طرز تهیه نان اردک سنتی و خوشمزه و فوت و فن های پخت آن

چنانچه مایلید یک نان سنتی خوشمزه و شیرین را در منزل تهیه کنید می توانید نان اردک را در فهرست انتخابهایتان قرار دهید. این نان سنتی با عطر و طعم دلپذیرش در شهرهای مختلف کشور با روش مختلفی پخت می شود. در این مطلب با طرز تهیه نان اردک به روشی ساده آشنا خواهید شد.

طرز تهیه نان اردک سنتی و خوشمزه و فوت و فن های پخت آن

یکی از انواع نان های سنتی که در کشور ما پخت می شود نان اردک می باشد که در شهر همدان آن را در ماه رمضان می پزند و در شهری مانند اراک بیشتر قبل از عید نوروز به پخت این نان خوش عطر و طعم می پردازند. نان اردک در شهرهای مختلف با روش متفاوتی تهیه می شود و در این مطلب با یک طرز تهیه آن آشنا می شوید.

در شهرهای مختلف کشور انواع نان های سنتی و محلی وجود دارد که هر یک عطر و طعم خاص خودش را دارد. نان هایی مانند نان سنگک، نان بربری، فطیر و … که در هر جایی طرفداران زیادی دارد. هرچند نان های سنتی هر شهری با روشی سنتی و در تنوری مخصوص آماده می شود اما می توان با یادگیری دستور پخت این نوع نان ها آن ها را در منزل تهیه کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با دستور پخت نان اردک، اگرده یا بورساق که یک نان محلی و سنتی می باشد، آشنا سازیم.

نان اردک در همدان برای ماه رمضان آماده می شود در اراک بیشتر قبل از عید نوروز به پخت این نان می پردازند. در نجف آباد اصفهان نیز نان اردک را در اعیاد و مراسم های خاص می پزند. همچنین در گیلان به مواد اولیه این نان کره و آرد برنج مرغوب شمالی اضافه می کنند. به طور کلی این نان در نقاط مختلف کشور روش پخت متفاوتی دارد و در این مطلب با یک روش ساده تهیه نان اردک آشنا خواهید شد. به این ترتیب اگر مایلید تا این نان سنتی خوش عطر و طعم را در منزل آماده کنید در ادامه با طرز تهیه نان اردک همراه ما باشید.

طرز تهیه نان اردک

مواد لازم

  • شیر: یک پیمانه
  • تخم مرغ: دو عدد
  • شکر: نصف پیمانه
  • آرد: چهار پیمانه
  • روغن: دو قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چایخوری
  • خمیرمایه: یک قاشق مرباخوری
  • بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری
  • نمک: نصف قاشق غذاخوری

دستور پخت

1. ابتدا شیر را درون قابلمه یا شیرجوش ریخته و اجازه دهید کمی گرم شود. بعد آن را به همراه شکر، خمیرمایه، تخم مرغ و روغن درون ظرفی ریخته و همه مواد را با همزن خوب مخلوط کنید.

2. حالا زردچوبه و زعفران را به مواد اضافه کرده و خوب هم بزنید تا کاملا بایکدیگر مخلوط شوند.

3. بعد آرد، نمک و بکینگ پودر را الک نموده و به مواد اضافه نمایید و دوباره همه مواد را خوب هم بزنید تا جایی که خمیر بدست آمده به دست نچسبد. توجه کنید میزان آرد را زیاد نکنید و هنگامی که خمیر به دست شما نچسبید یعنی میزان آرد کافی است. دقت داشته باشید خمیر نان اردک نه زیاد شل و نه خیلی سفت باشد.

4. پس از به دست آمدن خمیر مورد نظر آن را در ظرفی دیگر که از قبل چرب شده قرار دهید و روی خمیر مقداری آرد پاشیده سپس با نایلونی آن را بپوشانید. سپس یک دستمال تمیز روی ظرف قرار دهید و اجازه دهید خمیر حدود یک ساعت استارحت کند تا پف نماید.

5. بعد از اینکه خمیر استراحت کرد آن را از ظرف خارج کنید و کمی ورز داده و چونه بگیرید. دوباره مدت 5-10 دقیقه دیگر به خمیر استراحت بدهید.

6. در ادامه خمیر را به شکل گلوله های کوچکی درآورید و هر گلوله را با وردنه پهن نموده و سپس درون تابه ای حاوی روغن داغ سرخ کنید. یک طرف که سرخ شد طرف دیگر را نیز سرخ کنید. می توانید در روغن کمی زردچوبه هم اضافه کنید.

 

7. مرحله پایانی. نان اردک آماده سرو می باشد. می توانید این نان را همراه با وعده های غذایی یا به صورت مستقل در صبحانه یا میان وعده ها همراه با عسل، شیره و ارده میل کنید. نوش جان

چند نکته کلیدی

  • بهترین آرد برای تهیه نان اردک آرد مخصوص بربری می باشد البته از آرد نان فانتزی هم می توان بهره برد.
  • شیرینی نان بستگی به ذائقه شما دارد می توانید به دلخواه میزان شکر را کم یا زیاد کنید.
  • نان اردک را می توان به مدت طولانی درون کیسه فریزر نگهداری نمود و برای گرم کردن آن از تابه بدون روغن یا مایکروفر بهره بگیرید.
  • مقدار روغن برای سرخ کردن را کم در نظر بگیرید تا نان خیلی چرب نشود.
  • چنانچه خمیر مایه از نوع فوری نیست ابتدا به صورت جداگانه داخل ظرفی آب ولرم، شکر، خمیرمایه و آرد را با یکدیگر مخلوط کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند تا پف کرده و عمل بیاید. سپس شیر و دیگر مواد را اضافه کنید.
  • برای داشتن نان اردک هایی هم اندازه و شکیل می توانید پس از پهن نمودن خمیر آن را با قالب های برش گرد قالب زده و سپس سرخ کنید.
  • این مقدار مواد برای حدود 14 الی 16 عدد نان کافی می باشد و می توانید به جای روغن مایع از کره یا روغن حیوانی برای سرخ کردن نان ها استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان