نکته‌های طلایی درباره افسردگی

افکار منفی بدن را آسیب‌پذیر می‌کند همه می دانیم که افسرده ها افکار منفی بیشتری دارند . متاسفانه این افکار منفی نه تنها بر روح و روان افراد افسرده ، بلکه بر بدن آنها و آسیب پذیر تر شدن آن نیز اثر می‌گذارند.

نکته‌های طلایی درباره افسردگی

محمدرضا دژکام - روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : افکار منفی بدن را آسیب‌پذیر می‌کند همه می دانیم که افسرده ها افکار منفی بیشتری دارند . متاسفانه این افکار منفی نه تنها بر روح و روان افراد افسرده ، بلکه بر بدن آنها و آسیب پذیر تر شدن آن نیز اثر می‌گذارند. دکتر ریچارد دیویدسن از پژوهش‌گران دانشگاه ویسکانسین که این پژوهش‌هایی در این زمینه را هدایت کرده است، 52 داوطلب در فاصله سنی 57 - 60 سال را مورد مطالعه قرار داد. از هر یک از آنها خواسته شد حادثه‌ای را که باعث احساس خوشحالی شدید در آنها شده و همچنین رویدادی را که باعث اندوه، عصبانیت یا وحشت آنها شده است به یاد آورند. دانشمندان فعالیت الکتریکی هر دو قسمت مغز را اندازه گیری کردند تا معلوم شود کدام قسمت مغز در هر یک از این وضعیت‌ها فعال‌تر است. پس از این اندازه‌گیری‌ها به هر داوطلب واکسن آنفولانزا تزریق شد. واکسن، با برانگیختن واکنش سیستم دفاعی در دراز مدت بدن را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا آماده می‌کند. هریک از داوطلبان طی شش ماه بعد مورد آزمایش قرار گرفتند تا سطح پادتن تولید شده پس از تزریق واکسن در بدن آنها اندازه‌گیری شود. کسانی که فعالیت سمت راست مغز آنها بیشتر از سایرین بود (قسمتی که فعالیت الکتریکی‌اش در زمان مرور حالات منفی بیشتر است)، بدترین واکنش را به واکسن نشان دادند. در مقابل کسانی که فعالیت مغزی آنها در سمت چپ بیشتر بود (یعنی قسمتی که به عواطف مثبت واکنش نشان می‌دهد)، عکس این حالت مشاهده شد. دکتر دیویدسن می‌گوید: «عواطف در تنظیم و تعدیل مکانیزم‌‌هایی در بدن که بر سلامت ما تأ‌ثیر می‌گذارند، نقش مهمی دارد».

 

بیشتربخوانید:

نسخه‌ طب سنتی برای کاهش استرس و افسردگی

 

غلبه بر تنبلی و افسردگی

معمولا تنبلی و افسردگی دو یار قدیمی هستند که دست به دست هم می دهند تا نتوانیم به هدف‌هایمان برسیم و حتی گاه نتوانیم کارهای عادی و روزمره خود را انجام بدهیم.

 یکی از بهترین راه‌های غلبه بر تنبلی و افسردگی توان و انجام سریع‌تر کارها آن است که قبل از شروع، تمام چیزهایی را که برای انجام کارمان نیاز داریم آماده کنیم و دم دست بگذاریم. وقتی مقدمات و ابزار کار آماده باشد مانند یک تیرانداز، تفنگ آماده و پر در دست داریم و یا مانند یک کمانگیر تیر را در کمان گذاشته، به عقب کشیده و آماده تیراندازی هستیم. حالا فقط کافی است تصمیم بگیریم و از مهمترین کار شروع کنیم. واقعاً حیرت‌انگیز است.

چه کتاب‌ها که هرگز نوشته نمی‌شوند، چه درجات علمی که هرگز اخذ نمی‌شوند و چه بسیار کارهایی که می‌توانستند زندگی آدم‌ها را دگرگون کنند اما هرگز به انجام نرسیدند، فقط به این دلیل که مردم اولین قدم را که تهیه‌ مقدمات است، برنداشتند. این کار درست مانند آماده کردن مواد مورد نیاز برای درست کردن یک غذاست. تمام اطلاعات، گزارش‌ها، جزئیات کار، مقالات، وسایل کار و هر چیزی را که برای انجام و اتمام کار نیاز دارید جمع‌آوری کرده همه را دم دست می‌گذاریم. در بسیاری موارد وقتی از افراد در مورد کاری که قرار بوده انجام دهند پرسیده می‌شود می‌گویند؛ «تقریبآ تمام شده» اما متأســفانه واقعیت این اسـت که «تقریبـاً تمـام شـده» به احتمـال زیاد به این معنی بوده اسـت که « هنوز شروع نشده». نگذارید این اتفاق برای شما بیافتد.

 

 بیشتر بخوانید:

با اضطراب ناشی از ویروس کرونا چه کنیم؟

دوستان بیشتر، افسردگی کمتر

محققان می‌گویند که داشتن دوستان متعدد می‌تواند باعث افزایش طول عمرو کاهش افسردگی  شود. دانشمندان استرالیایی می‌گویند نشست و برخاست با دوستان صمیمی‌در سنین پیری حتی بیش از همنشینی اعضای خانواده به افزایش طول عمر کمک می‌کند. یک تیم تحقیقاتی طیفی از عوامل اجتماعی، بهداشتی و عادات شخصی را بر طول عمر بیش از 1500 فرد بالای 70 سال بررسی کرد. در بخشی از این مطالعه، از داوطلبان سؤال شد میزان تماس شخصی و تلفنی آنها با شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله کودکان، بستگان، دوستان و معتمدان چقدر است. پاسخ افراد با ذکر مشخصات هر فرد ثبت شد و این تیم پس از ده سال دوباره به سراغ همان افراد آمدند و متوجه شدند افرادی که دارای بیشترین ارتباط با دوستان و آشنایان بودند شانس زندگی‌شان 22 درصد بیش از کسانی بوده که  شبکة ارتباطی ضعیفی داشتند.

 این موضوع حتی در صورتی که فرد، تغییرات عمده‌ای مثل مرگ همسر یا یکی از اعضای نزدیک خانواده را تجربه کرده بود نیز صدق می‌کرد. دانشمندان اشاره کردند که وجود دوستان در اطراف فرد احتمالاً او را تشویق می‌کند بیشتر مراقب سلامت خود باشد و به علاوه با حضور و رفت و آمد خود از احساسات منفی همچون اضطراب و افسردگی در دوران سختی و ناخوشی می‌کاهند.

 

 

رابطه ریتم و افسردگی

افراد افسرده  با افسردگی سخن می گویند. تن صدا و سرعت صحبت کردن، میزان شدت افسردگی در افراد را نشان می‌دهد. این موضوع اولین بار توسط روان‌شناسی به نام پیتر جی. اسنیدر و همکاران او گزارش شد و از آن پس به عنوان یکی از شناسه‌گرهای قابل پی‌گیری به منظور تشخیص سطح کارایی روش‌های درمانی و میزان بهبودی مورد استفاده قرار گرفته است. طی یک مطالعه بر روی 7 نفر از افراد بیمار، محققان به تجزیه و تحلیل نحوه‌ پراکندگی صوتی (بخش بندی صوتی در سیلاب‌های صوتی) ضبط شده روی نوار ویدیویی که در طی مصاحبه با این افراد آماده شده بود پرداختند. آنها تلاش کردند تا با استفاده از شاخص‌ها و معیارهای بدست آمده به شناخت عوارض افسردگی و میزان پیشرفت این بیماری و شدت آن بپردازند. محققان دریافتند که میزان افسردگی ارتباط مستقیمی با سرعت ادای صوتی بخصوص سرعت سخن گفتن و میزان دانگ صوتی فرد (شدت اصوات بیان شده) دارد. هر چه فرد آرام‌تر سخن بگوید و تن صدایش بر یک منوال و در یک دانگ صوتی باشد درجه  افسردگی‌اش بیشتر است. سیندر می‌گوید: دلایل بسیاری می‌تواند برای آرام سخن گفتن افراد و یا یکنواخت بودن دانگ صوتی آنان وجود داشته باشد، اما به محض آنکه تشخیص افسردگی قطعی گشت آنالیز صوتی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های تعیین‌کننده به شمار رود. او ادامه می‌دهد اسکیزوفرنی و بیماری پارکینسون نیز همچون افسردگی می‌توانند با توجه به علائم صوتی ایجاد شده مورد بررسی و تشخیص کامل‌تر قرار بگیرند. همچنین تشخیص بیماری پارکینسون با کمک آنالیز صوتی حتی قبل از آنکه بیمار عوارض و علائم معمول ناشی از پیشرفت این بیماری را ظاهر کند، قابل ارزیابی و تشخیص می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید:

مزایای بافتنی؛ از افزایش اعتمادبه‌نفس تا کاهش افسردگی

 

عینک ضد افسردگی

دانشمندان انگلیسی عینک جدیدی ساخته‌اند که با استفاده از نور درمانی با نوع خاصی از افسردگی موسوم به افسردگی فصلی مقابله می‌کند. در این روش بیمار، در مقابل جعبه نوری ویژه‌ای قرار می‌گیرد و این جعبه سطوح شدیدی از نور را منتشر می‌کند.افسردگی فصلی با خستگی، احساس غم و پریشانی، انزوای اجتماعی، اضطراب، پرخوری، افزایش وزن، کاهش شور جنسی و کاهش انگیزه و تمرکز همراه است. بسیاری از افرادی که از این بیماری رنج می‌برند با دنبال کردن رژیم سالم غذایی و انجام ورزش‌های منظم می‌توانند علائم آن را در خود کاهش دهند.

 

 

کیک زندگی

از همه چیز خسته شده بود. به نظرش می‌رسید که  زندگی چقدر ایراد دارد؛ دوستانش (‌که گاهی تبدیل به دشمنانش می‌شدند)، خانواده‌اش (‌که انتظاراتش را برآورده نمی کردند)‌،‌ محل کارش (‌که محل عذابش بود) ‌و ... همین‌طور که زیر لب مشغول غُر زدن بود، مادربزرگ از آشپزخانه صدایش کرد. بوی کیک خوشمزه‌ای که مادر بزرگ می‌پخت و مهربانی صدایش، ‌چند لحظه‌ای او را از فضای ذهنی‌اش بیرون آورد به آشپزخانه رفت. مادر بزرگ گفت: این همان کیکی است که خیلی دوست داری.  اما می‌خواهم بپرسم آیا می‌خواهی مقداری روغن هم بخوری؟

با تعجب به مادر بزرگ نگاهی کرد و گفت: البته که نه!

مادر بزرگ ادامه داد، چند تخم مرغ خام چطور؟

- نه!

- آرد و جوش شیرین چی؟  چند قاشق می‌خوری؟

- مادربزرگ! ‌این چه سؤال هایی است که می‌پرسی؟ معلوم است که حالم از آنها به هم می‌خورد!

مادر بزرگ لبخند شیرینی زد و گفت: بله می‌دانم. همه این چیزهایی که گفتم، به تنهایی بد به نظر می‌رسند و می‌توانی بگویی حالت به هم می‌خورد. اما وقتی به اندازه،‌ درست و هماهنگ باهم مخلوط شوند،‌ همان کیک خوشمزه‌ای می‌شوند که دوستش داری. گاهی خداوند هم به همین ترتیب عمل می‌کند. خیلی از اوقات تعجب می‌کنیم که چرا خداوند می‌گذارد ما چنین دوران سخت و طاقت فرسایی را پشت سر بگذاریم. اما او همه چیز را می‌داند. او همه این دوران های (به ظاهر) سخت را به درستی در کنار هم قرار می‌دهد و نتیجه،‌ همیشه عالی است. پس خودت را به دست افسردگی نسپار. به خداوند  اعتماد کن. در راه او و به خاطر او گام بردار و ایمان داشته باش که همواره بهترین‌ها را برایت تدارک دیده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان