راهنمای خرید بخاری ؛ مزایا و معایب انواع بخاری های گازی، برقی، رادیاتور و دیواری

در شرایطی که در میانه فصل سرما هستیم، خریدن یک بخاری جدید می تواند لحظات خوبی را در این شرایط سرد برای شما رقم بزند

راهنمای خرید بخاری ؛ مزایا و معایب انواع بخاری های گازی، برقی، رادیاتور و دیواری

در شرایطی که در میانه فصل سرما هستیم، خریدن یک بخاری جدید می تواند لحظات خوبی را در این شرایط سرد برای شما رقم بزند. از بخاری های همرفتی تا رادیاتور، از بخاری های مخزن دار تا رادیواتورهای اینرسی گرمایی، خیلی ساده ممکن است در خریدن سیستم گرمایشی جدید دچار سردرگمی شوید. گرم کردن خانه در فصل زمستان نباید به یک هزینه سنگین برای شما تبدیل شود و اگر چه خرید هیچ بخاری بدون هزینه نیست اما برخی ارزان تر، مقرون به صرفه تر و کارآمدتر از دیگر انواع هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

انتخاب بخاری برقی یا رادیاتور: ضروریات

اگر به دنبال خرید چند بخاری هستید، برای بررسی گزینه هایتان وقت بگذارید، مدل ها را با هم مقایسه کنید و با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم گیری نمایید. پیدا کردن بخاری یا رادیاتور مناسب به ترکیبی از فاکتورها بستگی خواهد داشت:

  1. فضا یا اتاقی که بخاری در آن نصب خواهد شد: برای مثال، حمام و اتاق خواب به یک شکل گرم نمی شوند. واحد انرژی در مورد توان خروجی بخاری ها بر اساس وات است. هر چه عدد وات یک بخاری بیشتر باشد مصرف برق شما در بخاری های برقی بیشتر خواهد بود. از این رو بهتر است بخاری را برای اساس مساحت اتاق خریداری کنید. اگر یک بخاری بزرگ و بسیار قوی برای یک اتاق کوچک انتخاب کرده اید این به معنای هدر دادن پول و انرژی است. برای اتاق های کوچکی که تا 20 متر مربع مساحت دارند به دنبال بخاری هایی با توان حدود 1500 وات (1.5 کیلووات) باشید. بخاری های 2 کیلوواتی مناسب اتاق های متوسط هستند و برای اتاق های بزرگ می توانید به سراغ بخاری های 2400 واتی بروید. در موارد زیر نیز باید یک بخاری با وات بیشتر بگیرید: سقف های بلند، زمین بدون قالی، جریان مداوم هوا از بیرون به درون.
  2. راحتی گرمایی: این موضوع که برای سلامت عمومی مهم است به نوع انتقال گرمایی که بخاری فراهم می کند بستگی دارد.
  3. مدت زمانی که برای گرم شدن بخاری لازم است به اتاقی وابسته است که بخاری در آن استفاده می شود و همچنین عادات استفاده کننده.
  4. مساحت اتاقی که می خواهید گرم کنید و شرایط عایق بودن خانه: خانه های بزرگ و بدون عایق کاری مناسب به انرژی بسیار زیادی برای گرم کردن نیاز دارند
  5. بودجه: باید یک تناسب بین مدل بخاری مورد نظرتان و همچنین بودجه ای که در نظر دارید برقرار باشد.

رادیاتورهای گرمایی اینرسی برای اتاق نشیمن و استراحت بسیار مناسب هستند زیرا از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه بوده و گرما را نیز به طور مستقیم در کل فضا منتقل می کنند. اگر برای هیترهای حمام تایمر ندارید بهتر است از مدل های دارای فن (پنکه) استفاده کنید. یک رادیاتور گرم کن حوله که به فن هیتر مجهز شده باشد بدون شک خیلی سریع تر فضا را گرم می کند. راهروها و آشپزخانه با بخاری های پخش کننده گرما یا همان هیترهای برقی گرم شوند بهتر خواهد بود زیرا به طور دائم از این مکان ها استفاده نمی شود. با این وجود، رادیاتور گزینه بسیار کارآمدتری است و می توان از آن برای تمامی فضاهای خانه استفاده کرد.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

برای برآورد اینکه به چه مقدار قدرت گرمایی از بخاری خود نیاز دارید، برای خانه هایی که عایق کاری خیلی ضعیف یا متوسطی دارند مساحت مکان بر اساس متر مربع را در 100 وات ضرب کنید در حالی که برای فضاهای با عایق کاری مناسب باید مساحت فضا را در 60 وات ضرب کنید. برای حمام ها مساحت را در 125 وات ضرب کنید زیرا خیس بوده و به گرمای بیشتری نیاز دارند.

رادیاتور پنلی ایران رادیاتور

رادیاتور پنلی ایران رادیاتور

جنس
فولادی
ابعاد
12*55*60 سانتی متر
وزن
19 کیلوگرم
فرآیند انتقال دما
Standard Double Convector
بازه دمای کاربری
40 تا 180 درجه سانتی گراد

خرید

رادیاتور پنلی ایران رادیاتور

احساس راحتی با گرما با شیوه انتقال و انتشار گرما توسط بخاری یا رادیاتور در ارتباط است. بهترین شرایط از این لحاظ با رادیاتورها بدست می آید، چه در زمینه گرمای مطلوب و چه مصرف انرژی. هیترهای برقی پنکه دار ارزان قیمت هستند اما مقدار بسیار زیادی انرژی مصرف کرده و گرمای مناسب و آرامش بخشی نیز تولید نمی کنند. هیترهای برقی فن دار می توانند یک حمام یا اتاق کوچک را در حدود 3 دقیقه گرم کنند. اما به هزینه های انرژی نیز توجه داشته باشید زیرا بخاری های برقی با افزایش فضا انرژی بسیار بیشتری نیز مصرف می کنند. هیترهای برقی فن دار را می توان در اتاق نصب کرده و هر از چندگاهی از آن ها استفاده کرد و برای استفاده همیشگی و طولانی مدت مناسب نخواهند بود. گرمای تولید شده توسط این بخاری ها شبیه اشعه خورشیده است و هر چه به آن ها نزدیک تر باشید احساس گرمای بیشتری خواهید داشت.

به عنوان یک مبنای مرجع، دمای مداوم حدود 19 درجه سانتگیراد در اتاق های نشیمن و 16 درجه سانتیگراد برای اتاق های خواب مناسب ترین دماست. حمام و دستشویی نیز زمانی که از آن ها استفاده نمی شود باید در دمای حدود 17 درجه سانتیگراد ثابت باشند در حالی که در صورت استفاده از آن ها، این دما باید به 22 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

انواع بخاری های برقی و رادیاتورها

سیستم های گرمایی الکتریکی بسته به نوع انتقال گرما به سه دسته تقسیم می شوند: بخاری های با رسانای گرمایی، بخاری های پخش کننده حرارت و رادیتاتورهای اینرسی گرمایی.

بخاری های رسانایی گرمایی (Electric convector heaters)

بخاری های رسانایی گرمایی با استفاده از المنت های الکتریکی خود هوا را به صورت مستقیم گرم می سازند. هوای گرم به سمت بالا حرکت کرده و با هوای خنکی که می آید جایگزین می شود که آن هوای سرد نیز دوباره گرم خواهد شد. گرما از طریق این جریان هوا و در فرآیندی که رسانایی گرمایی نام دارد در کل فضا پخش می شود. در نتیجه به نحوی رطوبت از هوا گرفته می شود. نکته دیگر اینکه در صورت استفاده از این بخاری ها فضا به شکل نامساوی گرم می شود و جریان هوا می تواند باعث ایجاد گرد و خاک شود. بخاری های رسانایی گرمایی بهترین گزینه برای فضاهای به خوبی عایق شده مانند راهروها هستند زیرا این مکان ها خیلی سریع گرم خواهند شد. انتخاب بخاری های دارای فن باعث می شوند که گرم شدن هوا بسیار سریع تر رخ دهد. از آنجایی که این بخاری ها هوا را از رطوبت خالی می کنند، توصیه می شود که در کنار آن ها از دستگاه های بخور و رطوبت ساز استفاده کنید تا مقداری رطوبت به هوا اضافه شود. این نوع بخاری ها همچنین ممکن است باعث کاهش یون منفی در هوا شوند که گمان می رود برای سلامتی مفید باشد.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

بخاری های دارای پنل الکتریکی (Electric panel heaters)

بخاری های دارای پنل الکتریکی امواج مادون قرمز تولید کرده که گرمایی مشابه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را تولید می کند. از این رو این نوع بخاری ها تولید اشعه می کنند و گرما را از طریق رسانایی منتقل می کنند. بخاری های دارای پنل الکتریکی هر شیئی که در اطراف قرار داشته باشد را نیز گرم می کند؛ از مبلمان گرفته تا دیوارها و افراد که می تواند احساس ناخوشایندی تولید کند.

روش اصلی انتقال گرما در این نوع بخاری ها تابش گرمایی است. اگر گرما توسط پنلی آلومینیومی پخش شود که خود با المنت های الکتریکی گرم می شود، از آن با عنوان دور- مادون قرمز یاد می شود و در صورتی که گرما توسط لامپ هالوژن تولید شود به آن نزدیک-مادون قرمز گفته خواهد شد. نقطه ضعف این بخاری ها این است که به محض خاموش شدن دیگر گرمایی تولید نخواهند کرد. با این وجود، برخی مدل ها به ابزاری مجهز هستند که گرما را ذخیره کرده و در طول زمان منتشر می کند. این بخاری ها را بخاری های اینرسی گرمایی نیز می نامند.

بخاری های فن دار (Fan heater)

بخاری های فن دار بخاری های الکتریکی هستند که ضرورتاً تنها به عنوان یک منبع گرمایی اضافی یا منبع گرمایی صرف در حمام استفاده می شوند زیرا می توانند در یک مدت زمان مشخص و کوتاه فضای کوچکی را گرم کنند. این بخاری ها مجهز به سیستم پنکه ای بوده که گرمای تولید شده توسط المنت الکتریکی را پخش می کند. برخی بخاری های فن دار دارای یک جزء سرامیکی گرما ساز هستند که مصرف انرژی و در نتیجه هزینه استفاده از آن ها را کاهش می دهد. تکنولوژی بخاری های فن دار که معمولاً به آب مقاوم بوده و دارای تایمر هستند و می توان از آن ها در کنار بخاری های المنتی جلو باز پخش کننده حرارت (radiant) یا بخاری ها رسانایی گرمایی مورد استفاده قرار گیرند که به آن ها امکان می دهد خیلی زود گرمای فضا را افزایش دهند و آن ها را برای بکارگیری در حمام مناسب می سازد.

هیتر برقی پارس خزر مدل FH2000P

فن هیتر پارس خزر مدل FH2000P

ابعاد
طول 265 × عرض 265 × ارتفاع 125 میلی متر
وزن
0.72 کیلوگرم
قابلیت نصب
زمین

خرید

فن هیتر پارس خزر مدل FH2000P

رادیاتورهای اینرسی گرمایی (Thermal inertia radiators)

رادیاتورهای اینرسی گرمایی مقرون به صرفه ترین گزینه در میان بخاری ها هستند. انرژی که توسط این رادیاتورها تولید می شود به یکی از دو شکل زیر ذخیره می شود: در یک جریان مایع گرمایی (گلیکول، نفت یا غیره) که در این صورت به رادیاتور عنوان رادیاتور مایع گرمایی اطلاق می شود؛ یا از طریق یک ععنصر جامد مانند سرامیک یا سنگ تالک که در این صورت به آن رادیاتور اینرسی خشک گفته می شود.

این انرژی از طریق المنت  گرماساز تولید شده که در مواد جامد یا مایع گفته شده ذخیره خواهد شد. معمول ترین نوع بخاری های اینرسی بخاری های ذخیره ای هستند.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

رادیاتورهای اینرسی مدرن

بساری از رادیاتورهای اینرسی مدرن از پنل های پخش کننده گرما در قسمت خارج ساخته شده اند که از طریق یک المنت و یک هسته گرماساز که با المنت دوم گرم می شود. مزیت این بخاری ها این است که خیلی زود گرما ایجاد می کنند و این موضوع به دلیل پنل گرماساز بیرونی آن هاست و می توانند گرما را از طریق هسته گرماساز خود ذخیره کنند. در حالی که نیروی این رادیاتورها از برق تولید می شود، هوا را خشک نمی کنند و حس سیستم گرمایش مرکزی را دارند. این رادیاتورها به طور معمول از آلومینیوم یا چدنی ساخته می شوند. چدن در حفظ گرما بسیار کارآمد است در حالی که آلومینیوم بسیار سریع تر گرم می شود.

بخاری های با قابلیت ذخیره گرما

بخاری های با قابلیت ذخیره گرما از مواد مقاوم به گرما ساخته شده اند. این بخاری ها چنان در حفظ گرما کارآمد هستند که گرمایی که در طول شب جمع می کنند را در طول روز بعد و بدون نیاز به مصرف انرژی آزاد می کنند. بخاری های با قابلیت ذخیره گرما به همان روش رادیاتورهای اینرسی مدرن عمل می کنند: آن ها گرمایی که قبلاً ذخیره کرده اند را بعداً منتشر می کنند. تنها تفاوت این است که این نوع بخاری ها ظرفیت ذخیره گرمایی بیشتری نسبت به رادیاتورهای اینرسی معمولی دارند.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

بخاری های گازی

بخاری گازی خیلی سریع کار کرده و بسیار نیز کارآمد است و گرمای قابل توجهی نیز تولید می کند که به تمامی نقاط اتاق می رسد. بخاری گازی بهترین گزینه برای گرم کردن اتاق های شلوغ است و زمانی که جریان برق قطع شود نیز به کار خود ادامه خواهد داد. اگر می خواهید بخاری گازی بخرید، باید به موارد و فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:

اندازه اتاق: اکثر بخاری های گازی برای فضاهای بزرگ و متوسط مناسب هستند، همچنین فضاهایی که باز هستند.

  • هزینه: بخاری های گازی معمولاً از بخاری های برقی گران تر بوده اما مصرف انرژی کمتری دارند. مدل های دودکش دار ایمن تر بوده اما هزینه نصب بیشتری داشته و امکان انتقال سریع آن ها نیز وجود ندارد
  • منبع گاز: اول از همه خانه را بررسی کنید تا ببینید منبع گازی شما با مدلی که می خواهید بخرید تناسب دارد یا خیر: گاز طبیعی شبکه ای یا کپسول های گاز مایع ال پی جی
  • دودکش دار یا بدون دودکش: بخاری های گازی یا دودکش دارند و باید برای استفاده از آن ها دودک نصب کرد که این نوع بخاری ها را در هنگام روشن بودن غیرقابل حرکت می سازد؛ یا بدون دودکش هستند که در هنگام روشن بودن نیز می توان آن ها را تکان داد.
  • مدل های دودکش دار از طریق دودکش مقادیر اندکی که مونوکسید کربن و بو و دیگر گازها در اثر سوختن گاز تولید می شود را از خانه بیرون می برند. مدل پرتابل اما گازهای تولید شده را به داخل اتاق منتقل می کند که به همین دلیل در صورت استفاده از این نوع بخاری های گازی باید تهویه مناسبی در خانه ها وجود داشته باشد. نباید از بخاری های گازی دودکش دار در اتاق های خواب یا دیگر فضاهای کوچک مانند حمام استفاده کرد.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

آیا بخاری های گازی ایمن هستند؟

  1. بله مقادیر اندکی گاز احترافی تولید می شود که می توانند وارد اتاق شوند و در صورت وجود سیستم تهویه مناسب مشکلی ایجاد نخواهند کرد.
  2. در مورد بخاری های گازی بدون دودکش نیز باید به دنبال مدل هایی باشید که در صورت کاهش سطح اکسیژن اتاق به صورت اتوماتیک خاموش می شوند. در برخی نمونه ها نیز در صورت خاموش شدن شعله به هر دلیلی یک سیستم اتوماتیک خاموش کردن وجود دارد که جریان گاز را متوقف خواهد کرد.
  3. بخاری های بدون دودکش قسمت جلوی بازی داشته و شعله آن ها پیداست، از این رو برای خانه هایی که کودک یا حیوان خانگی دارند مناسب نخواهند بود.

مزایا و معایب کلی بخاری های گازی و برقی

به طور کلی بخاری های برقی هزینه خرید کمتری داشته و مناسب مکان های با مساحت کم هستند اما هزینه مصرف انرژی بالاتری داشته و مناسب اتاق های بزرگ و متوسط نیستند. در مقابل بخاری های گازی قیمت بالاتری داشته اما هزینه مصرف انرژی کمتری داشته و مناسب اتاق های متوسط و بزرگ هستند.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

مزایا و معایب بخاری های گازی: دودکش دار یا متحرک

بخاری های متحرک یا بدون دودکش

  • راحت تر بودن حرکت دادن- از این رو می توانید آن ها را در هر جهتی چرخاد، از اتاقی به اتاق دیگر برد، در تابستان آن ها را در انبار گذاشت و از خانه ای به خانه دیگر برد.
  • کارآمد بودن- حدود 90 درصد از انرژی مصرفی به گرما تبدیل می شود.
  • گرم کردن سریع- بخاری های گازی بدون دودکش خیلی سریع مقادیر زیادی گرما تولید می کنند که تقریباً سه برابر گرمایی است که از یک بخاری برقی با مصرف انرژی مساوی دریافت می کنید.
  • هزینه کارکرد کمتر در مقایسه با بخاری های الکتریکی متحرک، اگر چه هنگام خرید باید مبلغ بیشتری برای نمونه گازی بپردازید.
  • تولید یک چهارم تا یک سوم کربن تولیدی در بخاری های برقی (مگر اینکه نیروی برقتان را از منابع تجدید پذیر گرفته باشید)
  • گزینه های ایمنی متعدد که در صورت بروز مشکلی به طور خودبخود باعث خاموش شدن بخاری خواهند شد. برای مثال، سنسور کاهش اکسیژن که کاهش بیش از حد سطح اکسیژن در خانه را شناسایی کرده و در این صورت بخاری را خاموش خواهد کرد. سیستم مشابهی نیز وجود دارد که در صورت خاموش شدن شعله جریان گاز را قطع خواهد کرد و همچنین یک سوییچ کج که در صورت افتادن بخاری آن را خاموش می کند. نکته مهم این است که یک سنسور هشدار مونوکسید کربن را برای اطمینان نصب کنید.

معایب بخاری های گازی بدون دودکش یا متحرک

  • نداشتن دودکش به معنای آزاد شدن گازهای تولید شده در هنگام احتراق است که وارد اتاق می شوند
  • قابل استفاده نبودن در حمام، اتاق خواب یا دیگر مکان های کوچک و بدون سیستم تهویه مناسب. در این گونه مکان ها به بخاری های دودکش دار یا بهتر از آن ها، بخاری های برقی نیاز دارید
  • تولید مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژنی اما در مقادیر بسیار کم که می توانند برای افراد مبتلا به آسم یا افراد مبتلا به آلرژی و مشکلات ریوی مشکل ساز باشند
  • تولید بخار آب در جریان فرآیند احتراق که باعث چسبیدن رطوبت به شکل گاز روی دیوار و سقف شده و به همین دلیل داشتن سیستم تهویه مناسب بسیار مهم خواهد بود.

در مورد بخاری های گازی دودکش دار باید به دنبال چه چیزهایی باشم؟

  • کنترل ریموت که به شما اجازه دهد تنظیمات دمایی و سرعت فن را انجام دهید که در مدل های بسیار مدرن وجود دارد
  • داشتن ترموستات که حفظ دمای مطلوب را ساده می سازد
  • تایمرهای قابل برنامه ریزی که به صرفه جویی در انرژی کمک خواهد کرد. بیشتر بخاری های گازی مدرن ترموستات دار قابلیت برنامه ریزی برای روشن و خاموش کردن در طی یک دوره 24 ساعته را دارند
  • قفل کودک در برخی مدل ها وجود دارد و برای خانواده هایی که فرزند دارند بسیار مهم است
  • سیستم روشن شدن الکتریکی بسیار کارآمد است زیرا در این صورت دیگر نیاز نیست که سیستم پایلوت همیشه روشن باشد
  • قابلیت هشدار تمیز کردن فیلتر که بسیار مفید خواهد بود
  • کیت تبدیل به ال پی جی که به شما امکان می دهد در مناطقی که گاز طبیعی در دسترس نیست نیز بتوانید از کپسول های گاز مایع برای روشن کردن بخاری استفاده کنید.

 قصد داریم شما را با انواع بخاری ها و مزایا و معایب هر یک و نکته هایی که هنگام خرید بخاری باید به آن ها توجه داشته باشید آشنا کنیم.

بخاری های دیواری و شومینه های برقی

اگر برای گرمایش خانه خود به یک سیستم ثابت و دائمی نیاز دارید می توانید از المنت های تخته ای، بخاری های دیواری یا شومینه های برقی استفاده کنید. المنت های تخته ای بخاری هایی هستند که دارای یک کویل مقاوم بوده و شبیه کویل در بخاری های یک نفره عمل می کنند. تنها تفاوت آن ها این است که بخاری های تخته ای بزرگ تر هستند، مصرف انرژی بهینه تری داشته و می توان آن ها را به یک ترموستات دیواری وصل کرد. بخاری های برقی دیواری نیز امکان نصب کردن روی دیوار را داشته و با داشتن فن می توانند به سرعت گرما را به تمام نقاط اتاق منتقل کنند. شومینه های برقی نیز دارای آتشدان و طاقچه بالای بخاری بوده که بسیار شبیه یک آتش چوب سوز واقعی عمل می کنند بدون اینکه نیازی به استفاده از آجر و بتن برای ساخت شومینه گازی یا چوبی باشد. این بخاری ها راحتی بخاری برقی را با راحتی آتش های چوب سوز سنتی ترکیب کرده اند

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید یخچال فریزر ؛ هر آنچه که هنگام خرید این قلم از لوازم خانگی باید بدانید

راهنمای خرید انواع اجاق گاز خانگی؛ از اجاق های گازی و برقی تا فر دیواری و فر گاز

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان