مزاحم همیشگی! (۱)

اگر احساس کردید علائم سرماخوردگی کم‌کم در شما بروز می‌کند، شربت روی و یا کولد اف ایکس (ماده‌ای که حاوی جینسینگ است) این علائم را کاهش می‌دهد.

مزاحم همیشگی! (1)

تحریریه دنیای سلامت

تشخیص ویروس سرماخوردگی از آنفلوانزا؟

علائم سرماخوردگی معمولا تنفسی هستند؛ مثل گلودرد، سرفه، عطسه و آبریزش بینی.آنفلوآنزا نیز این علائم را دارد؛ اما اغلب با تب و لرز همراه است. علاوه بر آن، سردرد، درد عضلات و کوفتگی آنها و بی‌حالی زیاد نیز از سایر علائم آنفلوآنزا می‌‌باشد. آنفلوآنزا به یکباره ایجاد ‌شده و علائم آن با سرعت بیشتری تشدید می‌شوند.

بنابراین آگاهی از اینکه دچار سرماخوردگی شده‌اید یا آنفلوآنزا اهمیت زیادی دارد؛ برای آنفلوآنزا باید از داروهای ضدویروسی مثل تامیفلو استفاده کرد. تامیفلو با نسخه پزشک در اختیار بیماران قرار می‌گیرد؛ بنابراین به محض آنکه احساس کردید دچار آنفلوآنزا شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر استراحت کنید و بدن خود را مرطوب‌تر نگه دارید، یعنی اینکه مایعات بیشتری بنوشید. نوشیدن آب مواد خلطی داخل ریه را کاهش می‌دهد. خوردن آب پرتقال نیز توصیه می‌شود؛ اما نباید انتظار معجزه داشته باشید. ویتامین C در پیشگیری از عفونت‌های تنفسی بسیار موثر است.

تشخیص

چای داغ بنوشید

همه چای‌ها حاوی تئوفیلین می‌باشند که برای برطرف کردن برونشیت مفید است. برای آنکه طعم چای شما بهتر شود می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. عسل گلوی شما را نرم‌ می‌کند و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند. عسل همچنین موجب ترشح بیشتر بزاق و رقیق‌تر شدن مواد خلطی می‌شود.

از داروهای طبیعی و سالم استفاده کنید

اگر احساس کردید علائم سرماخوردگی کم‌کم در شما بروز می‌کند، شربت روی و یا کولد اف ایکس (ماده‌ای که حاوی جینسینگ است) این علائم را کاهش می‌دهد. بدن شما به روی نیاز دارد تا از گلبول‌های سفید خون محافظت کند؛ اما در این کار زیاده‌روی نکنید.

مصرف بیش از 50 میلی‌گرم روی به طور روزانه می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تحت فشار قرار دهد. جینسینگ میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و از پروتئین‌های سیستم دفاعی بدن به نام «ایتترلیوکین» محافظت می‌کند. حتی مصرف ویتامین C نیز نمی‌تواند به اندازه مصرف جینسینگ در این زمینه تاثیرگذار باشد.

درصدد تهیه دارو باشید

دارویی مصرف کنید که دردتان را تسکین دهد؛ مثل آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن. این مسکن‌ها درد را کاهش می‌دهند و تب را پایین می‌آورند. 

برای کاهش سرفه، به دنبال دارویی باشید که حاوی دکسترومتورفان باشد. دکسترومتورفان یکی از سرکوب‌کننده‌های اصلی سرفه است. برای کاهش خلط و مواد مخاطی گوآیی فنسین مصرف کنید. این دارو خلط‌آور است. پسودوفدرین نیز یک داروی بسیار موثر خلط‌آور است و کمک زیادی به باز شدن بینی می‌کند.

کمی سوپ مرغ تهیه کنید

از سوپ مرغ سال‌ها و بلکه قرن‌هاست که به عنوان دارویی برای سرماخوردگی استفاده می‌شود. کیستین، نوعی آمینواسید است که از مرغ در حال پخت آزاد می‌شود و از نظر ساختار شیمیایی شباهت زیادی به داروی برونشیت دارد. این سوپ مواد مخاطی را رقیق می‌کند و موجب کاهش علائم سرماخوردگی، مثل آبریزش بینی و سرفه‌های خشک می‌شود.

 محیط خود را با دستگاه بخور مرطوب‌تر کنید

عمل بازدم را در محیطی که هوای مرطوب و گرمی دارد انجام دهید تا خلط‌ها رقیق‌تر شوند و کم‌کم از بین بروند. داخل قابلمه کمی آب بجوشانید و صورت خود را به آن نزدیک کنید و یا اینکه آب گرم حمام را قبل از دوش گرفتن باز کنید تا داخل حمام بخار جمع شود. مواظب باشید که خود را با آب گرم نسوزانید.

جلوی دهان خود را بگیرید

به هنگام سرفه و عطسه حتما دستمالی جلوی دهان و بینی خود  بگیرید، تا از پخش شدن عفونت‌ها در محیط داخل خانه و اتاق کارتان جلوگیری شود. اگر خلط شما بسیار غلیظ است و رنگ آن به سبزی می‌زند، احتمالا دچار نوعی عفونت باکتریایی در دستگاه تنفسی شده‌اید. در این زمینه حتما از پزشک کمک بگیرید.

مراقب انتقال ویروس به اطرافیان باشید

اگر دچار آنفلوآنزا یا سرماخوردگی شدید شده‌اید، باید خیلی مراقب باشید، زیرا می‌توانید به راحتی افرادی را که دستگاه ایمنی بدنشان ضعیف‌تر است دچار بیماری کنید. البته هر چه استرس بیشتری داشته باشید، سرماخوردگی شما نیز تشدید خواهد شد...

برای خواندن بخش دوم- مزاحم همیشگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر