبزی‌های دیگر به این آسانی و تا این اندازه طعم و بو به غذا نمی‌دهد. می‌توانید از پیاز و پیازچه به جای یکدیگر استفاده کنید. با تجربة بیشتر به تفاوت طعم قوى أن ها پی می‌برید. زمان پختن هر یک از اعضای خانوادة پیازها هم با هم فرق دارد. خودتان را به استفاده از یک نوع پیاز محدود نکنید. تمام انواع پیازها را در غذاهایتان امتحان کنید.

 

 

خانوادة پیازچه

همة اعضای این خانواده دارای برگ‌های بلند و سبز، کله‌های باریک و یا ساقه‌های نازک هستند. آن‌ها را باید در یخچال نگه‌داری کرد و در ظرف چند روز هم مصرف شوند.

تره فرنگی: کله‌ای سفید، کشیده و کلفت دارد که به برگ‌های سبز منتهی می‌شود. کلة آن را خرد کنید و مثل پیاز تفت دهید. برگهای آن را هم خرد کنید و در آبگوشت یا تره فرنگی پلو بریزید. به علت فشردگی برگها بر روی هم، خاک به سختی از لای آن‌ها بیرون می‌آید و باید در شستن این سبزی خیلی دقت کنید. تره فرنگی با مرغ، گوشت گوسالة سرخ شده و کمی خامه بسیار لذیذ می‌شود.

تره: برگ‌هایی نازک، بلند و سبز رنگ با طعم تند و کمی‌ترش دارد. تره را درست قبل از استفاده خرد کنید چون عطر آن در اثر خردشدن کمتر می‌شود. بلافاصله بعد از این‌که غذا را از روی حرارت برداشتید، تره را روی آن بریزید. این سبزی برای دادن رنگ و عطر به غذاهای سرخ‌کردنی بسیار مناسب است.

پیازچه: کله‌ای کوچک و سفید دارد و برگهای بلند و سبزش هم برای غذا بسیار مناسب است. از کله و برگ پیازچه هر دو می‌توانید در پختن غذا استفاده کنید. آن را در دقایق آخر روی غذا بریزید. بهترین انتخاب برای زمانی هستند که وقت سرخ کردن پیاز را ندارید.

 

 بیشتربخوانید:

خوراکی هایی که نباید فریزری شوند

 پیازهای خشک

منظور از پیاز خشک، همان پیازهای رسیده‌ی معمولی با پوست کاغذی هستند. پیاز خشک را برای هفته‌ها در جای خشک و خنک نگه دارید. پیازها انواع متفاوتی دارند:

پیاز قرمز: پوستة خارجی آن قرمز روشن تا بنفش است. طعم ملایمی دارد. می‌توانید در سالاد و ساندویچ‌ها از آن استفاده کنید. این پیاز در اثر پختن طولانی رنگ خود را از دست می‌دهد.

پیاز ترشی: تقریباً شبیه پیازهای مینیاتوری و به رنگ قهوه‌ای کم رنگ و ارغوانی روشن است. طعم آن نسبت به پیازهای دیگر ملایم‌تر است. این پیاز را با گوشت گوسالة سرخ شده مصرف کنید تا غذا طعم ملایم پیاز را بگیرد.

پیاز سفید: با توجه به فصل سال، منطقة کشت و آبیاری، طعم این پیاز از ملایم تا تند تغییر می‌کند. چون از ظاهر این پیاز به طعم آن پی نمی‌برید پس همیشه منتظر یک حادثه باشید. پیاز سفید را در سرخ کردنی‌ها، خورش‌ها و سوپ مصرف کنید.

پیاز زرد: پوست قهوه‌ای روشن دارد و سرسخت‌ترین نوع پیاز است. تقریباً در هر غذایی قابل استفاده است.

پیاز شیرین: پوستی نازک دارد و کمی پهن‌تر از بقیة انواع خودش است. پیاز شیرین زودتر از بقیه خراب می‌شود و بهتر است طولانی مدت نگه داری نشود. با چشیدن طعم تفت دادهی آن دیگر به سراغ بقیه نخواهید رفت.

سیر: فراموش نکنید که سیر هم یکی از خویشاوندان تره فرنگی، تره و پیاز محسوب می‌شود. با نوع استفاده‌ای که از سیر در غذا می‌شود، طعم آن هم تغییر می‌کند. سیر خام طعمی تند و سوزاننده دارد. سیر سرخ شده طعم برشته و تا حدی شیرین دارد. هنگام تفت دادن سیر دقت کنید که نسوزد. سیر سوخته تلخ مزه می‌شود.

هنگام خریدن سیر، حبه‌های ترد با پوست خشک را انتخاب کنید. سیرهای جوانه زده را نخرید چون نشان ماندگی آن‌هاست.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان