طلاق سالم

هیچ‌کس با انتظار جدایی و شکست خوردن ازدواج نمی‌کند. با این وجود بیش از ۲۰ درصد ازدواج‌های بار اول در پنج سال نخست به طلاق ختم می‌شوند و ۴۸ درصد از ازدواج‌ها در ۲۰ سالگی به پایان می‌رسند.جدایی و طلاق وقایعی از نظر هیجانی دشوار هستند، اما امکان این وجود دارد که طلاق سالم گرفته شود.

طلاق سالم

هیچ‌کس با انتظار جدایی و شکست خوردن ازدواج نمی‌کند. با این وجود بیش از 20 درصد ازدواج‌های بار اول در پنج سال نخست به طلاق ختم می‌شوند و 48 درصد از ازدواج‌ها در 20 سالگی به پایان می‌رسند.جدایی و طلاق وقایعی از نظر هیجانی دشوار هستند، اما امکان این وجود دارد که طلاق سالم گرفته شود.

همکاری، ارتباط و مدیریت

پایان رابطه زناشویی معمولاً سیلی از هیجاناتی مثل خشم، سوگ، اضطراب و ترس را روانه زندگی فرد می‌کند. گاهی این احساسات می‌توانند زمانی بیرون بریزند که انتظار آن نمی‌رود و فرد آماده نیست. چنین واکنشی طبیعی است و در گذر زمان شدت این احساسات کاهش می‌یابد. تا رسیدن این زمان فرد باید تلاش کند که با خود مهربان باشد. پژوهشگران یافته‌اند، افرادی که با خود مهربان‌تر هستند، در مدیریت روز به روز طلاق بهتر عمل می‌کنند.

سعی کنید به طلاق مثل یک نبرد فکر نکنید. مدیریت طلاق غالباً گزینه بهتری از درگیری در دادگاه خانواده است. تلاش برای این خودتان همه مشکلات را حل کنید، می‌تواند خسته کننده و خود تخریبی باشد، چرا که مشکلاتی منجر به جدایی شما شده‌اند، به احتمال زیاد هنگام مذاکرات طلاق هم پیش می‌آیند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مدیریت می‌تواند برای ارضای هیجانی، رابطه بین همسران و نیازهای فرزندان مفید باشد.

نشستن و صحبت کردن با همسرتان که در آینده نزدیک، “همسر قبلی” خواهد بود، ممکن است آخرین چیزی باشد که دوست دارید انجام دهید، اما همکاری و ارتباط طلاق را برای همه سالم‌تر خواهد کرد. مشورت کردن با یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند که در گرفتن تصمیمات با کمترین تعارض ممکن موفق شوید.

ممکن است به خاطر آوردن جزئیات مهم در زمانی که هیجانی هستید دشوار باشد. هنگامی را انتخاب کنید که احساس آرامش می‌کنید و نکاتی را بنویسید که می‌خواهید درباره آن‌ها بحث کنید. زمانی که می‌خواهید با همسرتان حرف بزنید، از این لیست به عنوان راهنما استفاده کنید. داشتن چنین نوشته‌ای می‌تواند از هیجانی شدن مکالمه رو در رو جلوگیری کند. اگر این صحبت رو در رو هنوز خیلی دشوار به نظر می‌رسد، می‌توانید به برخی جزئیات از طریق مکاتبه رسیدگی کنید.

زمانی که بچه‌ها در میان هستند

طلاق می‌تواند برای کودکان ضربه‌ای عاطفی باشد، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیشتر بچه‌ها در دو سال اول بعد از طلاق، به خوبی با آن کنار می‌آیند. از طرف دیگر، کودکان غالباً زمانی که والدین به جای طلاق گرفتن در یک زندگی زناشویی پر تنش و پر تعارض هستند، مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند. والدین می‌توانند حین طلاق بسیار به گذر کودک از این دوران و انتقال به نوع جدیدی از زندگی کمک کنند. نهایت تلاش خود را بکنید که کودکان را بیرون از تعارض‌های خود نگه دارید. تعارض‌های ادامه دار والدین احتمال بروز مشکلات روان‌شناختی و اجتماعی را در کودکان بیشتر و بیشتر می‌کند.

غالباً کمک‌کننده است که والدینی که در شرف طلاق گرفتن هستند، برنامه‌ای بریزند و آن را با هم به کودک ارائه کنند. نکته دیگر این است که والدینی که می‌خواهند طلاق بگیرند، باید ارتباط خود را با هم حفظ کنند. همچنین والدین باید اجازه صحبت را به کودک بدهند. کودکان می‌توانند از داشتن مکالمه‌های صادقانه درباره تغییرات خانواده خود سود ببرند.

در بسیاری از موارد تغییر ناگهانی می‌تواند برای کودک دشوار باشد. اگر ممکن است، چند هفته پیش از آن که همسر یا خودتان خانه را ترک کنید یا کودکان را به خانه جدیدی ببرید، به آن‌ها اطلاع دهید. می‌تواند کمک کننده باشد اگر تغییرات را در ماه‌ها و سال‌های پس از طلاق تا حد ممکن به حداقل برسانید.

کودکان زمانی که رابطه نزدیک خود را با هر دو والد حفظ می‌کنند، وضعیت بهتری دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند وقتی که کودکان با یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها رابطه ضعیفی دارند، در کنار آمدن با مشکلات ایجاد شده عملکرد بدتری دارند. استفاده از کمک متخصصین تربیتی و روان‌شناسان می‌تواند کمک زیادی به کودکان طلاق کند.

مراقبت از خود

تغییراتی که در نتیجه جدایی و طلاق ایجاد می‌شوند، می‌توانند دشوار و ناراحت‌کننده باشند. اما الان بیشتر از هر موقع دیگری لازم است که مراقب خود باشید. از شبکه حمایتی خود که شامل خانواده و دوستان است برای کمک و دلگرمی استفاده کنید.

برای این که هنگام شروع فصل جدید زندگی خود، رویکرد مثبت خود را حفظ کنید، سعی کنید فعالیت‌هایی که دوست داشته‌اید اما مدت‌هاست انجام نداده‌اید را دوباره شروع کنید یا می‌توانید تفریحات و فعالیت‌های جدیدی را پیدا کنید. با تغذیه درست و ورزش سلامت جسمی خود را حفظ کنید.

روان‌شناس چه کمکی می‌تواند بکند

طلاق دوران سختی برای همه خانواده است. همسران در حال طلاق و فرزندانشان می‌توانند نفع زیادی از صحبت کردن با یک روان‌شناس ببرند و از او کمک بگیرند تا با هیجانات خود و تغییرات کنار بیایند. روان‌شناسان همچنین می‌توانند به شما کمک کنند که متوجه شوید چه چیزی باعث پایان یافتن ازدواج قبلی شما شده است تا بتوانید از تکرار این الگوی منفی در زندگی خود جلوگیری کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر